Jelentenie kell a Facebooknak, a Twitternek és a Google-nak, hogy mit tesz az álhírek ellen

Szerző: Galavits Patrik
2020.06.10. 14:17

Bekeményít az Európai Bizottság: a koronavírus-járvány alatt megszaporodó álhírek és dezinformációk miatt a nagy techcégektől minden hónapban jelentést kér majd arról, hogyan küzdenek ezek terjedése ellen. Kína és Oroszország sem úszta meg a kritikát.

Jelentenie kell a Facebooknak, a Twitternek és a Google-nak, hogy mit tesz az álhírek ellen

Az Európai Bizottság két alelnöke, Joseph Borrell és Věra Jourová kedden közös aggodalmuknak adtak hangot a közösségi médiában a járvány alatt a koronavírussal kapcsolatban megjelenő álhírek miatt, no meg azért, mert egyes országok ezeket felhasználva próbáltak nyomást gyakorolni az EU-ra – írja a Reuters.

„Tapasztalhattuk, hogy a dezinformációk nemcsak a demokráciát, hanem az emberek egészségét is közvetlenül veszélyeztetik.

Negatív hatásuk lehet a gazdaságra és aláaknázhatják a hatóságok intézkedéseit, gyengítve ezzel az egészségügyet” – mondta Jourová egy sajtótájékoztatón.

A cseh bizottsági alelnök azt is hangsúlyozta, hogy az álhírek újabban az oltásokat támadják – ennek köszönhetően Németországban már húsz százalékkal zuhant azok aránya, akik egy elkészülő COVID-19 elleni vakcinával beoltatnák magukat.

A Bizottság ezért

a legnagyobb közösségi médiumokat arra kötelezi, hogy havonta számoljanak be arról, hogyan adnak nagyobb teret a hiteles információk terjedésének,

és hogy próbálják elejét venni a koronavírussal kapcsolatos dezinformációknak és azok reklámozásának.

Nem csak a címben említett nyugati oldalakat akarja majd figyelemmel kísérni a Bizottság: a népszerű kínai videós alkalmazás, a TikTok ugyanúgy szerepel majd ezen a listán, mint a népszerű webböngészőt kiadó Mozilla.

A bizottsági elnökök elmondása alapján a most javasolt intézkedések beépülnek majd az európai demokráciáról szóló cselekvési tervbe és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályba. A mostani, havonta kért jelentések pedig egy 2018 óta elfogadott trendbe épülnek be. Két évvel ezelőtt ősszel több nagy techcég, valamint reklámipari és hirdetőket tömörítő szervezetek elfogadtak egy gyakorlati kódexet (magyarul tényleg ez a hivatalos neve az EU-s szakzsargonban), ezzel pedig vállalták, hogy küzdenek az álhírek terjedése ellen felületeiken.

Első önértékelésüket a cégek 2019 októberében nyújtották be a Bizottságnak – az ígéret szerint ennek véleményezését a következő hetekben teszik közzé.

Borrell azt is elmondta: különösen Oroszország és Kína próbált meg zavart okozni álhírek terjesztésével.

Gyakorlati ellenlépésként a Bizottság várhatóan új kommunikációs és diplomáciai stratégiát dolgoz ki, valamint több támogatást nyújt majd a független sajtónak, oknyomozóknak és kutatóknak.

NYITÓKÉP: Věra Jourová az EP májusi, brüsszeli ülésén / Daina Le Lardic, Európai Parlament

 
Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek