Kilőtt a kütyük iránti kereslet és az adatforgalom a veszélyhelyzet kihirdetése óta

Szerző: Varsányi Bence
2020.03.31. 13:57

Az élet otthonról is megy tovább, az otthoni munkavégzéshez és a távoktatáshoz szükséges eszközök, illetve szolgáltatások pedig szinte soha nem pörögtek még ennyire.

Kilőtt a kütyük iránti kereslet és az adatforgalom a veszélyhelyzet kihirdetése óta

A koronavírus-járvány miatt számos ország, köztük Magyarország is bezárta oktatási intézményeit, pontosabban megszüntették a bejárás lehetőségét, és digitális távoktatásra próbálnak átállni. Azok a munkahelyek, ahol erre a munka jellegéből adódóan van lehetőség, szintén sorra állnak át az otthoni munkavégzésre.

2009-ben, amikor a H1N1 járvány szedte az áldozatait, ez a fajta átállás ekkora méretekben még elképzelhetetlen lett volna. Habár már akkor is volt lehetőség otthonról dolgozni néhány munkáltatónál, nem rendelkezett ennyi háztartás a kivitelezéshez szükséges eszközökkel, a notebookok drágábbak,a feladatra alkalmas táblagépek pedig relatív technológiai újdonságként sokak számára megfizethetetlenek voltak.

Az olcsó telekommunikációs eszközökkel viszont az élet válsághelyzetben is megy tovább, a kereslet pedig nő

– már a 2008-as gazdasági világválság idején is sokkal többen vásároltak mobiltelefont.

Létezik tehát egy üzletág, amely nem megsínyli a világjárványt, hanem a megnövekedett keresletnek és az online értékesítésnek köszönhetően jobban pörög, mint eddig. Hogy pontosan mennyire, arról a legnagyobb hazai forgalmazókat kérdeztük.

A járvány előtt is kizárólag online értékesítő eMag PR-ügynökségétől megtudtuk, hogy

február elseje, az operatív törzs megalakulása óta 22,6, március tizenegyedikén, a veszélyhelyzet kihirdetésekor 30,8, másnap pedig 37,9 százalékkal nőtt az összforgalmuk

az előző év azonos időszakaihoz képest.

A telekommunikációs eszközök körében (mobiltelefonok és táblagépek) február elseje óta 16,6 százalékos növekedést tapasztaltak az előző év ezen időszakához képest, március tizenegytől viszont még kiugróbban nőtt a kereslet,

a veszélyhelyzet bejelentésének másnapján 146,5 százalékos növekedést realizáltak az előző év ezen időszakához képest.

Az otthoni munkavégzéshez és a távoktatáshoz szükséges kommunikációs eszközökön túl pedig a szórakoztatóelektronikai eszközök (televíziók, számítógépes kiegészítők) iránti igény is növekszik, ha sokan töltik otthon a szabadidejüket is, itt február eleje óta 34,5 százalékos, a veszélyhelyzet bejelentése óta pedig 97 százalékos növekedést tapasztaltak az eMagnál az azt megelező időszakhoz képest, és

ezeknél az eszközöknél a forgalom növekedése azóta is folyamatos.

Ahogyan a jelen helyzetben számítottak rá, az eMagnál a háztartási tisztítószereket és fertőtlenítőket vásárolják a legnagyobb számban, de a pelenkák is keresett termékek (hozzátennénk, hogy ők a Media Markttal ellentétben már korábban is nagyobb számban értékesítették ezeket a termékeket, hiszen nem kifejezetten csak elektronikai termékekre specializálódtak).

Ezeket követik csak a különböző elektronikai készülékek, mint például a tabletek, mobiltelefonok, laptopok és egyéb számítógépes kiegészítők, illetve keresettek még a hűtők, fagyasztók és tévékészülékek is.

A Media Marktnál is érdeklődtünk, a sajtókommunikációs felelősétől megtudtuk, hogy a legkeresettebb termékek náluk az otthoni munkavégzéshez, illetve távoktatáshoz szükséges notebookok, amelyeknek a forgalma

ötszörösére emelkedett egy átlagos hónaphoz képest, de az asztali számítógépekből és webkamerákból is a szokásos mennyiség többszörösét adták el.

Keresettek továbbá a táblagépek és monitorok, amelyeknél egy átlagos hónap háromszoros forgalmát regisztrálta a műszaki áruházlánc, de duplájára nőtt a nyomtatók és az e-könyvolvasók forgalma is. Utóbbi különösen érdekes annak tudatában, hogy nemrég Pécs ikonikus könyvesboltjának, a Bagolyfészeknek a tulajdonosával beszéltünk, akitől megtudtuk, hogy a nyomtatott könyveik online fogralma harmadára esett, a bolti eladásaik pedig a nullához közelítenek.

A Media Marktnál a szórakoztatóelektronikai termékek körében a játékkonzolok esetében tapasztaltak nagyobb mértékű növekedést, de ez elmarad az év csúcsidőszakát jelentő karácsonyi forgalomtól.

Ezeken kívül

egyre többet vásárolnak még a fagyasztókból, konyhai gépekből, gőzölős fertőtlenítőkből és valamiért a légfrissítőkből is.

A forgalom növekedését eredményezheti még, hogy a távoktatásra és távmunkára való átállás miatt lehet számítani közbeszerzésekre is, főleg a táblagépek terén, ez viszont már nem a fentiekhez hasonló áruházaknak, hanem a nagykereskedőknek fog kedvezni.

Az eszközök megléte viszont csak az egyik fele a távoktatásnak, vagy az otthoni munkavégzésnek, rákérdeztünk a legnagyobb hazai mobilszolgáltatóknál is, hogy az ügyfeleik mobil adatforgalma és előfizetéseik hogyan változtak az elmúlt időszakban.

A Telenor kommunikációs igazgatóságától megtudtuk, hogy

a veszélyhelyzet kihirdetését követő két hétben a napi adatforgalom 30 százalékkal nőtt hálózatukon, a növekedés már a reggeli óráktól kezdődően jelentkezett a le- és feltöltésekben egyaránt.

A Vodafone-nál is jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak, pontos adatokat nem kaptunk tőlük, viszont közölték hogy a hálózatuk stabilitását szolgáló kapacitásbővítéseket sikeresen elvégezték.

Az új előfizetésekre és nagyobb csomagra váltásokkal kapcsolatos információk üzleti titoknak minősülnek, így azokról nem tájékoztathattak minket, a Telekomtól pedig nem kaptunk választ az adatforgalomra vonatkozóan sem cikkünk megjelenéséig.

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

Varsányi Bence
Varsányi Bence az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek