+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Varsányi Bence
2020. június 19. péntek, 20:51
Miért nincsenek kihasználva az új budapesti biciklisávok? Mit kéne tenni ahhoz, hogy többen üljenek kerékpárra? Az előrelépést sajnos a pártpolitika is hátráltatja. Biczók Pétert, a Város és Mobilitás Intézet igazgatóját kérdeztük.

A Budapesten újonnan felfestett biciklisávok vegyes reakciókat váltottak ki az emberekből: van, akik szerint ráléptünk a zöldebb, biciklisbarát fővároshoz vezető útra, de sokan erősen kritizálják a városvezetés döntését. A BKK és a fővárosi önkormányzat nagy erőkkel reklámozza az újítást, mondván, hogy még családostul, gyerekkel együtt is jó lehetőséget teremtettek a belvárosi kerékpározásra, a kormánypárti média viszont kifejezetten támadja Karácsony Gergelyék döntését. 

 

Az autósok közül szintén sokan kritikusan szemlélik az új sávokat, mert

 

azok szerintük nincsenek kihasználva, viszont az elfoglalt hely miatt dugókat okoznak.

 

Biczók Péter közlekedés- és várostervező, tanácsadó, a Város és Mobilitás Intézet igazgatója pénteken közzétett egy videót a Facebook-oldalán, amiben az új biciklisávok problémáit járják körül.

 

Érvelésük szerint a sávok mivel csak fel vannak festve az utak szélére,

 

nem adnak biztonságérzetet a biciklizőknek, ezért sok olyan ember nem használja őket, akik megfelelő körülmények között viszont szívesen járnának biciklivel.

 

Szerintük ezt támasztja alá az is, hogy Terézvárosban a gyalogosjárdára jelzéseket fújtak fel, hogy a kerékpárosok ne ott, hanem a biciklisávon közlekedjenek, a jelzések pedig minden bizonnyal azért kerültek ki, mert sok biciklis a járdát választotta, hiába van már felfestve nekik külön sáv.

 

A videót itt tudjátok megnézni:

 

 

A videóban azt is megemlítik, hogy például az Üllői úton a biciklisávot betonkockák választották el az autósoktól, ez némi biztonságérzetet adhatott a kerékpárosoknak, ezeket viszont időközben felszedték.

 

Az Azonnali megkereste Biczók Pétert, hogy megtudjuk, mi lehetne a megoldás a problémára.

 

Biczók szerint a semminél jobb volt a betonkockás megoldás, mert

 

informálta az autósokat, hogy itt valóban van már egy bicikliseknek fenntartott rész, viszont a kockák túl ritkásan voltak elhelyezve, nagyjából száz-kétszáz méterre egymástól.

 

Ez véleménye szerint nem elég hatékony, ennél sokkal sűrűbben kéne azokat elhelyezni, azért is, mert folytonosság nélkül ha valaki nekiment, akkor sokkal nagyobb kárt tudtak okozni, mint a sűrűbb kirakás esetén.

 

Az Azonnali kérdésére, hogy van-e konkrét adat a sávok kihasználtságára, Biczók elmondta, hogy a BKK ugyan közölt adatokat, azok már feldolgozottak voltak, így érdemes a LogLine nyersadatait nézni, amik azt mutatják, hogy tényleg nincs eléggé kihasználva a fővárosi újítás.

 

Azt is megkérdeztük Biczóktól, hogy lát-e ellenzéki konszenzust az élhető Budapest kialakításáról, de szerinte ez nem létezik, vagy legalábbis nem teljesen, ugyanis

 

még Karácsony Gergely főpolgármester pártján, a Párbeszéden belül is tud olyan politikusról, aki nem támogatta Biczók intézetének egyik projektjét, ugyanis „közbeszólt a politika”: a projektet időközben már felkarolta egy másik párt.

 

A megoldási lehetőségekre is kíváncsiak voltunk az Azonnalinál, itt Biczók kiemelte, hogy fontosak az időszakos megoldások, hogy lépésről lépésre haladjunk, de a különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a holland modell a legműködőképesebb, és az kéne legyen a végcél, mert statisztikailag is az a legbiztonságosabb.

 

Időszakos megoldásként Dánia példáját hozta fel, ahol a legtöbb városi biciklisáv az autóút és járda között található, előbbinél kicsit magasabban, utóbbinál viszont némileg alacsonyabban. Ez a megoldás a kerékpárosok viszonylagos elkülönítettsége miatt ugyan ad némi biztonságérzetet, de ha egy autós hibázik, akkor nem nyújt valós védelmet.

 

Biczók itt kiemelte, hogy

 

kifejezetten fontos az adott ország kerékpáros kultúráját is figyelembe venni, amikor a lehetséges megoldásokról beszélünk:

 

a dánoknál például egészen jól működik ez a megemelt biciklisáv, viszont ott az autósok jelentős része szokott kerékpárral is közlekedni, ezért jobban odafigyel rájuk akkor is, ha épp autóban ül, ez viszont Magyarországon nem jellemző, így nálunk más megoldások működhetnek jobban.

 

NIYTÓKÉP: Unsplash

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Három hónap alatt szállítják le az összesen kétmillió adag Szputnyik V-vakcinát.

Egy év kell legalább a szakértő szerint, hogy beindulhasson a tavaly decemberben alapított cégnél egy covid-vakcina tömeges gyártása.

Három ütemben érkezik nagy mennyiségben a Sputnik-V hazánkba, jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter.

A miniszterelnök a rádióinterjújában beszélt emellett arról is, hogy a szerbeket lessük a Sinopharm vakcinájával kapcsolatban.

Gulyás Márton és a Partizán műsora Gajdics Ottóval tarolt, TGM és a többi véleményvezér pedig a nyomukban!

A Google így kerülné el, hogy fizetnie kelljen az ausztrál médiumoknak azokért a hírekért, amiket keresőmotorjában megjelenít.

A Marosvásárhelyi Rádió műsorvezetői csütörtök esténként sikeresen teremtenek olyan hangulatot, amiben a rádióhallgató azt érzi: egy mikrofontól mentes baráti beszélgetésbe csöppent bele.

A hét kérdése

Még ugyan nem látni, mikor lesz vége a lockdownnak, de álmodozni azért lehet. A hét kérdésében pont ezt kell tenni!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Megújult a Helyzet, az Azonnali podcastja! Prieger Zsolt, az Anima Sound System frontembere mesél cigányságról, vírusról és jellemfejlődésről.

Mennyire estek be az árak a fővárosban és vidéken? Érdemes várni a lakásvásárlással vagy eladással? Ingatlanpiaci szakértőkkel beszélgettünk a Helyzetben! Podcast.

A kormányra kerülő RMDSZ akár három minisztériumot is kaphat Romániában. A választáson meglepően jól szereplő szélsőjobboldal azonban a koalícióban is okozhat zavart.

A magyar kormánypárt egyre szorultabb helyzetben van a Néppártban, a vétó hatásait pedig elszámította Orbán Viktor. Helyzet Stefano Bottonival és Hegedűs Dániellel!

Leginkább úgy, hogy nem veszel semmit. A karácsonyi vásárlási láz beindulása előtt környezetvédelmi szakemberekkel jártunk utána, hogy lehetünk zöldebbek.

Milyen volt a jugoszláv néphadsereg katonájaként megélni a boszniai háború kitörését; miért éppen úgy születetett meg a béke, ahogy?

A Helyzet vendége Eric Weaver, a Debreceni Egyetem docense, akivel megbeszéltük, mit hozhat Magyarországnak, ha Joe Biden az USA elnöke.

Twitter megosztás Google+ megosztás