Veszélyes lenne a tervezett formában érettségizni, íme egy lehetséges megoldás

2020.04.13. 13:47

A Lauder Iskola végzős diákjai nyílt levélben fordulnak a Maruzsa Zoltán vezette oktatási akciócsoporthoz, kérve, hogy ne a jelenlegi tervek szerint érettségizenek. De mit javasolnak helyette?

Veszélyes lenne a tervezett formában érettségizni, íme egy lehetséges megoldás

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Az operatív törzs április 9-ei bejelentése az érettségire készülő diákok közül sokunkban aggodalmat keltett. A járvány miatti veszélyhelyzet a végzős diákok készülését nagyban felborította, és egy alapból stresszes helyzetet – ami az érettségire felkészüléssel egyébként is jár – komoly bizonytalansággal súlyosbította. Emellett egy vizsgára úgy lehet igazán felkészülni, ha annak előre tudjuk az időpontját. Tisztában vagyunk azzal, hogy a közzétett javaslat nem jelent végleges döntést, és a helyzettől függően még változhat.

 

Tudjuk, hogy nincs tökéletes megoldás, és minden bizonnyal sokan dolgoznak most azon, hogy megtalálják a legkevésbé rossz, kivitelezhető tervet az idei érettségi vizsgák lebonyolítására.

 

Mi, diákok is szeretnénk ebben segíteni azzal, hogy a bennünk felmerült kérdéseket és aggodalmainkat pontokba szedve közzétesszük.

 

1. Az operatív törzs által ismertetett ajánlások és javaslatok célja, hogy minél kevesebb ember kapja el a koronavírust.

 

+ A kormány szándéka a kijárási korlátozással, hogy kerüljük az otthonunk elhagyását és a tömeget. Ezzel szembefordulna, ha a végzős évfolyamok a vizsgán egyszerre tartózkodnának egy légtérben.

 

+ Az allergiaszezon miatt a levegőben is terjedő vírus nagyobb veszélyt jelent az egy légtérben tartózkodókra.

 

+ Mostanra tudjuk, hogy a tünetmentes fertőzöttek a legveszélyesebbek.

 

Mivel nem biztosítható mindenki számára az előzetes vizsgálat, lehetséges, hogy tünetmentes fertőzött lesz az érettségizők között.

 

Hogyan lenne biztosítva így az érettségiző diákok számára a vizsga alatti biztonságos és kényelmes környezet? Hogyan lenne megoldva az iskolák folyosóján a távolság betartása a vizsga előtt, illetve szünetekben? Biztosítva lennének a diákok és tanárok számára a vizsgák ideje alatt a megfelelő védőfelszerelések?

 

2. A diákok és családjuk egészségének megőrzése a legfontosabb.

 

+ A diákok vagy a velük élő családjuk egy része (például az asztmások, cukorbetegek, idősek) kifejezetten veszélyeztetett személynek számít.

 

+ Sok diák nem tudja megoldani az iskolába jutást saját járművel, így tömegközlekedést kellene igénybe vennie, ami veszélyes a mostani helyzetben.

 

+  Egy, a WHO által közzétett cikkben orvosok hangsúlyozták, hogy a vírus fiatalokra is veszélyes, nem csak az idősebbekre.

 

+ Több gimnáziumban volt fertőzött diákról hír.

 

Azok a diákok, akik fertőzöttek, vagy kötelező karanténban vannak, hogyan fognak vizsgákat tenni?

 

3. A tanárok egészsége is veszélyben lenne, ha a javaslat szerinti módon rendeznék meg a vizsgákat.

 

+ A tanárok egészsége is veszélybe kerülne, hiszen jelen kell lenniük a vizsgák alatt. Sok 60 év feletti tanárunk van, akik a különösen veszélyeztetett kategóriába tartoznak.

 

4. A továbbtanulás szempontjából:

 

+ A diákok nagy része a felvételi többletpontokat nyelvvizsgákból és emelt szintű érettségi vizsgákból gyűjtik össze. Ha ezeket nem rendezik meg vagy az érettségi vizsgák nem szokványos módon folynak le, egy újfajta pontrendszerre lenne szükség a felsőoktatásban, amely újfajta pontrendszer egyenlő esélyeket teremt minden felvételiző számára.

 

+ + +

 

Ezen szempontok, illetve az operatív törzs javaslata alapján egy megoldást találunk megvalósíthatónak, amely figyelembe veszi a járványügyi szempontokat, és egyenlő esélyeket teremt a felsőoktatásba való bekerüléshez.

 

1. A felsőoktatási felvételibe nem számító érettségi vizsgák esetén:

 

+ A felvételi eredményét váltsa ki az év végi jegy vagy az elmúlt négy év átlaga, így ténylegesen tükrözve a diákok gimnáziumi éveinek munkáját.

 

+ Az átlagok százalékba átválthatóak lennének egységes módon, így azok a felvételi pontrendszerbe átszámolhatóak. Például ha 4,5 az érdemjegyek átlaga, az 80 százalékos, jeles eredményt, ha az átlag 5, az 100 százalékos jeles eredményt jelent. Ha egy diák érdemjegyei az alábbiak: 5, 5, 5, 4, az 90 százalékos eredményt jelent.

 

2. A felsőoktatási felvételibe beszámító érettségi vizsgák esetén:

 

+ Az emelt szintű írásbeliket a kormányhivatal ne központi helyen szervezze, hanem

 

azokat decentralizáltan, minden diák – a középszintű érettségi mintájára – a saját iskolájában írja meg.Így biztosítható lenne, hogy akár minden diák külön teremben írhassa az érettségit.

 

A diákok védőfelszerelés nélkül írhatnák a dolgozatot, viszont megoldandó probléma lenne a beadott dolgozatok fertőtlenítése javítás előtt.

 

+ A felsőoktatási felvételibe beszámító emelt és középszintű érettségik szóbeli részét eltörölnék.

 

+  Mivel a szóbelik jellemzően jobb átlageredményt adnak, mint az írásbelik, a korábban érettségizettekkel és a jövőben ez alapján az eredmény alapján felvételizőkkel való korrekt összehasonlíthatóság érdekében az írásbeli eredményekből a következő eljárással hozzanak létre érettségi eredményt: számolják ki – a 2017-től érvényes új érettségi jogszabályoknak megfelelő vizsgák figyelembevételével – az elmúlt három évre az adott tárgyból a teljes érettségi eredmény pontszámának (írásbeli + szóbeli) és az írásbelik pontszámának hányadosát,

 

vegyék a három darab éves hányados mértani közepét, s ezzel szorozzák meg az írásbelin szerzett pontszámot,

 

majd az érettségi jegyet az eredeti eljárás szerint lehet kiszámolni.

 

3. Továbbtanulás szempontjából:

 

+ A pontrendszert nem kellene megváltoztatni.

 

+ Sok diák a többletpontjait egy emelt szintű érettségivel és egy nyelvvizsgával tervezi összegyűjteni.

 

Legyen lehetősége azoknak a diákoknak átjelentkezni emelt szintű nyelvi érettségire, akik nyelvvizsgát terveztek tenni az elkövetkezendő hónapokban, hiszen így nem vesztenék el a többletpontjaikat.

 

4. Előrehozott érettségik szempontjából:

 

+ Az operatív törzs javaslatát látjuk a leginkább észszerűnek, miszerint törölnék az érettségi bizonyítvány megszerzése előtti szintemelő vizsgákat.

 

+ Azok érettségije, akik nem idén jelentkeznek továbbtanulni, eltolható az őszi időszakra.

 

5. Adminisztratív és operatív teendők a vizsgák lebonyolításával kapcsolatban:

 

+ Nyilatkoztatni kell az érettségizőket arról, hogy a választott középszintű vizsgatárgyaikból a vizsgáik eredményét az év végi jegyek alapján kérik, ami viszont a felsőoktatási felvételiben nem használható sem most, sem később, vagy írásbeli vizsga alapján, ami a felsőoktatási felvételibe beszámítható.

 

+ Nyilatkoztatni kell a diákokat arról, hogy a járvány miatt elmaradt nyelvvizsga pótlása céljából kíván-e emelt szintű érettségi vizsgát tenni.

 

+ A vizsgák előkészítése a járványügyi biztonsági szempontok maximális figyelembevételével lehetséges.

 

Számunkra a legfontosabb, hogy sikeres érettségi vizsgákat tegyünk, hiszen négy éve erre készülünk. A mostani helyzetben azonban a vizsgák megtartása a javasolt módon veszélyes lenne számunkra és a környezetünkre is. Ezért kérjük az erről döntést hozó szakembereket, hogy a fenti érveinket, javaslatunkat is vegyék figyelembe, és a végleges döntést az idei érettségi vizsgákról így hozzák meg.

 

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

 

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek