+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. március 17. kedd, 18:41
És a nemzetközi forgalom is a felére esett vissza a MÁV közlése szerint. De hogyan küzdenek a koronavírus terjedése ellen a tömegközlekedési vállalatok, hogyan védik meg a dolgozóikat, és milyen hatással volt a járvány a forgalmukra? Megkérdeztük a MÁV-ot, a Volánbuszt és a Flixbust is!

2019 és 2020 azonos időszakát összehasonlítva

 

a MÁV nemzetközi forgalma 45-50 százalékkal, a belföldi utasforgalom pedig 60 százalékkal csökkent

 

– írta az Azonnali megkeresésére az állami vasúttársaság.

 

Belföldön az elhatározás, a nemzetközi forgalomban a kényszer is szülte a visszaesést

 

A koronavírus magyarországi elharapózása természetesen a közlekedési vállalatokra is hatással volt, hiszen egy világjárvány idején nem feltétlenül biztonságos a tömegközlekedési eszközök használata: egy zsúfolt buszon vagy egy vasúti kocsiban 50-100 ember is tartózkodhat egy légtérben, ez pedig jelentősen elősegítheti a járvány terjedését.

 

Van olyan ország, ahol a járványveszély elkerülése érdekében már a tömegközlekedés is teljesen leállt: Szlovéniában Janez Janša újonnan beiktatott miniszterelnök hozta meg ezt a drasztikus lépést. Magyarországon – és egyébként Európa más országaiban – ugyanakkor hasonlóról nincs szó, csupán a hatóságok kérnek mindenkit, hogyha tehetik, akkor

 

ne buszozzanak és vonatozzanak, hanem a városon belül inkább gyalogoljanak és biciklizzenek, a nagyobb távolságokat pedig aki tudja, autóval hidalja át.

 

Éppen ezért voltunk kíváncsiak arra, hogy vajon mennyire csökkentek a jegyeladások az egyes tömegközlekedési eszközökön a világjárvány miatt: kérdéseinket a MÁV mellett elküldtük a Volánbusz állami autóbusz-szolgáltatónak, valamint egy privát cégnek, a nemzetközi távolsági buszos személyszállítás piacán szinte monopolhelyzetben lévő Flixbusnak is.

 

A MÁV-tól azt a választ kaptuk, hogy összehasonlítva 2019 azonos időszakával idén március 1. és március 16. között a nemzetközi jegyértékesítés átlagosan 45-50 százalékkal csökkent, míg a belföldi utasforgalom a március 16-i jegyértékesítések alapján több, mint 60 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakától.

 

Vagyis belföldön úgy csökkent majdnem kétharmadával az utasforgalom, hogy az országhatárokon belül az emberek mozgását semmi nem gátolja – papíron megtehették volna, hogy vonaton utazzanak, mégis, önszántukból vagy a járványügyi helyzet miatt sem szálltak vonatra.

 

A nemzetközi forgalomban már több faktor is közrejátszik,

 

itt azért is eshetett vissza a felére a forgalom, mert több ország is lezárta a határait a koronavírus miatt:

 

a MÁV kedd reggeli tájékoztatása szerint vonattal már Szlovákia és Csehország, Lengyelország, Szlovénia, Horvátország és Ukrajna felé sem lehet eljutni. Ausztria felé megszűnt a Graz felé tartó közvetlen kapcsolat, ellenben Bécs felé egyelőre még járnak a vonatok, azok is csak a svájci határig, Svájc ugyanis már szintén nem enged be nemzetközi vonatokat. Romániába vasúton csak egy átkelőhelyen, Nagyvárad és Kolozsvár felé lehet bejutni, és egyelőre üzemel még a Szerbia felé tartó Szabadka-Újvidék vasúti kapcsolat is Magyarországról.

 

NEMZETKÖZI VASÚTI KAPCSOLATOK MAGYARORSZÁGRÓL A MÁV MÁRCIUS 17-I, REGGELI TÁJÉKOZTATÁSA SZERINT.

 

Az utasforgalmi adatokkal kapcsolatban a busztársaságok már szűkszavúbbak voltak, a Flixbus csupán annyit írt, hogy „az utasforgalom változik, jelenleg az emberek jóval kevesebbet utaznak”, míg a Volánbusz kérdéseinkre adott válaszában egyáltalán nem számolt be az utasforgalmi adatokról.

 

Goodbye, KISS

 

A koronavírus további fájó tapasztalata, hogy a MÁV – és sok magyar utas – által messiásként várt első Stadler KISS emeletes motorvonat csupán két nap után kénytelen volt beszüntetni az utasforgalmi próbaüzemét.

 

Március 15-én teljesítette ugyanis első munkanapját a MÁV új, emeletes motorvonatainak első, utasforgalmi próbaüzembe állt példánya a Budapest-Cegléd elővárosi vonalon. A motorvonat 160 kilométer/órára képes, emeletes kialakítása miatt 600 ülőhelyet biztosít, ráadásul jóval megbízhatóbb, mint az elővárosi utasforgalomban továbbra is meg-megjelenő V43-típusú mozdonyok és az általuk vontatott, több, mint negyven éves kocsik. Nem véletlen, hogy a MÁV nagy felhajtást csinált az új motorvonat körül, hiszen a KISS-szel jelentősen javulhatott volna a menetrendszerűség az ország legforgalmasabb elővárosi vonalán.

 

Mégis, a vonat svájci gyártója,

 

a Stadler a kormány hétfői, a határok lezárásáról szóló döntését követően hazarendelte Magyarországról svájci munkavállalóit.

 

Ők a KISS-eken a szerelvény műszaki felügyeletét látták el technikai személyzetként, nélkülük pedig az utasforgalmi próbaüzem sem folytatódhat. Ezért a tesztüzem mindaddig szünetel, amíg a személyzet a határzár feloldása után újból rendelkezésre áll. Addig viszont csupán kétnapos ízelítőt kaphattunk a magyarországi emeletes motorvonatokból.

 

Mit tesznek a vírus ellen a társaságok?

 

Fontos kérdés ugyanakkor, hogy hogyan védik a különböző társaságok a náluk dolgozókat és az utasokat attól, hogy ne az ő járataikon kapják el a koronavírust:

 

+ A MÁV már korábban bejelentette, a motorvonatokon és vasúti kocsikon zárófertőtlenítést végez: ez egy olyan fertőtlenítési forma, melynek következtében az utastérben minden baktérium, vírus és gomba elpusztul. A fertőtlenítést pénteken kezdte a társaság, de keddig már 345 járművükön végezték el azt. Köztük például a legforgalmasabb, elővárosi motorvonatokon is megtörtént már a fertőtlenítés, közölték az Azonnalival. Egyúttal hozzátették:

 

szerdáig az összes elővárosi vasúti kocsit, a hét végéig pedig az összes, az országban közlekedő járművet fertőtlenítik így.

 

Ezen túl pedig már folyamatos lesz a járműpark fertőtlenítése, ígérték meg.

 

+ A vírus terjedésének leginkább kitett munkakörökben dolgozók – például a jegypénztárosok, jegykezelők – már korábban megkapták egységcsomagjaikat: ez gumikesztyűt, szájmaszkot és kézfertőtlenítőt tartalmaz, az üzemi területeken pedig több száz érintésmentes kézfertőtlenítő-adagolót osztottak szét. Ezen felül a MÁV állítja: a pályaudvarokat, üzemi területeket is vírusellenes takarítószerekkel takarítják.

 

+ A Volánbusz hétfőn jelentette be: több viszonylatukon is rendkívüli mentrendet léptettek érvénybe, ezek listáját lásd itt. Ezen felül az elővárosi, regionális és országos járatokon a bérlettel rendelkezők a hátsó ajtón is felszállhatnak, a menetjegyet váltók ugyanakkor továbbra is az autóbuszvezetőnél, az első ajtón kénytelenek felszállni. Ezen felül az autóbuszvezetők szellőztetik a járműveket, a csomagok ki- és bepakolását pedig ezentúl nem ők, hanem az utasok végzik.

 

+ A társaság az Azonnalinak eljuttatott közleményében állítja: fokozottan takarítják az állomásokat és a járműveket,

 

vírusölő szerrel mossák a kapaszkodókat – ezt az autóbuszvezetők végzik –, fertőtlenítővel mossák fel a buszok padlóját,

 

a munkahelyi mosdókat és tisztálkodóhelyiségeket pedig kézfertőtlenítővel látják el.

 

+ A Flixbus szűkszavú közleményében annyit írt, szoros kapcsolatban vannak a hatóságokkal és a buszpartnerekkel, utóbbiakat pedig arra kérték, biztosítsanak kézfertőtlenítőt a buszokon utazóknak. A buszokat minden út végén gondosan kitakarítják, írja a nemzetközi társaság.

 

BORÍTÓKÉP: MÁV / Facebook

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A vádemeléshez az kell, hogy tisztázzák az Európai Parlamenttel, mi a helyzet Szájer mentelmi jogával, mondta a szóvivő az Azonnalinak.

A Fidesz évtizedes sikerének két alapeleme terén is komoly kihívásokkal néz szembe a járvány miatt Orbán Viktor. A Paradigma Intézet az Azonnalin!

Aki eddig máshol követte őket, annak most megváltoznak a médiafogyasztási szokásai.

Mostantól december 24-ig minden egyes nap adunk egy karácsonyi ajándéktippet. Kreatívat, jót, webáruházmenteset.

Erről számolt be az ENSZ segélyezésért felelős vezetője, aki jövőre 35 milliárd dollárból akar segíteni a rászorulókon.

Plenković minden bizonnyal feleségétől kapta el a vírust, így most tíz napig karanténban lesz, de egyelőre jól érzi magát.

Ivan Korčok a Szlovákia melletti kiállást tartja a kötelességének, szerinte a V4-es partnereknek hozzá kell szokniuk, hogy Szlovákiának is lehet véleménye.

A hét kérdése

Tud-e jönni a Jézuska, ha marad az este nyolcas kijárási tilalom? Hogyan korlátozzuk a szilveszteri bulikat? Dönts te, mielőtt a kormány döntene!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ott laksz, és ott is parkol a kocsid? Az önkormányzattal megvitathatod az egészet december 2-án este 6-tól.

December 16-án délután 4-től, szigorúan online, regisztrálni is kell hozzá. Érdemes.

Ezt is szerettétek

Leginkább úgy, hogy nem veszel semmit. A karácsonyi vásárlási láz beindulása előtt környezetvédelmi szakemberekkel jártunk utána, hogy lehetünk zöldebbek.

Milyen volt a jugoszláv néphadsereg katonájaként megélni a boszniai háború kitörését; miért éppen úgy születetett meg a béke, ahogy?

Magyarország első szociális söréhez hírességek sora adja a nevét. Hogyan lehetsz szuperhős a sörivással? Miért áll bele a csapatuk megosztó témák támogatásába is? Podcast!

A Helyzet vendége Eric Weaver, a Debreceni Egyetem docense, akivel megbeszéltük, mit hozhat Magyarországnak, ha Joe Biden az USA elnöke.

Ahogy nő a koronavírus-fertőzöttek száma, úgy gyűjtenek egyre többen közvetlen tapasztalatot a járványügyi intézkedésekről. Ez alól az Azonnali szerkesztősége sem volt kivétel. Podcast!

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Twitter megosztás Google+ megosztás