A Paradigma Intézet hatvan magyar politikus Facebook-használatát elemezte a járvány alatt. Nézzük, kinek mennyibe került egy új lájkoló?
Érdekes kutatást tesz közzé majd hamarosan a Paradigma Intézet – a szervezet ugyanis azt vizsgálta meg, hogy a koronavírus ideje alatt, vagyis a március 23-a és a május 31-e közötti tíz hétben melyik politikus mire, hogyan és mennyiből használta a Facebookot, illetve hogyan építgette saját oldalát.
A Paradigma már most elkezdett részleteket szivárogtatni a hamarosan publikálásra kerülő elemzésből, de a legérdekesebb talán az a csütörtökön publikált infografika, ami azt mutatja, hogy átlagosan mennyibe került egy új Facebook-lájkoló a jelentősebb pártok pártelnökeinek a járvány alatt.
Brutálisan sokba kerül egy LMP-lájkoló
Orbán Viktor például ingyen tudta jelentősen bővíteni a lájkolói körét: a miniszterelnök ugyanis egyáltalán nem költ fizetős Facebook-hirdetésekre, viszont a miniszterelnöki Facebook-oldal fontos tájékozódási pont lett a koronavírus alatt az olyan blamáktól eltekintve, mint Orbán elnémulós videója például.
Az összes többi pártvezető viszont már költött a járvány alatt Facebook-hirdetésekre, a leggazdaságosabb a momentumos Fekete-Győr András volt, neki ugyanis átlagosan csak 58,6 forintjába került egy lájkoló - igaz, Fekete-Győrnek most is csak 31 ezer kedvelője és 33 ezer követője van. Egész jól teljesített Jakab Péter Jobbik-elnök is lájkolónként 62,5 forinttal (összesen: 131 ezer lájkoló, 156 ezer követő).
A jelenleg 31 ezer lájkolót és 32 ezer követőt maga mögött tudó MSZP-elnök Tóth Bertalan már 110 forintot költött lájkolónként a vizsgált tíz hétben, míg a DK-elnök Gyurcsány Ferencnek 159-be. Igaz, neki nehezebb is volt növekednie, hiszen már most 257 ezer lájkolóval és 273 ezer követővel bír.
A legdurvább viszont az, hogy Schmuck Erzsébet LMP-társelnök mennyit is „fizetett” egy új lájkolóért a Facebook-oldalán: a Paradigma kutatása azt mutatta ki, hogy
Schmucknak még így is csupán 17 ezer kedvelője van az oldalán, valamivel több, mint 14 ezer követővel.
Novák Katalin több, mint egymillióból kampányolt
A Paradigma kutatásának másik látványos eleme, hogy egy-egy politikus hány százalékkal tudta növelni a vizsgált tíz hétben a lájkolói számát, és eközben mennyit költött hirdetésekre. Szijjártó Péternek például tavaly decemberig egyáltalán nem volt Facebook-oldala, míg mostanra már 101 ezren lájkolják és 150 ezren követik a külügyminisztert. Így a járvány tíz hete alatt 280 százalékkal növelte lájkolói számát úgy, hogy hirdetésre egyáltalán nem költött.
Varga Judit igazságügyi miniszter is egészen hatékony volt, az ő lájkolóinak száma 62 százalékkal ugrott meg (jelenleg: 76 ezer lájkoló, 89 ezer követő), miközben kampányra csak 120-142 ezer forintot költött.
de az ő lájkolói tábora csak 32 százalékkal bővült. A családügyi államtitkárt így lájkolják jelenleg 65 ezren, és követik 67 ezren.
Kiemelkedően sokat költött és keveset kapott viszont az MSZP-s Tóth Bertalan is, az ő tábora 31 százalékkal bővült csupán úgy, hogy a szocialisták elnöke 736-919 ezer forintot is költhetett az oldalára.
MONTÁZS: Illés Gergő / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.