+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Varsányi Bence
2020. június 19. péntek, 20:51
Miért nincsenek kihasználva az új budapesti biciklisávok? Mit kéne tenni ahhoz, hogy többen üljenek kerékpárra? Az előrelépést sajnos a pártpolitika is hátráltatja. Biczók Pétert, a Város és Mobilitás Intézet igazgatóját kérdeztük.

A Budapesten újonnan felfestett biciklisávok vegyes reakciókat váltottak ki az emberekből: van, akik szerint ráléptünk a zöldebb, biciklisbarát fővároshoz vezető útra, de sokan erősen kritizálják a városvezetés döntését. A BKK és a fővárosi önkormányzat nagy erőkkel reklámozza az újítást, mondván, hogy még családostul, gyerekkel együtt is jó lehetőséget teremtettek a belvárosi kerékpározásra, a kormánypárti média viszont kifejezetten támadja Karácsony Gergelyék döntését. 

 

Az autósok közül szintén sokan kritikusan szemlélik az új sávokat, mert

 

azok szerintük nincsenek kihasználva, viszont az elfoglalt hely miatt dugókat okoznak.

 

Biczók Péter közlekedés- és várostervező, tanácsadó, a Város és Mobilitás Intézet igazgatója pénteken közzétett egy videót a Facebook-oldalán, amiben az új biciklisávok problémáit járják körül.

 

Érvelésük szerint a sávok mivel csak fel vannak festve az utak szélére,

 

nem adnak biztonságérzetet a biciklizőknek, ezért sok olyan ember nem használja őket, akik megfelelő körülmények között viszont szívesen járnának biciklivel.

 

Szerintük ezt támasztja alá az is, hogy Terézvárosban a gyalogosjárdára jelzéseket fújtak fel, hogy a kerékpárosok ne ott, hanem a biciklisávon közlekedjenek, a jelzések pedig minden bizonnyal azért kerültek ki, mert sok biciklis a járdát választotta, hiába van már felfestve nekik külön sáv.

 

A videót itt tudjátok megnézni:

 

 

A videóban azt is megemlítik, hogy például az Üllői úton a biciklisávot betonkockák választották el az autósoktól, ez némi biztonságérzetet adhatott a kerékpárosoknak, ezeket viszont időközben felszedték.

 

Az Azonnali megkereste Biczók Pétert, hogy megtudjuk, mi lehetne a megoldás a problémára.

 

Biczók szerint a semminél jobb volt a betonkockás megoldás, mert

 

informálta az autósokat, hogy itt valóban van már egy bicikliseknek fenntartott rész, viszont a kockák túl ritkásan voltak elhelyezve, nagyjából száz-kétszáz méterre egymástól.

 

Ez véleménye szerint nem elég hatékony, ennél sokkal sűrűbben kéne azokat elhelyezni, azért is, mert folytonosság nélkül ha valaki nekiment, akkor sokkal nagyobb kárt tudtak okozni, mint a sűrűbb kirakás esetén.

 

Az Azonnali kérdésére, hogy van-e konkrét adat a sávok kihasználtságára, Biczók elmondta, hogy a BKK ugyan közölt adatokat, azok már feldolgozottak voltak, így érdemes a LogLine nyersadatait nézni, amik azt mutatják, hogy tényleg nincs eléggé kihasználva a fővárosi újítás.

 

Azt is megkérdeztük Biczóktól, hogy lát-e ellenzéki konszenzust az élhető Budapest kialakításáról, de szerinte ez nem létezik, vagy legalábbis nem teljesen, ugyanis

 

még Karácsony Gergely főpolgármester pártján, a Párbeszéden belül is tud olyan politikusról, aki nem támogatta Biczók intézetének egyik projektjét, ugyanis „közbeszólt a politika”: a projektet időközben már felkarolta egy másik párt.

 

A megoldási lehetőségekre is kíváncsiak voltunk az Azonnalinál, itt Biczók kiemelte, hogy fontosak az időszakos megoldások, hogy lépésről lépésre haladjunk, de a különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a holland modell a legműködőképesebb, és az kéne legyen a végcél, mert statisztikailag is az a legbiztonságosabb.

 

Időszakos megoldásként Dánia példáját hozta fel, ahol a legtöbb városi biciklisáv az autóút és járda között található, előbbinél kicsit magasabban, utóbbinál viszont némileg alacsonyabban. Ez a megoldás a kerékpárosok viszonylagos elkülönítettsége miatt ugyan ad némi biztonságérzetet, de ha egy autós hibázik, akkor nem nyújt valós védelmet.

 

Biczók itt kiemelte, hogy

 

kifejezetten fontos az adott ország kerékpáros kultúráját is figyelembe venni, amikor a lehetséges megoldásokról beszélünk:

 

a dánoknál például egészen jól működik ez a megemelt biciklisáv, viszont ott az autósok jelentős része szokott kerékpárral is közlekedni, ezért jobban odafigyel rájuk akkor is, ha épp autóban ül, ez viszont Magyarországon nem jellemző, így nálunk más megoldások működhetnek jobban.

 

NIYTÓKÉP: Unsplash

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Még 2010-ben publikált egy iszlámellenes könyvet Thilo Sarrazin, de csak most zárták ki az SPD-ből. Pedig már berlini pénzügyi szenátorsága is elég ok lett volna erre.

A februári fiaskó után – mikor a két magyar lista széthúzása miatt először nem jutott magyar párt a szlovák parlamentbe – az MKP, a Híd és az Összefogás egy közös pártban egyesülne.

Az új címkézési szabályokat – amelyeket először az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjainál vezetnek be – a nagyobb átláthatóssággal indokolja a Twitter.

Az ötcsillagos római főpolgármester állította le a projektet: az Örök Város „örökké antifasiszta marad“. De tényleg ez a valós indok?

Hetvenöt éve dobták le az amerikaiak Hirosimára az atombombát, ami azonnal megölt 78 000 embert. Máig több, mint tízezer nukleáris töltet van a világban.

A demokrata elnökjelölt kampánycsapata szerint a kérdés eleve abszurd volt, amire abszurd választ kellett adni.

A hét kérdése

Megjött a RegioJet a magyar piacra. De ki jöjjön még versenyezni a MÁV-val? A késős németek? A villámgyors franciák? Az időutazós románok? Mondd meg te!

Azért ide elnéznénk

Láttál már hullócsillagot? És mikroszkópon át? Vagy fogtad már kézbe az anyagát? Most kipróbálhatod mindezt a Svábhegyi Csillagvizsgálóban augusztus 11-e és 13-a között.

Végre minden kiderül,
amit csak Budapest legelegánsabb sugárútjáról tudni lehet, avagy séta az Andrássy úton az Oktogontól a Ligetig augusztus 15-én.

Ingyenes fesztivál
borokkal és ételekkel
Egerben az Érsekkertnél augusztus 20-23. között.

Hogyan telnek egy állatkert lakóinak éjszakái? Kiderül Pécsett augusztus 28-29. között!

Nézd meg az esti fényeket a libegőről! Budapesttől kezdve Eplényen át egészen Sástóig összesen hat helyszínen
várnak augusztus 29-én.

Ezt is szerettétek

Mi lesz a jogállamisághoz kötött kifizetésekkel? Jó-e nekünk az EU által közösen vállalt hitel? Akkor most győzött Orbán Brüsszelben az EU-csúcson, vagy lebőgött?

Kulturáltabb szórakozónegyeddé válik-e a Belső-Erzsébetváros, vagy valóban keresztet lehet vetni az ottani éjszakai életre? Riport és interjúk a bulinegyedből. Podcast!

Miért tüntetnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói és oktatói? Mit mond a megválasztott, de a kormány által kinevezett rektor? És a politika? Körbejártuk.

Vajon a francia helyhatósági választásokon meglepő győzelmeket arató zöldeket meddig repítheti a siker?

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Twitter megosztás Google+ megosztás