+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. március 19. csütörtök, 16:33
A koronavírus miatt havi száz forintért lehet most használni a budapesti közbringákat, de mennyien éltek a lehetőséggel és lesz-e árcsökkenés a járvány után? Megkérdeztük a BKK-t!

Március 18. szerda délután 14 óráig 1330 darab 100 forintos bérletet váltottak ki a budapesti közbiciklirendszerre, a Bubira,

 

a napi bérlések pedig az eddigi tendenciák alapján megkétszereződni látszanak

 

– írta sajtókérdéseinkre válaszul a Bubit üzemeltető Budapesti Közlekedési Központ.

 

Többen használják, de így sem sokan

 

Minderre azért voltunk kíváncsiak, mert Karácsony Gergely budapesti főpolgármester szombaton többek között azt is bejelentette, hogy ettől a héttől a járványhelyzet befejeztéig jelképes, 100 forintos havidíjjal lehet használni a Bubit – Karácsony érvelése szerint inkább a közbringákat használják az emberek, minthogy a tömegközlekedést válasszák, így ugyanis jóval alacsonyabb a megfertőződés veszélye. (Akit érdekel mindez bővebben, olvassa el a Kerékpárosklub szóvivőjével készített interjúnkat a témában.)

 

Épp ezért kérdeztük meg, mennyien éltek az eddigi három nap alapján a szinte ingyen közbringázás lehetőségével: az 1330 eladott bérlet nem tűnik soknak, de a BKK szerint „a napi bérlés az eddigi évek napi bérléseihez képest megkétszereződni látszik”. Három nap után ugyanakkor nehéz még megállapítani a pontos számokat, a fővárosi közlekedésszervező szerint ez csak hosszabb távon derül majd csak ki.

 

Mindenesetre amíg a Bubi forgalma növekszik, a budapesti közlekedésé a koronavírus miatt meredeken csökken: a 24.hu csütörtökön arról írt, hogy

 

10 százalék alá esett a budapesti tömegközlekedés kihasználtsága, ennyire kevesen utaznak már csak a járműveken.

 

Nem véletlen, hiszen az iskolák és egyetemek bezártak, sok vidéki hazautazott, számos fővárosi a vidéki nyaralójába húzódott vissza, míg a kormány minden lehetséges platformon az otthonmaradásra és a tömegközlekedés elkerülésére buzdítja az embereket.

 

Vérfrissítés kéne

 

Persze a Bubira rájár a rúd, úgy is mondhatnánk, hogy a zöld bringákat és a hozzájuk tartozó infrastruktúrát végtelenül elhanyagolták a városvezetések: a Google Play hivatalos weboldala szerint a Bubi androidos appját – mellyel többek között működtethetők a bringák – 2014 decemberében, vagyis pár hónappal a 2014 szeptemberi indítás után frissítették utoljára. A legnépszerűbb okostelefonos platformon így egy több, mint öt éves, funkcionalitásában és kinézetében is elavult alkalmazással kell megbirkózniuk a felhasználóknak, de iPhone-on is 2018-ban kapott legutóbb funkciófrissítést a Bubi-app. Nem véletlen, hogy

 

mindkét platformon két csillag körüli értékeléssel „büszkélkedik” az alkalmazás, melynek elavultsága elriaszthatja a felhasználókat.

 

A BKK-nál ezért arra is rákérdeztünk, tervezik-e frissíteni az appokat. Azt írták, terveik között „szerepel a MOL Bubi által nyújtott felhasználói élmény javítása, és ennek részeként az applikáció megújítása is”. Emellett a cég már az appokban az online regisztráció bevezetéséhez kapcsolódó minimális frissítést eszközölt, így például a megvásárolt termékek érvényessége már látható a felhasználók számára is.

 

BALRA AZ ELHANYAGOLT ANDROIDOS APP, JOBBRA A VALAMIVEL NAPRAKÉSZEBB IPHONE-OS. ELŐBBIN 1,9 CSILLAGRA, UTÓBBIN 2,1 CSILLAGRA ÉRTÉKELTÉK A BUBIT.

 

Olcsóbb lesz, de nem tudjuk, mennyivel

 

A Bubi eddigi másik rákfenéje a kacifántos és átláthatatlan árképzés volt. Hiába volt például mindeddig csupán 500 forint egy napijegy – úgy, hogy ezen túl minden biciklizésnél az első fél óra ingyenes volt –, emellé 25 ezer forintot zároltak a felhasználók bankszámláján, amelyet a jegy lejárta után adtak csak vissza. A zárolásra ugyanígy sor került a 72 órás és a hetijegyek esetében is, aki ezt elkerülte volna, annak negyedéves, féléves, vagy éves bérletet kellett volna vennie, ahol viszont már nincs letét.

 

Ilyen feltételek mellett nem is csoda, ha csak kevesen pattantak közbiciklire Budapesten, pedig jó regionális példák vannak: tavaly nyáron már írtunk a fejlett bringás kultúrával rendelkező Ljubljanáról, ahol a helyi közbringarendszert jelképes, heti 1 eurós összegért lehet igénybe venni, az éves jegy is kijön 7 euróból, drága letéti díjról pedig szó sincs. Nem véletlen, hogy sokan közbicikliznek a szlovén fővárosban, a BKK-nál ezért a szlovén példát felemlítve arra is rákérdeztünk, hogy tervezik-e csökkenteni a Bubi árát a jövőben.

 

A cég válasza szerint

 

„a járványhelyzet elmúltával a most bevezetett 100 forintosnál magasabb, a korábbinál azonban jóval kedvezőbb tarifával működhet majd a rendszer”,

 

de további felvilágosodást csak később ígértek ezzel kapcsolatban. Vagyis talán a járványhelyzet után nem csak álom marad egy elérhető, olcsó, modern és jól működő budapesti közbiciklirendszer.

 

BORÍTÓKÉP: BKK / Bubi

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Aleksandar Vučić szerb elnök pedig úgy reagált a tüntetésekre: ha az ellenzék változást akar, akkor vagy nyerjék meg a választásokat vagy öljék meg őt.

Belgrádban folytatódnak a rendszerellenes tiltakozások: a tüntetők „a vírus és a rezsim áldozataiért“ imádkoznak.

Az EU nem egy bankautomata olyan tagállamok számára, akik figyelmen kívül hagyják az alapvető szabályokat, írták a néppárti EP-képviselők.

A fából készült alkotást július 4-én, az amerikai függetlenség napján gyújtották fel.

A jobbközép Andrej Plenković annyira egyértelmű győzelmet aratott, hogy nem szorul rá egyetlen nagyobb pártra se koalíciós partnerként. Csak a kisebbségekre, lényegében.

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint Budapesten rövid távon biztosan nem lesz ingyen a BKV. De mit és miért akarnak a bécsi zöldek?

Hónapok óta veszekszenek a Gödöt vezető politikusok. A Momentum vezetése polgármestere, Balogh Csaba pártjára állt, de mit gondol az ügyről a többi pártközpont?

A hét kérdése

Vége a parlamenti szezonnak, vége a járvány durvábbik részének, és már rendeleti kormányzásra való felhatalmazása sincs Orbánnak, ideje hát megnézni, profitált-e ebből bármelyik párt. Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Három borásztehetség, bor, bogrács, vezetett kóstoló, dűlőtúra. Mád, július 11.

Duda vs. Trzaskowski: a párharcot többek közt Pál Benedek, az Azonnali szerzője is értékeli július 14-én délután!

Az egyik legszebb pincesoron nyit ki a Planina borház július 31-én este. Vigyázat, sokac temperamentum + jó borok!

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás