+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Techet Péter
2020. április 24. péntek, 20:18
Az osztrák idősgondozás és egészségügy rászorul a romániai ápolókra, ezért májustól Magyarországon keresztül éjszakai vonatokon hozzák be őket nyugati szomszédunkhoz.

A kínai vírus miatt bevezetett határlezárások jelentősen érintik a nyugat-európai országok munkaerőpiacát, ahol számos területen mára nem lehetséges fenntartani a működést a kelet-európai munkaerő nélkül.

 

Németországban főleg a spárgaszezon mutatta meg: a lengyel vagy román idénymunkások nélkül nem tudják leszedni az idei termést, ezért nyitották meg számukra a német-lengyel-határt, a romániai munkásokat – köztük erdélyi magyarokat és cigányokat – pedig többek közt Kolozsvárról közvetlen repülőjáratokkal szállították be. A német kormány hálája nem maradt el: a román idénymunkások között Julia Klöckner kereszténydemokrata mezőgazdasági miniszter húsvét utáni csokinyuszikat osztott szét.

 

Ausztriában az idősgondozás 80 százalékát románok és szlovákok végzik

 

Ausztriában főleg az időgondozás kapcsán jelent meg az összeomlás veszélye a román, szlovák, horvát és magyar munkaerő nélkül. Az osztrák Gazdasági Kamara kimutatása szerint a valamivel több, mint 60 ezer egyéni vállakozóként bejelentett ausztriai idősgondozó több, mint 80 százaléka Romániából vagy Szlovákiából érkezik, eleve

 

a románok majdnem a munkaerő felét teszik ki.

 

Mivel az idősgondozás „rendszerreleváns“ munkakörnek számít – azaz olyannak, amit nem lehet a jelenlegi helyzetben se leállítani –, a román munkaerő behozatala nélkül összeomlana az osztrák idősgondozás.

 

Osztrák állampolgárok az idősgondozók között összesen alig ezren vannak, azaz az összes munkaerő 1,6 százalékát teszik ki,

 

csak velük képtelenség lenne ellátni a feladatokat.

 

Mivel a legtöbb ország vagy eleve megnehezítette a beutazást a nem állampolgárok számára (például Csehország és Magyarország), vagy 14 napos karanténba küldi az újonnan beérkezetteket (mint Románia), veszélybe került az Ausztriában dolgozó, pláne oda naponta ingázó kelet-európaiak beutazásának lehetősége.

 

Karoline Edstadler, néppárti Európa-ügyi miniszter kivételes megoldásokat ért el a pozsonyi és a budapesti kormányokkal, április 1-től tehát garantált a magyar állampolgárságú munkavállalók számára, hogy ingázhassanak továbbra is a két ország között. Hasonló megállapodás született Szlovákiával.

 

De mivel az idősgondozásban dolgozók majdnem fele Romániából jön, Edstadler a románok számára is el akart érni rendkívüli szabályokat, de ez Magyarországot is érintené, elvégre Ausztria nem határos Romániával. Az osztrák kormány nem akart repülőjáratokat indítani, mert – amint a német példa is mutatta – ott nem garantálható a megfelelő távolság. A magyar szabályok miatt azonban eddig a román idénymunkások tényleg csak repülővel „szelhették át” az országot, ha Nyugatra tartottak.

 

Indulnak a temesvári vonatok

 

Ezért kezdett tárgyalásokat Edstadler a MÁV-val és a magyar hatóságokkal, és csütörtökön megszületett a kompromisszum:

 

május 2-től naponta indít az osztrák vasúttársaság, az ÖBB éjszakai vonatokat Temesvárról, amelyek megállás nélkül haladnak át Magyarországon, és viszik a román munkaerőt Ausztriába.

 

Az utazás költségeit a bécsi kormány viseli, a vonatokra nem is lehet jegyet váltani. Ausztria azért is döntött az éjszakai vonatok mellett, mert ott könnyebben tartható be a másfél méteres távolság (az utasok négy- és hatszemélyes kupékban fognak utazni), amire Ausztria már csak azért is figyelni akar, hogy elkerülje: esetleg éppen a román idősgondozók hordozzák be a kínai vírust a legveszélyeztetettebb korosztály számára.

 

EZ A HELYZET MOST A NEMZETKÖZI SZEMÉLYFORGALOMBAN. GRAFIKA: MÁV

 

Edstadler elégedett a döntéssel, amiért nem csak a magyar és román államvasutaknak, de a Zöldek vezette közlekedési minisztériumnak is köszönetet mondott. Leonore Gewessler zöld közlekedési miniszter arra is rámutatott, hogy az osztrák kormány

 

nemcsak az utasok egészségét garantálhatja jobban, mint a repülős beutaztatás, de ez a megoldás még „klímasemlegesebb” is.

 

Andreas Matthä, az osztrák államvasutak igazgatója közölte: a magyar MÁV-val és a román CFR-vel közösen „több héten át” lehet a Románia és Ausztria közötti ingázást biztosítani.

 

NYITÓKÉP: Temesvár pályaudvara

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár azt is elmondta, hogy miért döntöttek úgy, hogy az óvodákat és az általános iskolák alsó tagozatait még áprilisban kinyitják.

Cak az oltás első dózisát kapta meg. A kormány időközben ígéretet tett a rendszer pontosítására.

Ismert emberek fognak oltásra buzdítani minket, a cél nyolcmillió magyar beoltása, Gulyás szerint a Szputnyik a nyugati vakcináknál is jobb. Ez történt a kormányinfón!

Kolozsváron nemcsak a lakhatás, a kultúra is többe kerül, mint máshol. A Székelyföldön minden olcsóbb, Kézdivásárhely a legolcsóbb, magyar lakossággal is rendelkező város.

A heti Tsúfos Tükör megmutatja, miért örülhetünk a fővárosban épülő kínai egyetemnek.

A 2019-es önkormányzati választáson Pikó András mögé álltak be, és most sem állítanak saját jelöltet a VIII. kerületben.

Ebből nyáron akár óriási káosz is lehet: minden egyes EU-tagállam maga döntheti el, hogy elfogadja-e az EMA-engedéllyel nem rendelkező vakcinákat.

A hét kérdése

A hatpárti ellenzéki szövetség szerint felesleges a regisztráció, elég lenne felmutatni a TAJ-kártyát, hogy beoltsanak valakit a covid ellen. Szerinted?

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Eddigi bevételeik 10 százalékát keresik most meg, hiszen a szakmájukat konkrétan nem tudják gyakorolni. A Music Hungary Szövetség elnöke, Weyer Balázs a Helyzetben!

Hogyan lehet úgy szürreális műveket írni, ha a világ maga is egyre szürreálisabb? Veres Attila íróval erre kerestük a választ.

Renczes Ágoston, az Azonnali újságírója elmondja, miért lehet jobb vezető Matovič betonkatolikus menedzser utódja, és hogyan érintheti ez a felvidéki magyarságot.

A popzenészek és sztársportolók legújabb bevételi forrásáról Bornemissza Márkkal, az egyik legsikeresebb cipőbolthálózat, a Footshop magyar brand managerével beszélgettünk.

Az Európai Bizottság nemrég nyilvánosságra hozta az EU-s védettségi igazolásról szóló tervet. Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal elemeztük, hogyan válhat valóra. Podcast!

Horváth Máté, a Dürer Kert koncertszervezője az Azonnalinak néhány részletet elárult arról, hogyan fog kinézni a lockdown utáni Dürer. Podcast!

Az 1848-as forradalomra és szabadságharcról szeretünk egy jó adag nemzeti mázzal és pátosszal leöntve gondolkodni. De mi köze a nemzeti ünnep lezüllesztéséhez Torgyán Józsefnek? Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás