Ha vége a koronavírusnak, olcsóbb lesz majd bubizni Budapesten

Szerző: Illés Gergő
2020.03.19. 16:33

A koronavírus miatt havi száz forintért lehet most használni a budapesti közbringákat, de mennyien éltek a lehetőséggel és lesz-e árcsökkenés a járvány után? Megkérdeztük a BKK-t!

Ha vége a koronavírusnak, olcsóbb lesz majd bubizni Budapesten

Március 18. szerda délután 14 óráig 1330 darab 100 forintos bérletet váltottak ki a budapesti közbiciklirendszerre, a Bubira,

a napi bérlések pedig az eddigi tendenciák alapján megkétszereződni látszanak

– írta sajtókérdéseinkre válaszul a Bubit üzemeltető Budapesti Közlekedési Központ.

Többen használják, de így sem sokan

Minderre azért voltunk kíváncsiak, mert Karácsony Gergely budapesti főpolgármester szombaton többek között azt is bejelentette, hogy ettől a héttől a járványhelyzet befejeztéig jelképes, 100 forintos havidíjjal lehet használni a Bubit – Karácsony érvelése szerint inkább a közbringákat használják az emberek, minthogy a tömegközlekedést válasszák, így ugyanis jóval alacsonyabb a megfertőződés veszélye. (Akit érdekel mindez bővebben, olvassa el a Kerékpárosklub szóvivőjével készített interjúnkat a témában.)

Épp ezért kérdeztük meg, mennyien éltek az eddigi három nap alapján a szinte ingyen közbringázás lehetőségével: az 1330 eladott bérlet nem tűnik soknak, de a BKK szerint „a napi bérlés az eddigi évek napi bérléseihez képest megkétszereződni látszik”. Három nap után ugyanakkor nehéz még megállapítani a pontos számokat, a fővárosi közlekedésszervező szerint ez csak hosszabb távon derül majd csak ki.

Mindenesetre amíg a Bubi forgalma növekszik, a budapesti közlekedésé a koronavírus miatt meredeken csökken: a 24.hu csütörtökön arról írt, hogy

10 százalék alá esett a budapesti tömegközlekedés kihasználtsága, ennyire kevesen utaznak már csak a járműveken.

Nem véletlen, hiszen az iskolák és egyetemek bezártak, sok vidéki hazautazott, számos fővárosi a vidéki nyaralójába húzódott vissza, míg a kormány minden lehetséges platformon az otthonmaradásra és a tömegközlekedés elkerülésére buzdítja az embereket.

Vérfrissítés kéne

Persze a Bubira rájár a rúd, úgy is mondhatnánk, hogy a zöld bringákat és a hozzájuk tartozó infrastruktúrát végtelenül elhanyagolták a városvezetések: a Google Play hivatalos weboldala szerint a Bubi androidos appját – mellyel többek között működtethetők a bringák – 2014 decemberében, vagyis pár hónappal a 2014 szeptemberi indítás után frissítették utoljára. A legnépszerűbb okostelefonos platformon így egy több, mint öt éves, funkcionalitásában és kinézetében is elavult alkalmazással kell megbirkózniuk a felhasználóknak, de iPhone-on is 2018-ban kapott legutóbb funkciófrissítést a Bubi-app. Nem véletlen, hogy

mindkét platformon két csillag körüli értékeléssel „büszkélkedik” az alkalmazás, melynek elavultsága elriaszthatja a felhasználókat.

A BKK-nál ezért arra is rákérdeztünk, tervezik-e frissíteni az appokat. Azt írták, terveik között „szerepel a MOL Bubi által nyújtott felhasználói élmény javítása, és ennek részeként az applikáció megújítása is”. Emellett a cég már az appokban az online regisztráció bevezetéséhez kapcsolódó minimális frissítést eszközölt, így például a megvásárolt termékek érvényessége már látható a felhasználók számára is.

BALRA AZ ELHANYAGOLT ANDROIDOS APP, JOBBRA A VALAMIVEL NAPRAKÉSZEBB IPHONE-OS. ELŐBBIN 1,9 CSILLAGRA, UTÓBBIN 2,1 CSILLAGRA ÉRTÉKELTÉK A BUBIT.

Olcsóbb lesz, de nem tudjuk, mennyivel

A Bubi eddigi másik rákfenéje a kacifántos és átláthatatlan árképzés volt. Hiába volt például mindeddig csupán 500 forint egy napijegy – úgy, hogy ezen túl minden biciklizésnél az első fél óra ingyenes volt –, emellé 25 ezer forintot zároltak a felhasználók bankszámláján, amelyet a jegy lejárta után adtak csak vissza. A zárolásra ugyanígy sor került a 72 órás és a hetijegyek esetében is, aki ezt elkerülte volna, annak negyedéves, féléves, vagy éves bérletet kellett volna vennie, ahol viszont már nincs letét.

Ilyen feltételek mellett nem is csoda, ha csak kevesen pattantak közbiciklire Budapesten, pedig jó regionális példák vannak: tavaly nyáron már írtunk a fejlett bringás kultúrával rendelkező Ljubljanáról, ahol a helyi közbringarendszert jelképes, heti 1 eurós összegért lehet igénybe venni, az éves jegy is kijön 7 euróból, drága letéti díjról pedig szó sincs. Nem véletlen, hogy sokan közbicikliznek a szlovén fővárosban, a BKK-nál ezért a szlovén példát felemlítve arra is rákérdeztünk, hogy tervezik-e csökkenteni a Bubi árát a jövőben.

A cég válasza szerint

„a járványhelyzet elmúltával a most bevezetett 100 forintosnál magasabb, a korábbinál azonban jóval kedvezőbb tarifával működhet majd a rendszer”,

de további felvilágosodást csak később ígértek ezzel kapcsolatban. Vagyis talán a járványhelyzet után nem csak álom marad egy elérhető, olcsó, modern és jól működő budapesti közbiciklirendszer.

BORÍTÓKÉP: BKK / Bubi

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek