Az élet otthonról is megy tovább, az otthoni munkavégzéshez és a távoktatáshoz szükséges eszközök, illetve szolgáltatások pedig szinte soha nem pörögtek még ennyire.
A koronavírus-járvány miatt számos ország, köztük Magyarország is bezárta oktatási intézményeit, pontosabban megszüntették a bejárás lehetőségét, és digitális távoktatásra próbálnak átállni. Azok a munkahelyek, ahol erre a munka jellegéből adódóan van lehetőség, szintén sorra állnak át az otthoni munkavégzésre.
2009-ben, amikor a H1N1 járvány szedte az áldozatait, ez a fajta átállás ekkora méretekben még elképzelhetetlen lett volna. Habár már akkor is volt lehetőség otthonról dolgozni néhány munkáltatónál, nem rendelkezett ennyi háztartás a kivitelezéshez szükséges eszközökkel, a notebookok drágábbak,a feladatra alkalmas táblagépek pedig relatív technológiai újdonságként sokak számára megfizethetetlenek voltak.
– már a 2008-as gazdasági világválság idején is sokkal többen vásároltak mobiltelefont.
Létezik tehát egy üzletág, amely nem megsínyli a világjárványt, hanem a megnövekedett keresletnek és az online értékesítésnek köszönhetően jobban pörög, mint eddig. Hogy pontosan mennyire, arról a legnagyobb hazai forgalmazókat kérdeztük.
A járvány előtt is kizárólag online értékesítő eMag PR-ügynökségétől megtudtuk, hogy
az előző év azonos időszakaihoz képest.
A telekommunikációs eszközök körében (mobiltelefonok és táblagépek) február elseje óta 16,6 százalékos növekedést tapasztaltak az előző év ezen időszakához képest, március tizenegytől viszont még kiugróbban nőtt a kereslet,
Az otthoni munkavégzéshez és a távoktatáshoz szükséges kommunikációs eszközökön túl pedig a szórakoztatóelektronikai eszközök (televíziók, számítógépes kiegészítők) iránti igény is növekszik, ha sokan töltik otthon a szabadidejüket is, itt február eleje óta 34,5 százalékos, a veszélyhelyzet bejelentése óta pedig 97 százalékos növekedést tapasztaltak az eMagnál az azt megelező időszakhoz képest, és
Ahogyan a jelen helyzetben számítottak rá, az eMagnál a háztartási tisztítószereket és fertőtlenítőket vásárolják a legnagyobb számban, de a pelenkák is keresett termékek (hozzátennénk, hogy ők a Media Markttal ellentétben már korábban is nagyobb számban értékesítették ezeket a termékeket, hiszen nem kifejezetten csak elektronikai termékekre specializálódtak).
Ezeket követik csak a különböző elektronikai készülékek, mint például a tabletek, mobiltelefonok, laptopok és egyéb számítógépes kiegészítők, illetve keresettek még a hűtők, fagyasztók és tévékészülékek is.
A Media Marktnál is érdeklődtünk, a sajtókommunikációs felelősétől megtudtuk, hogy a legkeresettebb termékek náluk az otthoni munkavégzéshez, illetve távoktatáshoz szükséges notebookok, amelyeknek a forgalma
Keresettek továbbá a táblagépek és monitorok, amelyeknél egy átlagos hónap háromszoros forgalmát regisztrálta a műszaki áruházlánc, de duplájára nőtt a nyomtatók és az e-könyvolvasók forgalma is. Utóbbi különösen érdekes annak tudatában, hogy nemrég Pécs ikonikus könyvesboltjának, a Bagolyfészeknek a tulajdonosával beszéltünk, akitől megtudtuk, hogy a nyomtatott könyveik online fogralma harmadára esett, a bolti eladásaik pedig a nullához közelítenek.
A Media Marktnál a szórakoztatóelektronikai termékek körében a játékkonzolok esetében tapasztaltak nagyobb mértékű növekedést, de ez elmarad az év csúcsidőszakát jelentő karácsonyi forgalomtól.
Ezeken kívül
A forgalom növekedését eredményezheti még, hogy a távoktatásra és távmunkára való átállás miatt lehet számítani közbeszerzésekre is, főleg a táblagépek terén, ez viszont már nem a fentiekhez hasonló áruházaknak, hanem a nagykereskedőknek fog kedvezni.
Az eszközök megléte viszont csak az egyik fele a távoktatásnak, vagy az otthoni munkavégzésnek, rákérdeztünk a legnagyobb hazai mobilszolgáltatóknál is, hogy az ügyfeleik mobil adatforgalma és előfizetéseik hogyan változtak az elmúlt időszakban.
A Telenor kommunikációs igazgatóságától megtudtuk, hogy
A Vodafone-nál is jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak, pontos adatokat nem kaptunk tőlük, viszont közölték hogy a hálózatuk stabilitását szolgáló kapacitásbővítéseket sikeresen elvégezték.
Az új előfizetésekre és nagyobb csomagra váltásokkal kapcsolatos információk üzleti titoknak minősülnek, így azokról nem tájékoztathattak minket, a Telekomtól pedig nem kaptunk választ az adatforgalomra vonatkozóan sem cikkünk megjelenéséig.
NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.