+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Biczok Péter
2020. március 26. csütörtök, 19:24
Bizonyos utcák és útszakaszok autók elől való lezárása segíthet a koronavírus elleni távolságtartás biztosítása érdekében is.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

A koronavírus-járvány egy rendkívüli alkalmat kínál a városok számára utcáik újjágondolására, hogy visszafoglalják a helyet az autóktól, és véglegesen átadják a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Míg a tömegközlekedés használata szinte lenullázódott, és az emberek mindenütt arra törekednek, hogy felkelhessenek a kanapéikról és egy kis szellőt érezzenek a bőrükön, tagadhatatlan, hogy itt az ideje a városvezetésnek merészen fellépni az autóhasználat és annak helyhasználata ellen.

 

A védett kerékpáros útvonalak gyors kiépítése lehetővé tenné a lakosok számára a gyógyszertár vagy az élelmiszerbolt biztonságos elérését, elkerülve a tömegközlekedést. Az autós forgalom bizonyos utcákból való kizárása továbbá elősegítheti a távolságtartást egymástól, mivel kétségtelenül könnyebb megtartani két méter ajánlott távolságot valaki mástól, ha az nem korlátozódik egy keskeny járdára. Az előző hétvégén (március 20-21-én) is láthattuk, hogy az emberek a parkokba özönlenek, hogy edzenek és friss levegőt szívjanak, miközben ez megnehezíti a társadalmi érintkezések csökkentését és a távolság megtartást, ha mindenki egy helyre megy.

 

Miért ne hagyjuk a lakosokat, hogy sétáljanak szétszórva az utcákon?

 

A világjárvány közepette nagyobb az igény az mozgáshiány leküzdésére, mint valaha. Magyarországon a halálozások leggyakoribb okai a szív- és érrendszeri megbetegedések, amelyek szorosan kapcsolódnak a mozgáshiányos életvitelhez.

 

Hasonló a helyzet Nagy-Britanniában, ahol a múlt héten 50 közegészségügyi és közlekedési szakértőből álló csoport írt nyílt levelet a brit kormánynak, sürgetve a választott tisztviselőket, hogy ösztönözzék a gyaloglást és a kerékpározást a válság közepette. Ez természetesen nem érhető el hatékonyan anélkül, hogy visszavegyük közterületeinket az autóktól. Ez nem az egyetlen pozitív hatás.

 

Ha kevésbé autóhasználat-barát a város, akkor valószínűleg kevesebben fogják felkeresni a baleseti ellátást, amikor az egészségügyi ellátórendszer túlterhelt:

 

nehezebb életveszélyes autóbalesetet szenvedni, ha korlátozottabbak az autóhasználat körülményei.

 

Néhány város már megkezdte ezeket a változásokat. A kolumbiai főváros, Bogota 47 mérföldnyi kerékpárúttal próbál a tömegközlekedés zsúfoltságán enyhíteni, és a vírus elterjedését megakadályozni, valamint a levegő minőségén javítani. New York City, ahol a járvány kezdete óta mérhető a kerékpározás növekedése, rendkívüli kerékpáros sávokat épít. Hasonlóan tesz Mexikóváros, ahol a kerékpáros hálózatot négyszeresére bővítik.

 

Ezen intézkedések nagy része átmeneti jellegű, azaz könnyen eltávolíthatók, ha a járvány elmúlik. Ez hiba lenne. A koronavírus-járvány már most megváltoztatta a munka és a társadalmi interakció eddigi szokásait. A közlekedés-közgazdászok gyakori feltételezése ellenére, a gépjárművel közlekedőknek nagy többségének a legkevésbé fontos (gépjárművel) közlekedniük: a gyakorlat azt mutatja, hogy ez a társadalmi csoport könnyebben oldja meg munkafolyamatát máskor-máshogyan.

 

 

Ez lehetőséget kínál a város- és közlekedéstervezés átgondolására is: tényleg minden utca elérhető kell legyen gépjárművel?

 

A levegő minősége egy másik érv az ellen, hogy helyet adjunk az autóknak, mihelyt a járvány elmúlt. Tavalyi adatok szerint évente 8-10 ezer ember hal meg Magyarországon a légszennyezés miatt. A személyautóforgalom csökkenése miatt a légszennyezési térképek javulást mutatnak ugyanúgy Wuhan, Milanó és Budapest esetében is. A városok hozzájárulhatnak a légszennyezés csökkentéséhez azzal, hogy bizonyos utcákon tartósan korlátozzák a gépjárműhasználatot.

 

Az autócsökkentett utcák egyre inkább terjedtek Európában, még mielőtt a koronavírus felborított volna mindent. A kerékpározás növekedése minden közlekedő számára csendesebb, biztonságosabb és egészségesebb utcát ereményez, és lehetővé teszi, hogy akár gyerekek is önállóan közlekedhessenek, csökkentve a szülők autóhasználati igényét. Az autóktól való helyelvétel – akár a forgalmi sávok átrendezése, akár az utcai parkoló eltávolítása védett kerékpáros sávokhoz – szinte mindig konfliktusos döntést hoz.

 

A megválasztott tisztviselők általában félnek az autótulajdonosok igényei ellen menni, félve, hogy ez politikai támogatásuk kárát fogja eredményezni.

 

Viszont ezek a tisztviselők figyelmen kívül hagyják a komor valóságot. 2019-ben 22 200 személyi sérülés történt Magyarországon közlekedési balesetben – 600 halálozással. A járványnak „köszönhetően” idén talán csökken ez a szám, bár ezt nem tudhatjuk. Miközben az emberek otthon maradnak a koronavírusjárvány idején, sokkal kevesebb forgalmi dugó van. Viszont csak azért, mert kevesebb járművezető van az úton, nem teszi a közlekedést természetéből fakadóan biztonságosabbá.

 

A RETEK UTCA A HÉTEN: LÁTHATÓLAG A GYALOGOS ÉS KERÉKPÁROS FORGALMAT NEM CSAK FELTARTANI, DE EGÉSZSÉGÜGYILEG VESZÉLYEZTETNI IS ELFOGADOTTABB, MINT A GÉPJÁRMŰFORGALMAT FENNTARTANI, VAGY A PARKOLÁST IDEIGLENESEN MEGSZÜNTETNI.

 

Már videódokumentáció is készült arról, hogy egyes járművezetők az üres forgalmi sávokat ürügynek tekintik a sebesség növeléséhez vagy a gondatlan vezetéshez. Nem ülhetünk hátra, és hagyhatjuk, hogy városaink a száguldozók versenypályájává váljon.

 

Minden közlekedési incidens, amely sérült vezetőt vagy gyalogost eredményez, azt jelenti, hogy az értékes kórházi erőforrásokat elfordítjuk a Covid-19 hordozóinak gondozásától.

 

Azok a városok, melyek területet vesznek el az autótól és megtagadják annak visszaadását, kevesebb sérülést, jobb levegőminőséget és élénkebb életmódot biztosíthatnak mindenki számára.

 

A szerző közlekedés- és várostervező, a Remix tervezőportál európai főtanácsadója, a holland Mobycon közép-európai képviselője. A cikk Andrew J. Hawkins The Verge-beli cikke nyomán íródott.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az énekesnő a vagyon újraelosztásáról osztott meg egy gondolatot, ami egy ismeretlen Sanders-aktivistától származik. Mutatjuk a legjobb mémeket Britney elvtársról!

A Twitteren már meg is indult a szóváltás a kizárást követelők és Deutsch Tamás között.

Milyen hatása van annak az ígéretesnek tűnő gyógyszernek a koronavírusos betegekre, amit Kínától kaptunk? Hogyan védekezzünk, ha szerelőt kell hívni a lakásba? Ezekről is beszélt az operatív törzs kedden.

Hétfőről keddre kilencen haltak meg, így összesen már 47 áldozata van a betegségnek Magyarországon: grafikonokon mutatjuk, hol áll a járvány itthon.

A német közéletben is vitatott, hogy szükségesek-e a jelenlegi szigorú intézkedések a járvány megfékezésére. Orvosok, közgazdászok ki is dolgoztak egy alternatív javaslatot, miként lehetne megindítani lassan a visszatérést a normalitásba.

Hogyan vészelték át Szarajevó lakói a mindennapokat, az izoláltságot, az élelmiszerhiányt és a különböző járványokat? És mi a helyzet most?

A magyar kormány 200 ezer maszkot küldött Szerbiának, és 100 ezret Horvátországnak a koronavírus elleni harcban.

A hét kérdése

Vajon rászólt valaki a Fideszre, hogy ezt már tényleg nem kéne? Vagy erkölcsi okokból gondolták meg magukat? Vagy csak Semjén Zsoltot froclizzák vele?

Azért ide elnéznénk

Csatlakozz a csoportunkhoz, és vészeljük át együtt a karantént!

A járvány alatt a Lia Fit Facebook-oldalán viszonylag gyakran, esténként.

Minden este 8-kor az erkélyről vagy ablakból, amíg aktuális.

Minden hétköznap 14 órától az FM4-en. Hallgatható online!

Ezt is szerettétek

Miért csapott látványos hisztiket az akkori román miniszterelnök Trianonban, miközben megkapták Erdélyt, a Bánság nagyobb részét és a Partiumot?

Hogyan vészelhetjük át ép lélekkel a következő heteket, és miben reménykednek a bevételeiktől eleső vállalkozók?

Pszichológust kérdeztünk a családon belüli erőszakot elszenvedők menekülési lehetőségeiről, egy jogászt pedig arról, mennyire felkészült a szakma segíteni azoknak, akik életveszélybe is kerülnek otthon.

Milyen értelmét lehet találni a 21. században a böjtölésnek?

Pedig két nappal korábban kezdődött, mint a pesti, és még Kossuth Lajos is hatással volt rá.

„Szovjetológiának” tűnik Olaszországból a magyar kormány kommunikációja a koronavírusról – mondta a Helyzetben Stefano Bottoni magyar-olasz történész.

Hogyan hozta a sírból vissza esélyeit Joe Biden? Miért veszíthet akár tömegesen latinó szavazókat Bernie Sanders? Dörzsölheti-e a tenyerét Trump?

Twitter megosztás Google+ megosztás