Így váltanák egyesek profitra a koronavírus-járványt

Szerző: Varsányi Bence
2020.03.17. 08:07

A koronavírus-járvány a legtöbbekből aggodalmat vagy egyenesen pánikot vált ki, de vannak, akik pénzre váltanák félelmeinket. Mutatunk 5+1 pofátlan példát.

Így váltanák egyesek profitra a koronavírus-járványt

A koronavírus terjedésével és világjárvánnyá nyilvánításával nagyjából óránként jelennek meg új információk a hírportálok főoldalain, manapság szinte nem is találni olyan témát, amely nagyobb érdeklődést váltana ki az olvasókból.

A helyzet a legtöbb emberből aggodalmat, sokakból pedig egyenesen pánikot vált ki, viszont akadnak olyanok is, akik

lehetőséget látnak a járványban, mégpedig a profitszerzésre.

A Facebook-hírfolyamokon mi is tucatjával kapjuk a különböző, koronavírushoz kapcsolódó hirdetéseket, amelyeknek célja valamilyen termék vagy szolgáltatás értékesítése, ezeket rendeztük most listába.

Fontos megjegyeznünk, hogy értékesítés és értékesítés között is van különbség, így azok a hirdetések nem kerültek fel a listánkra, amelyek az értékesítésen túl vélhetően segítő szándékúak is, például a gyógyszertárak és ételfutár cégek reklámjai, kifejezetten azokra koncentráltunk, ahol komoly etikai kételyek merülhetnek fel annak kapcsán, hogy a terméket a koronavírushoz való kapcsolás útján reklámozzák.

5. Maszkhirdetések

A 3M N95-ÖS SZŰRŐJŰ LÉGZÉSVÉDELMI MASZKJÁNAK FOTÓJÁVAL (BAL FELÜL) HIRDETNEK, DE A WEBSHOPBAN (BAL ALUL, KÖZÉPEN FELÜL) MÁR LÁTSZIK, HOGY NEM EZT A TERMÉKET ÁRULJÁK, HANEM EGY JÁRVÁNY ELŐTTI PIACI ÁRON 800-1000 FORINTOS MASZKOT NAGYJÁBÓL 3000 FORINTÉRT. FORRÁS: FACEBOOK, FTYTO.COM

A leggyakoribb koronavírusos hirdetéstípus természetesen a különböző maszkok értékesítéséről szól. Habár a járvány előtti piaci árú, a vírus ellen valóban hatékony eszközök hirdetésében nem találnánk annyira kivetnivalót, a hirdetések nagy többségére nem ez jellemző,

sokszor háromszoros áron kínálnak gyakran kétes hatékonyságú termékeket.

A fenti képen szereplő maszk például állítólag „a vírusok 95,99 százalékát szűri (koronavírus)”, pedig erre még, bár jóval hatékonyabb a műtős vagy biciklis maszkoknál, a 3M említett légzésvédő maszkja sem képes.

ŐK SZINTÉN A VÍRUSOK 95,99 SZÁZALÉKÁNAK SZŰRÉSÉT ÍGÉRIK, VISZONT WEBOLDALUKON AZ IS KIDERÜL, HOGY SZÉNSZŰRŐJÜK A PM2,5-ÖS RÉSZECSKÉKET, AZAZ A 2,5 MIKROMÉTERES FINOMPORT SZŰRI, A KORONAVÍRUS MOLEKULÁI PEDIG ENNÉL JELENTŐSEN KISEBBEK, 0,06-0,14 MIKROMÉTERESEK. A JÁRVÁNY ELŐTTI 2000 FORINTOS PIACI ÁR HELYETT 9000 FORINTÉRT ÁRULJÁK. FORRÁS: FACEBOOK, COVID19REPELLENT.COM

A potenciálisan félrevezető hirdetések elkerülésének érdekében nem árt tisztában lenni néhány tudnivalóval, például azzal, hogy az orrot és a szájat fedő, de az archoz csak lazán illeszkedő, komoly szűrő nélküli maszkok nem alkalmasak arra, hogy viselőjét megvédjék a vírustól, viszont ha köhögünk, akkor ajánlott felvenni, mert fertőzöttség esetén megakadályozhatja a vírus további terjedését.

Léteznek viszont olyan, az archoz szorosan illeszkedő légzésvédő maszkok, amelyeket már

arra találtak ki, hogy két irányban védjenek: a vírus terjesztésén túl a vírus elkapásának kockázatát is csökkenthetik,

szűrőik hivatalos biztonsági besorolással rendelkeznek.

4. Fertőtlenítő-hirdetések

A BAL OLDALI TERMÉKRŐL AZT SEM LEHET TUDNI, HOGY TARTALMAZZA-E A FERTŐTLENÍTÉSHEZ SZÜKSÉGES, LEGALÁBB 60 SZÁZALÉK ALKOHOLT, DE A JÁRVÁNY ELŐTTI PIACI ÁR KÉT ÉS FÉLSZERESÉÉRT, 2500 FORINT/100 ML-ES ÁRON HIRDETIK EGY TERMÉK VÁSÁRLÁSA ESETÉN. A JOBB OLDALI TERMÉK 75 SZÁZALÉKOS ALKOHOLTARTALMÚ, DE A JÁRVÁNY ELŐTTI ÁR MAJD' TÍZSZERESÉÉRT, 9500 FORINT/100 ML-ÉRT ÁRULJÁK 3 DB 30 ML-ES KISZERELÉS VÁSÁRLÁSA ESETÉN. FORRÁS: FACEBOOK, MEGACART.HU, GODVSHOPWORLD.SHOP

A koronavírus viszonylag sokáig képes életben maradni a különböző felületeken is, így a korlátok, kilincsek, kapaszkodók és az utcán használt személyes tárgyak, például a mobiltelefonok is kockázatot jelenthetnek. A kezünk és eszközeink fertőtlenítésére megjelenő igényt kihasználó, a fertőtlenítőket sokszoros áron kínáló hirdetésekből is rengeteget találtunk az interneten, és van amelyik az sem biztos, hogy tényleg használ.

3. Kattintásvadász hirdetés

Koronavírusos tartalmak kattinthatóságára építő, a koronavírustól teljesen független terméket vagy szolgáltatást népszerűsítő hirdetéssel is találkoztunk, a képen egy marketingszakember bejegyzése látható, amivel először hirdetés formájában találkoztunk. Ő ugyan nem kínál semmiféle szolgáltatást a hirdetett bejegyzésben, a koronavírusos képpel a figyelemfelkeltés lehet a célja, hogy utána az olvasó megnézze a profilját és rátaláljon a „marketing klubjára” (sic!), ahol valószínűleg már nem ingyen ad marketinges tanácsokat.

2. Koronavírus-világturnémerchandise

FORRÁS: FACEBOOK, THECORONAVIRUS.SHOP

Amikor zenekarok világkörüli koncertturnéra indulnak, rendszerint különleges merchandise-zal készülnek az útra, a koncerteken megvásárolhatóak a turné állomásait felsoroló pólók, pulóverek és egyéb emléktárgyak.

A Coronavirus Merch Facebook-oldal ugyanezeknek a koronavírusos változatát hirdeti: kapucnis pulóver 21 ezer forintért, tornazsák 9 ezerért, zokni 6 ezerért, telefontok 7 ezerért, „ha ezt olvasod, akkor már túl késő”  és „Straight Outta Wuhan” feliratú póló pedig 10 ezer forintért.

1. Fogadás a járvány terjedésére

Daniel Negreanu hatszoros pókervilágbajnok hívta fel a figyelmet a Twitteren arra, hogy egy sportfogadással foglalkozó oldalon már a koronavírus amerikai terjedésére is lehetett fogadni:

„Profi szerencsejátékosként nyitott vagyok sok mindenre fogadni. Amik nem szerepelnek a listán: válás, szenvedő emberek, haldokló emberek, emberek, akik elkapnak egy vírust. Ha megnyersz egy ilyen fogadást, akkor lepacsizol magaddal? Ridegen hangzik.” – írja Negreanu.


A fogadást kínáló oldal közösségi nyomásra tíz óra eltelte után törölte a járvány terjedésére vonatkozó fogadásait.

+1: Választási maszk

FORRÁS: TURCSÁNY LÁSZLÓ / FACEBOOK

Mint az Azonnalinál megírtuk, a választási maszk az új választási krumpli: Turcsány László, a kegyeletsértő tette miatt lemondott exfideszes az április 5-ei salgótarjáni időközi önkormányzati választáson már függetlenként indul újra képviselői helyéért, és most pormaszkot osztogat, amiket az időseknek házhoz is szállít, de persze csak a választókörzetében.

Ezek a maszkok, mint a fentebb is írtuk, a viselőt nem védik a fertőzéstől, hanem csak a vírus terjedését tudják akadályoztatni, ezt Turcsány is elismerte a Facebookon, ahol azt is közölte, hogy az összes maszk elfogyott egyetlen nap alatt, de megpróbál még szerezni belőlük, hogy azokat is szétoszthassa.

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

Varsányi Bence
Varsányi Bence az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek