Nagyot nyertek a kijárási korlátozásokkal a streamingszolgáltatók, de a válság majd nekik is betehet

Szerző: Galavits Patrik
2020.04.27. 16:30

Mennyire vették ki a magyarok a részüket a Netflix és társai járvány alatti felfutásából, és miket néztek?

Nagyot nyertek a kijárási korlátozásokkal a streamingszolgáltatók, de a válság majd nekik is betehet

Hétmillió új előfizetővel számolt a koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozások előtt 2020 első negyedévében a világ legnépszerűbb streamingszolgáltatója, a Netflix. A céget is meglepte, hogy ehhez képest

sokkal többel, összesen 16 millióval bővült világszerte az előfizetői száma.

Korábban mi is írtunk már arról, hogy míg a járvány alatt rengeteg cég drasztikus visszaeséstől tart, addig egyes piaci szereplők éppen ennek köszönhetik felfutásukat. És messze nem csak lélegeztetőgép-gyártókról van szó.

Maradj otthon, nézzél tévét

A Netflix a fent ismertetett adattal az utóbbi hetekben 183 millióra bővítette előfizetői számát, és más szempontból is aranybetűkkel kerül majd be a cég történelmébe az elmúlt pár hét. A március közepén megjelent saját gyártású sorozatukat, a Tiger Kinget például 64 millióan töltötték le. A nagymacskagyűjtők rivalizálásáról szóló szériát összesen ötmilliárd percnél is többet nézték a felhasználók csak március 23-a és 29-e között.

Ehhez képest szinte eltörpülnek a bűnügyi dráma Ozark (3,5 milliárd perc), a magyar kínálatban nem elérhető, Kaliforniából New Yorkba kerülő amerikaifocista viszontagságairól szóló All American (1,8 milliárd) és az eredetileg az NBC által gyártott kultsorozat, a The Office (1,5 milliárd) globális adatai. 

Tiszavirág-életű lehet a fellendülés

Könnyen lehet azonban, hogy a kijárási korlátozások folyamatos lazulásával a streamingszolgáltatók bevételei azzal a lendülettel esnek vissza, ahogy márciusban felfutottak.

Ennek csak részben lehet az az oka, hogy az emberek újra kevesebb időt töltenek majd az otthonaikban. A járvány után várható gazdasági válságban – amelynek nagyságát egyelőre csak megbecsülni lehet – minden bizonnyal sokan visszafogják majd a kiadásaikat. A nem létszükségletnek számító előfizetések a streamingszolgáltatóknál ezt gyaníthatóan különösen megsínylik.

Reed Hastings, a Netflix egyik vezetője sem titkolta a cég egyik nemrégiben tartott gyűlésén, legfeljebb tippelni tudnak, hogyan fog változni a forgalmuk a következő hónapokban. Az mindenesetre nekik is aggasztó lehet, hogy a Fehér Házban Donald Trump mellett gazdasági tanácsadóként dolgozó Kevin Hassett 16 százalékos, vagy annál is magasabb munkanélküliségi rátával számol április végéig az USA-ban, valamint úgy fogalmazott egy április 26-ai interjúban: „A legnagyobb negatív sokk ez, amit a gazdaságunk valaha látott. Az 1930-as években tapasztalt munkanélküliségi arányokat megközelítő adatokra számítok”.

Mit néznek a magyarok a karanténban?

A PornHub rendszeresen frissíti statisztikáit, amiből kiderült, hogy világszerte rekordokat döntöget a felnőttfilmeket kínáló portál látogatottsága. Európában például március végén az átlagos napi látogatottság majdnem ötödével nagyobb forgalmat regisztráltak az oldalon – a pornó iránti kereslet azóta némileg visszaesett, de a legutóbbi, április 12-ei adatok szerint még akkor is 3,7 százalékkal többször kerestek rá az európaiak a PornHubra, mint általában.

Megkerestük a Netflixet, hogy a globális mellett megtudjuk a magyarországi adataikat is az elmúlt hetekből, de kérdéseinkre nem kaptunk választ. Arra lettünk volna kíváncsiak, mennyivel nőtt a magyarországi előfizetőik száma március óta, és hogy melyik tartalmaikat nézték az itthoni előfizetőik.

A másik nagy magyarországi streamingszolgáltató, az HBO GO beszédesebb volt, nekik ugyanezeket a kérdéseket tettük fel, de konkrét számokat ők sem árultak el.

A titkolózás oka egyébként a Netflixnél és az HBO-nál is hasonló: a szolgáltatók elsősorban azt akarják elkerülni, hogy az úgynevezett box office adatok befolyásolják a nézőiket.

Ez a moziknál is kétélű fegyver. Ha egy filmre sokan váltanak jegyet, az még több nézőt vonzhat be a vetítésekre, a kasszáknál gyengébben teljesítő művek esetében pedig éppen ellentétes lehet a hatás.

Így legfeljebb becsléseink lehetnek arról, mennyi előfizetője lehet ezeknek a szolgáltatóknak itthon. Az IDEA Intézet idén januárban publikált kutatása szerint a magyarok negyede szán pénzt hónapról hónapra arra, hogy korlátlanul fogyaszthasson filmeket és sorozatokat. Az HBO-tól kapott válaszból pedig arra következtethetünk, hogy ez az arány az utóbbi hónapokban biztosan nőtt.

Pinczés-Pressing Ádám, a cég PR-osa válaszában azt írta, „nem titok, hogy az otthoni munkavégzés, iskolai oktatás miatt jelentősen megnőtt a kereslet az otthoni szórakoztatóipari szolgáltatásokra, így a mi lineáris (HBO és Cinemax), de leginkább az HBO GO-n elérhető tartalmainkra”.

Azt is elmondta, kínálatukban 

a sorozatpremiereket és a korábbi kasszasikerfilmeket, valamint a gyerek- és családi tartalmakat keresték a magyarok elsősorban.

Így a filmek között a legnézettebb márciusban Az oroszlánkirály lett, ezt követi a Pókember: Idegenben, a Men in Black legújabb része, valamint a Toy Story 4 és a Királynő kutyája.  A sorozatok közül a legnézettebb a márciusban új évaddal induló, robotok emberré válását emberré válását bemutató Westworld volt, amit A kívülálló, a Bezzegszülők és a Modern család című szitkomok, valamint a drogháborúkról szóló ZeroZeroZero követett. 

Pinczés-Pressing azt is elmondta: a cég újradolgozza a 2020 második felére és 2021-re készített terveit. Kérdésünkre, hogy a megnövekedett érdeklődésre tekintettel tervezik-e új magyar nyelvű vagy speciálisan közép-európai tartalmak készítését, mint amilyen a 2015-től három évadot megélt Aranyélet volt, nem adott egyértelmű választ, csak annyit mondott, hogy „ami a programming terveinket illeti, továbbra is igyekszünk, hogy a lehető legjobb és legtöbb friss tartalom érkezzen az HBO online videótárába, ez egyaránt érinti a filmeket és a sorozatokat is.”



NYITÓKÉP: HBO

Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek