Nulla alkalmazottja van az Erdélyben utat építő kínai cégnek

2020.07.27. 15:03

A román kormánypárthoz köthető cég és egy kínai vállalat furcsa együttműködésével lesz elkerülőútja Zilahnak.

Nulla alkalmazottja van az Erdélyben utat építő kínai cégnek
Egy több botrányba keveredett kínai és egy egészen a közelmúltig fizetésképtelen román cég épít utat Romániában,

tájékoztat a Szabad Európa Rádió romániai kiadása.

A Szilágy megyei megyeszékhelyt, Zilahot elkerülő terelőút megépítését egy román-kínai vegyes konzorcium nyerte el. Az ügynek politikai háttere is van, mivel a jelenlegi jobbközép, nemzeti liberális közlekedésügyi miniszter Lucian Bode Zilahról származik, a konzorcium román cégét vezető Andrei Dorin Hodiș pedig az ismerőse. Hodiș a PNL-vel azóta egyesült liberális demokrata párt (PDL) önkormányzati képviselője volt korábban, míg a jelenlegi közlekedési miniszter a megyei szervezetet vezette, a felettese volt.

A kínai társcég, a leginkább gát- és vízierő-műépítésekre szakosodott Sinohydro a kínai államkapitalizmus tipikus példája: a Kínai Kommunista Párt helyettes titkára kell legyen az, aki a cég igazgatótanácsának is tagja. A Világbank által összeállított elemzés szerint

a kínai cég több kétes ügyben is érintett,

rossz minőségű afrikai építkezésektől kezdve a Nikola Gruevszki volt észak-macedóniai miniszterelnök bukásához vezető autópályaépítésen keresztül a szerb-magyar határig tartó szerb autópályaépítésig. A kínai cégek jelenléte Kelet-Európában Pekingnek az „új selyemút” programjához kapcsolódik.

A Sinohydro romániai leányvállalatát 2018-ban jegyezték be a romániai bíróságokon,

jelenleg pedig nulla alkalmazottjuk van.

A cég több romániai útépítési és karbantartási munkálatban érintett, amik közül a legfontosabb a bukaresti A0-s autópálya. A 2018-ban a bukaresti körgyűrűre vonatkozó megnyert közbeszerzésen ugyanazt a módszert alkalmazták, mint a jelenleg elnyert közbeszerzéssel, csak a politikai szereplők különböznek. A bukaresti körgyűrű esetében a román-kínai konzorcium román társcégét egy máramarosi szociáldemokrata PSD-s vezette , míg a mostani zilahi körgyűrűt építő román társcég pedig jobbközép PNL-érdekeltség.

Nemcsak a Sinohydro az egyetlen jelen levő kínai cég a romániai építkezéseken. Egy másik kínai cég egy török céggel például 2018-ban még a szociáldemokrata Viorica Dăncila miniszterelnöksége alatt megnyerte a Brassó-Ploiești sztrádára kiírt közbeszerzést, amelyet a jelenleg kormányzó jobbközép PNL felmondott. Jelenleg az ügy bírósági tárgyalása zajlik, mivel a kínai-török konzorcium beperelte a román kormányt.

FOTÓ: CNAIR / Facebook

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek