A tökéletes program hétvégére: kikötni Komáromban

Szerző: Ercsey Dániel
2020.08.14. 08:18

Bármennyire is meglepően hangzik ez így elsőre, évtizedes vízitúrás tapasztalatokra épül!

A tökéletes program hétvégére: kikötni Komáromban

Az elmúlt héten az izgalmas nevű Doborgazszigetről eveztem haza a Dunán, persze nem egyhuzamban. Öt napig lapátoltunk, részben a Szigetközben, részben a nagy Dunán, a legtutibb szállásunk viszont egyértelműen Komáromban volt. Hogy miért?

Kezdjük azzal, hogy 1992 óta evezek a Dunán, majd minden évben becsúszik egy minimum egyhetes vízitúra is, így távolról kerülöm a szervezett evezéseket. Ha az ember nem fél egy kis nomád kempingezéstől és ismeri a térképet és a saját képességeit, akkor nyugodtan nekivághat. (A kivételt a szigetközi bázisú Szürke Hód csapata képezi, velük voltam a német és az osztrák Dunán is evezni, de ők szervezik az éjszakai vízi teljesítménytúrát Mindszent és Szeged között és ha minden igaz, jövőre mennek a Duna-deltába. A kempingjeik Cikolaszigeten és Doborgazszigeten jó kiindulópontjai a szigetközi csillagtúráknak.)

Így tettünk mi is, de előtte tájékozódtunk, hogy a tervezett napi távok mellett hol lehet/érdemes kikötni éjszakára. Volt a túrán vadkemping is bőven, így örömmel fedeztem fel, hogy a Kajak-Kenu Szövetség pályázati úton telehintette az országot ún. vízitúrapontokkal. Sajnos a honlapról a helyszínek címe nem derül ki, gyakran az elérhetőségük sincsen feltöltve, így csak a szerencsénkben bízhatunk, hogy megtaláljuk-e a helyet.

ONLINE NEM MINDIG TALÁLHATÓAK AZ ELÉRHETŐSÉGEK, OFFLINE IGEN

A komáromit megtaláltuk! Koppánymonostor városrészben található, ha a Dunán érkezünk Gönyű felől, akkor a hamarosan átadásra kerülő új közúti híd előtt kb. 1 kilométerrel kell kikötni a jobb parton, a koppánymonostori szabadstandnál. Ha ezt nem is vesszük észre a vízről, a parti fák mögül kikandikáló tornyot, a Tuba János által az 1900-as évek elején építtetett Tornyos villa épületét biztosan kiszúrjuk, fölötte szálljunk ki a hajóból. A helyszín be van kamerázva és le van lakatolva, de a kerítésen kint van a telefonszám (lsd. a fenti fotón).

A helyszínt egy egyesület működteti, csupa evezős, akik maguk is rendszeresen vízitúráznak, így pontosan tudják, hogy a meleg zuhany és az angol wc ilyenkor mindennél többet ér! Ráadásul éjszakára vihart mondott a meteorológiai előrejelzés, így azt is megengedték, hogy a zuhanyzóhoz tartozó öltözőben aludjunk a földön, hálózsákban, reggel pedig, a megbeszélt időpontban nem csupán a kulcsot vették át tőlünk (amikor továbbindultunk), de termoszban kávét is hoztak nekünk!

EZ ITT AZ
Most pedig jöjjön a lényeg, hogy a zuhanyzás és a fedett helyen alvás mellett miért is érte meg ennyire a kikötés Koppánymonostorban!

Ha erre járunk, hívjunk egy taxit a monostori szabadstrandhoz (Mi a PT Taxival utaztunk, olcsó, gyors, nagyon bevált!) és menjünk át a hídon a régi városközpontba, a mai szlovákiai Komárnoba. Egy kis belvárosi séta sem árthat meg, de a Klapka téren működik nem csak a környék, de a Kárpát-medence egyik legjobb tematikus borbárja, a Bottéka.

A KLAPKA TÉR LEGJOBB HELYE

Bizony: az 1800-as években Monostoron még szőlőskertek terültek el. Közülük is kiemelkedett Szarka János városi táblabíró szőlője, ahol rendszeres vendég volt Vörösmarty Mihály és Bajza József is. A táblabíró “tréfáiról pedig köteteket lehetne összeírni: a mint a régi kálvária kisajátítása alkalmával megvett faszenteket felöltöztette és a gőzhajó arra haladtával azokat fustélyokkal verve letaszigálták a hegyről, úgy hogy ezen rémes tettet később leírták az augsburgi Allgemeine Zeitungban, azon megjegyzéssel, hogy Komárom tájékán egy fürt szőlőlopásért agyonverik az embert.” (Lsd. Szinnyei József: Tímár-ház. Naplójegyzetek 1835-1848.)

Vissza a Bottékára: natúr borok, egyrészt a tulajdonos Bott Frigyestől, másfelől csupa izgalmas pannóniai termelőtől, legyen az jelenleg épp Szlovákiában, Magyarországon vagy Ausztriában, így például a világ talán legjobb kékfrankosa (szerintem) is kapható. Mellé szörpök és kávé, sonkák és szalámik, csodás kenyér és hétvégén élőzene. A natúr szűretlen rozét (Just Enjoy Rosé 2019) feltétlenül kóstolják meg, semmi köze a megszokott rozékhoz, de kegyetlenül itatja magát, ami pedig a 2019-es pinot noirt illeti, talán a legjobb, amit az évjáratból a Kárpát-medencéből kóstoltam!

Csak maradjon erőnk visszasétálni a hídon a vízitúrapontig…

PÁR LÁTNIVALÓ IS AKAD ÚTKÖZBEN

FOTÓK: Ercsey Dániel

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.