Jobban megsínylik a válságot az európai légitársaságok

Szerző: Galavits Patrik
2020.06.16. 19:14

Amerikai és ázsiai versenytársak a belföldi járataiknak köszönhetően hamarabb kapaszkodhatnak ki a gödörből.

Jobban megsínylik a válságot az európai légitársaságok

Miközben az Egyesült Államokban vagy Kínában a belföldi járatok folyamatosan újraindulnak és a piac is kezdi összeszedni magát, Európában a légitársaságok még nem látják a fényt az alagút végén.

„A világ többi részéhez képest az európai légiközlekedés döcögősen indul újra”

– mondta John Grant légiforgalmi szakértő a Reuters tudósítása szerint. Az európai cégek dolgát megnehezíti, hogy sokkal kevésbé számíthatnak a belföldi légiközlekedésből befolyó bevételekre. Sőt: ha az osztrák példa ragadós lesz, az államok is szigorúbb szabályokat fognak majd a légitársaságokra erőltetni.

Mi is cikkeztünk arról, hogy Ausztria ugyan jelentős állami forrásokkal segíti ki bajba jutott osztrák légitársaságot, az Austrian Airlines-t, de a cégnek cserébe komoly vállalásokat kellett tennie: ilyen például az, hogy 2030-ra a 2018-as szinthez képest felére csökkenti károsanyag-kibocsátását és üzemanyagfelhasználását évente másfél százalékkal fogja vissza. Továbbá

az Austrian Airlines ezentúl nem árulhat 40 eurónál olcsóbb repülőjegyeket, egységesen 12 eurós adó terhel majd minden jegyet, a 350 kilométernél rövidebb távon közlekedő járatok beszállókártyáira pedig 30 eurós adóterhet rónak.

Ezek a terhek azonban egyáltalán nem biztos, hogy általánosak lesznek Európa-szerte. Enélkül is van viszont elég nehézsége a légitársaságoknak: a különböző, most is érvényben lévő kijárási korlátozások és egészségügyi előírások eleve visszafogják az utazási kedvet.

Nemcsak az USA-val és Ázsiával összehasonlítva nehezebb a dolga az európai légitársaságoknak. Brazíliában és Indiában még csak most kezdenek igazán emelkedni a koronavírusos fertőzésszámok, a belföldi járatokra azonban ezekben az országokban mégis nő a kereslet.

Közben azért az európai légitársaságok is megpróbálkoznak az újraindulással. Az EasyJet és a Brussels Airlines gépei is újra felszállnak az európai utazási tilalmak feloldása után, míg az Air France, a British Airways és a Wizz Air már a járataik sűrítésén dolgoznak.

„Arra koncentrálunk, hogy mindenhova tudjunk járatokat küldeni, ahova a belgák utazni akarnak” – mondta a Brussels Airlines ügyvezetője, Dieter Vranckx. Ezzel csak az a probléma, hogy a legtöbb belgának jelenleg esze ágában sincs repülőre ülni. Egy szintén a Reuters cikkében hivatkozott felmérés szerint ugyanis a nyaralást még 2020-ban is tervező belgák

63 százaléka inkább belföldön utazna, a külföldi vakációban gondolkozók pedig elsősorban a vonattal is elérhető Franciaországot és Hollandiát jelölték meg úti célként.

Ennek is köszönhetően az európai cégek idén 21,5 milliárd dolláros veszteséggel számolnak.

A számításaikat pedig nagyban befolyásolhatják, hogy folyamatosan kell törölniük a járataikat, amelyekre alig adnak el jegyeket. A június 15-i hétre tervezett 17,8 millió ülőhelyes kapacitást például 3,9 millióra kellett módosítani.

Az egyik nagy európai légitársaság név nélkül nyilatkozó vezetője a Reutersnek elmondta, nem véletlenül nem csinálnak titkot a törölt járataikból.

„Nem akarjuk, hogy a konkurencia azt gondolja, növelheti a járatai számát. Most mindenki erre játszik: meghirdetjük a járatokat, aztán ha alig foglalnak rájuk jegyet, töröljük őket”.

A Ryanair ügyvezetője, Michael O’Leary szerint a légitársaságok emellett árháborúba is kezdhetnek egymással, ez pedig tovább csökkentheti a bevételeiket. Az ír fapados vezetőjének meglátását támasztja alá, hogy a július és szeptember között induló járatokra Nagy Britanniában hét, Franciaországban nyolc, Olaszországban tíz, Németországban pedig 12 százalékkal lehet olcsóbban jegyhez jutni az egy évvel ezelőtti árakhoz képest.

NYITÓKÉP: Budapest Airport / Facebook

Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek