Ausztria újraindítja az éjszakai vonatokat, hogy beutazhassanak a romániai munkavállalók

Szerző: Techet Péter
2020.04.24. 20:18

Az osztrák idősgondozás és egészségügy rászorul a romániai ápolókra, ezért májustól Magyarországon keresztül éjszakai vonatokon hozzák be őket nyugati szomszédunkhoz.

Ausztria újraindítja az éjszakai vonatokat, hogy beutazhassanak a romániai munkavállalók

A kínai vírus miatt bevezetett határlezárások jelentősen érintik a nyugat-európai országok munkaerőpiacát, ahol számos területen mára nem lehetséges fenntartani a működést a kelet-európai munkaerő nélkül.

Németországban főleg a spárgaszezon mutatta meg: a lengyel vagy román idénymunkások nélkül nem tudják leszedni az idei termést, ezért nyitották meg számukra a német-lengyel-határt, a romániai munkásokat – köztük erdélyi magyarokat és cigányokat – pedig többek közt Kolozsvárról közvetlen repülőjáratokkal szállították be. A német kormány hálája nem maradt el: a román idénymunkások között Julia Klöckner kereszténydemokrata mezőgazdasági miniszter húsvét utáni csokinyuszikat osztott szét.

Ausztriában az idősgondozás 80 százalékát románok és szlovákok végzik

Ausztriában főleg az időgondozás kapcsán jelent meg az összeomlás veszélye a román, szlovák, horvát és magyar munkaerő nélkül. Az osztrák Gazdasági Kamara kimutatása szerint a valamivel több, mint 60 ezer egyéni vállakozóként bejelentett ausztriai idősgondozó több, mint 80 százaléka Romániából vagy Szlovákiából érkezik, eleve

a románok majdnem a munkaerő felét teszik ki.

Mivel az idősgondozás „rendszerreleváns“ munkakörnek számít – azaz olyannak, amit nem lehet a jelenlegi helyzetben se leállítani –, a román munkaerő behozatala nélkül összeomlana az osztrák idősgondozás.

Osztrák állampolgárok az idősgondozók között összesen alig ezren vannak, azaz az összes munkaerő 1,6 százalékát teszik ki,

csak velük képtelenség lenne ellátni a feladatokat.

Mivel a legtöbb ország vagy eleve megnehezítette a beutazást a nem állampolgárok számára (például Csehország és Magyarország), vagy 14 napos karanténba küldi az újonnan beérkezetteket (mint Románia), veszélybe került az Ausztriában dolgozó, pláne oda naponta ingázó kelet-európaiak beutazásának lehetősége.

Karoline Edstadler, néppárti Európa-ügyi miniszter kivételes megoldásokat ért el a pozsonyi és a budapesti kormányokkal, április 1-től tehát garantált a magyar állampolgárságú munkavállalók számára, hogy ingázhassanak továbbra is a két ország között. Hasonló megállapodás született Szlovákiával.

De mivel az idősgondozásban dolgozók majdnem fele Romániából jön, Edstadler a románok számára is el akart érni rendkívüli szabályokat, de ez Magyarországot is érintené, elvégre Ausztria nem határos Romániával. Az osztrák kormány nem akart repülőjáratokat indítani, mert – amint a német példa is mutatta – ott nem garantálható a megfelelő távolság. A magyar szabályok miatt azonban eddig a román idénymunkások tényleg csak repülővel „szelhették át” az országot, ha Nyugatra tartottak.

Indulnak a temesvári vonatok

Ezért kezdett tárgyalásokat Edstadler a MÁV-val és a magyar hatóságokkal, és csütörtökön megszületett a kompromisszum:

május 2-től naponta indít az osztrák vasúttársaság, az ÖBB éjszakai vonatokat Temesvárról, amelyek megállás nélkül haladnak át Magyarországon, és viszik a román munkaerőt Ausztriába.

Az utazás költségeit a bécsi kormány viseli, a vonatokra nem is lehet jegyet váltani. Ausztria azért is döntött az éjszakai vonatok mellett, mert ott könnyebben tartható be a másfél méteres távolság (az utasok négy- és hatszemélyes kupékban fognak utazni), amire Ausztria már csak azért is figyelni akar, hogy elkerülje: esetleg éppen a román idősgondozók hordozzák be a kínai vírust a legveszélyeztetettebb korosztály számára.

EZ A HELYZET MOST A NEMZETKÖZI SZEMÉLYFORGALOMBAN. GRAFIKA: MÁV

Edstadler elégedett a döntéssel, amiért nem csak a magyar és román államvasutaknak, de a Zöldek vezette közlekedési minisztériumnak is köszönetet mondott. Leonore Gewessler zöld közlekedési miniszter arra is rámutatott, hogy az osztrák kormány

nemcsak az utasok egészségét garantálhatja jobban, mint a repülős beutaztatás, de ez a megoldás még „klímasemlegesebb” is.

Andreas Matthä, az osztrák államvasutak igazgatója közölte: a magyar MÁV-val és a román CFR-vel közösen „több héten át” lehet a Románia és Ausztria közötti ingázást biztosítani.

NYITÓKÉP: Temesvár pályaudvara

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek