Amerikai és ázsiai versenytársak a belföldi járataiknak köszönhetően hamarabb kapaszkodhatnak ki a gödörből.
Miközben az Egyesült Államokban vagy Kínában a belföldi járatok folyamatosan újraindulnak és a piac is kezdi összeszedni magát, Európában a légitársaságok még nem látják a fényt az alagút végén.
– mondta John Grant légiforgalmi szakértő a Reuters tudósítása szerint. Az európai cégek dolgát megnehezíti, hogy sokkal kevésbé számíthatnak a belföldi légiközlekedésből befolyó bevételekre. Sőt: ha az osztrák példa ragadós lesz, az államok is szigorúbb szabályokat fognak majd a légitársaságokra erőltetni.
Mi is cikkeztünk arról, hogy Ausztria ugyan jelentős állami forrásokkal segíti ki bajba jutott osztrák légitársaságot, az Austrian Airlines-t, de a cégnek cserébe komoly vállalásokat kellett tennie: ilyen például az, hogy 2030-ra a 2018-as szinthez képest felére csökkenti károsanyag-kibocsátását és üzemanyagfelhasználását évente másfél százalékkal fogja vissza. Továbbá
Ezek a terhek azonban egyáltalán nem biztos, hogy általánosak lesznek Európa-szerte. Enélkül is van viszont elég nehézsége a légitársaságoknak: a különböző, most is érvényben lévő kijárási korlátozások és egészségügyi előírások eleve visszafogják az utazási kedvet.
Nemcsak az USA-val és Ázsiával összehasonlítva nehezebb a dolga az európai légitársaságoknak. Brazíliában és Indiában még csak most kezdenek igazán emelkedni a koronavírusos fertőzésszámok, a belföldi járatokra azonban ezekben az országokban mégis nő a kereslet.
Közben azért az európai légitársaságok is megpróbálkoznak az újraindulással. Az EasyJet és a Brussels Airlines gépei is újra felszállnak az európai utazási tilalmak feloldása után, míg az Air France, a British Airways és a Wizz Air már a járataik sűrítésén dolgoznak.
„Arra koncentrálunk, hogy mindenhova tudjunk járatokat küldeni, ahova a belgák utazni akarnak” – mondta a Brussels Airlines ügyvezetője, Dieter Vranckx. Ezzel csak az a probléma, hogy a legtöbb belgának jelenleg esze ágában sincs repülőre ülni. Egy szintén a Reuters cikkében hivatkozott felmérés szerint ugyanis a nyaralást még 2020-ban is tervező belgák
63 százaléka inkább belföldön utazna, a külföldi vakációban gondolkozók pedig elsősorban a vonattal is elérhető Franciaországot és Hollandiát jelölték meg úti célként.
A számításaikat pedig nagyban befolyásolhatják, hogy folyamatosan kell törölniük a járataikat, amelyekre alig adnak el jegyeket. A június 15-i hétre tervezett 17,8 millió ülőhelyes kapacitást például 3,9 millióra kellett módosítani.
Az egyik nagy európai légitársaság név nélkül nyilatkozó vezetője a Reutersnek elmondta, nem véletlenül nem csinálnak titkot a törölt járataikból.
A Ryanair ügyvezetője, Michael O’Leary szerint a légitársaságok emellett árháborúba is kezdhetnek egymással, ez pedig tovább csökkentheti a bevételeiket. Az ír fapados vezetőjének meglátását támasztja alá, hogy a július és szeptember között induló járatokra Nagy Britanniában hét, Franciaországban nyolc, Olaszországban tíz, Németországban pedig 12 százalékkal lehet olcsóbban jegyhez jutni az egy évvel ezelőtti árakhoz képest.
NYITÓKÉP: Budapest Airport / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.