+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Biczok Péter
2020. március 26. csütörtök, 19:24
Bizonyos utcák és útszakaszok autók elől való lezárása segíthet a koronavírus elleni távolságtartás biztosítása érdekében is.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

A koronavírus-járvány egy rendkívüli alkalmat kínál a városok számára utcáik újjágondolására, hogy visszafoglalják a helyet az autóktól, és véglegesen átadják a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Míg a tömegközlekedés használata szinte lenullázódott, és az emberek mindenütt arra törekednek, hogy felkelhessenek a kanapéikról és egy kis szellőt érezzenek a bőrükön, tagadhatatlan, hogy itt az ideje a városvezetésnek merészen fellépni az autóhasználat és annak helyhasználata ellen.

 

A védett kerékpáros útvonalak gyors kiépítése lehetővé tenné a lakosok számára a gyógyszertár vagy az élelmiszerbolt biztonságos elérését, elkerülve a tömegközlekedést. Az autós forgalom bizonyos utcákból való kizárása továbbá elősegítheti a távolságtartást egymástól, mivel kétségtelenül könnyebb megtartani két méter ajánlott távolságot valaki mástól, ha az nem korlátozódik egy keskeny járdára. Az előző hétvégén (március 20-21-én) is láthattuk, hogy az emberek a parkokba özönlenek, hogy edzenek és friss levegőt szívjanak, miközben ez megnehezíti a társadalmi érintkezések csökkentését és a távolság megtartást, ha mindenki egy helyre megy.

 

Miért ne hagyjuk a lakosokat, hogy sétáljanak szétszórva az utcákon?

 

A világjárvány közepette nagyobb az igény az mozgáshiány leküzdésére, mint valaha. Magyarországon a halálozások leggyakoribb okai a szív- és érrendszeri megbetegedések, amelyek szorosan kapcsolódnak a mozgáshiányos életvitelhez.

 

Hasonló a helyzet Nagy-Britanniában, ahol a múlt héten 50 közegészségügyi és közlekedési szakértőből álló csoport írt nyílt levelet a brit kormánynak, sürgetve a választott tisztviselőket, hogy ösztönözzék a gyaloglást és a kerékpározást a válság közepette. Ez természetesen nem érhető el hatékonyan anélkül, hogy visszavegyük közterületeinket az autóktól. Ez nem az egyetlen pozitív hatás.

 

Ha kevésbé autóhasználat-barát a város, akkor valószínűleg kevesebben fogják felkeresni a baleseti ellátást, amikor az egészségügyi ellátórendszer túlterhelt:

 

nehezebb életveszélyes autóbalesetet szenvedni, ha korlátozottabbak az autóhasználat körülményei.

 

Néhány város már megkezdte ezeket a változásokat. A kolumbiai főváros, Bogota 47 mérföldnyi kerékpárúttal próbál a tömegközlekedés zsúfoltságán enyhíteni, és a vírus elterjedését megakadályozni, valamint a levegő minőségén javítani. New York City, ahol a járvány kezdete óta mérhető a kerékpározás növekedése, rendkívüli kerékpáros sávokat épít. Hasonlóan tesz Mexikóváros, ahol a kerékpáros hálózatot négyszeresére bővítik.

 

Ezen intézkedések nagy része átmeneti jellegű, azaz könnyen eltávolíthatók, ha a járvány elmúlik. Ez hiba lenne. A koronavírus-járvány már most megváltoztatta a munka és a társadalmi interakció eddigi szokásait. A közlekedés-közgazdászok gyakori feltételezése ellenére, a gépjárművel közlekedőknek nagy többségének a legkevésbé fontos (gépjárművel) közlekedniük: a gyakorlat azt mutatja, hogy ez a társadalmi csoport könnyebben oldja meg munkafolyamatát máskor-máshogyan.

 

 

Ez lehetőséget kínál a város- és közlekedéstervezés átgondolására is: tényleg minden utca elérhető kell legyen gépjárművel?

 

A levegő minősége egy másik érv az ellen, hogy helyet adjunk az autóknak, mihelyt a járvány elmúlt. Tavalyi adatok szerint évente 8-10 ezer ember hal meg Magyarországon a légszennyezés miatt. A személyautóforgalom csökkenése miatt a légszennyezési térképek javulást mutatnak ugyanúgy Wuhan, Milanó és Budapest esetében is. A városok hozzájárulhatnak a légszennyezés csökkentéséhez azzal, hogy bizonyos utcákon tartósan korlátozzák a gépjárműhasználatot.

 

Az autócsökkentett utcák egyre inkább terjedtek Európában, még mielőtt a koronavírus felborított volna mindent. A kerékpározás növekedése minden közlekedő számára csendesebb, biztonságosabb és egészségesebb utcát ereményez, és lehetővé teszi, hogy akár gyerekek is önállóan közlekedhessenek, csökkentve a szülők autóhasználati igényét. Az autóktól való helyelvétel – akár a forgalmi sávok átrendezése, akár az utcai parkoló eltávolítása védett kerékpáros sávokhoz – szinte mindig konfliktusos döntést hoz.

 

A megválasztott tisztviselők általában félnek az autótulajdonosok igényei ellen menni, félve, hogy ez politikai támogatásuk kárát fogja eredményezni.

 

Viszont ezek a tisztviselők figyelmen kívül hagyják a komor valóságot. 2019-ben 22 200 személyi sérülés történt Magyarországon közlekedési balesetben – 600 halálozással. A járványnak „köszönhetően” idén talán csökken ez a szám, bár ezt nem tudhatjuk. Miközben az emberek otthon maradnak a koronavírusjárvány idején, sokkal kevesebb forgalmi dugó van. Viszont csak azért, mert kevesebb járművezető van az úton, nem teszi a közlekedést természetéből fakadóan biztonságosabbá.

 

A RETEK UTCA A HÉTEN: LÁTHATÓLAG A GYALOGOS ÉS KERÉKPÁROS FORGALMAT NEM CSAK FELTARTANI, DE EGÉSZSÉGÜGYILEG VESZÉLYEZTETNI IS ELFOGADOTTABB, MINT A GÉPJÁRMŰFORGALMAT FENNTARTANI, VAGY A PARKOLÁST IDEIGLENESEN MEGSZÜNTETNI.

 

Már videódokumentáció is készült arról, hogy egyes járművezetők az üres forgalmi sávokat ürügynek tekintik a sebesség növeléséhez vagy a gondatlan vezetéshez. Nem ülhetünk hátra, és hagyhatjuk, hogy városaink a száguldozók versenypályájává váljon.

 

Minden közlekedési incidens, amely sérült vezetőt vagy gyalogost eredményez, azt jelenti, hogy az értékes kórházi erőforrásokat elfordítjuk a Covid-19 hordozóinak gondozásától.

 

Azok a városok, melyek területet vesznek el az autótól és megtagadják annak visszaadását, kevesebb sérülést, jobb levegőminőséget és élénkebb életmódot biztosíthatnak mindenki számára.

 

A szerző közlekedés- és várostervező, a Remix tervezőportál európai főtanácsadója, a holland Mobycon közép-európai képviselője. A cikk Andrew J. Hawkins The Verge-beli cikke nyomán íródott.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az eddigi tartományi szabályozás szerint a pártoknak ugyanannyi férfit és nőt kellett indítaniuk a tartományi választásokon. Most az AfD perelt, és nyert.

António Costa sem szeretné, ha jogállamisági feltételhez kötnék az EU új hitelprogramját, de egészen más miatt, mint Orbán Viktor: a portugál miniszterelnök szerint ugyanis az értékekkel nem szabadna kereskedni.

Müller Cecília tisztifőorvos dönthet arról a járványügyi adatok alapján mostantól, legyenek-e az egyébként fertőzöttként besorolt országokon belül alacsony esetszámúként, vagyis
zölddel megjelölt területek.

A hatóságok már meg is kezdték az ellenzéki „panaszkodók” letartóztatását.

Úgy tűnik, hajlunk a miniszterelnök javaslatára, és idén inkább Magyarországot fedezzük fel. A balatoni foglalások száma is nagyot nőtt még az elmúlt évihez képest is.

Ingyen adunk húsz lélegeztetőgépet a Türk Tanács egyik oszlopos tagjának.

Több mint bruttó 7,5 milliárdot költött a kormány az elmúlt négy évben nemzeti konzultációkról? Melyik volt a legdrágább közülük? Ez is kiderül a Miniszterelnöki Kabinetiroda által közölt összesítésből.

A hét kérdése

Jól összezavarta az idei vakációszezont a koronavírus, de aki akar, az bel- és külföldre is elég sok helyre tud utazni. És te merre mész idén nyáron? Ez a hét kérdése az Azonnalin!

Azért ide elnéznénk

Ehhez a nyárhoz épp illik!

A legintelligensebb magyar DJ újra toporgást rendez Budapesten júlis 18-án.

Kis koncertek lehetnek, például Entrópia Architektúra is!

Az egyik fideszes, a másik nem különösebben: Békés Márton vs Pető Péter.

Minden háztartás kedvenc lázadójáról lesz szó.

Ezt is szerettétek

Miért tüntetnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói és oktatói? Mit mond a megválasztott, de a kormány által kinevezett rektor? És a politika? Körbejártuk.

Vajon a francia helyhatósági választásokon meglepő győzelmeket arató zöldeket meddig repítheti a siker?

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás