Meddig szívnak még a légitársaságok a koronavírus miatt?

Szerző: Fekő Ádám
2020.03.05. 16:33

A koronavírus gócpontjaiba tartó járataikat ritkították leginkább a légitársaságok: a Ryanair tíz százalékos visszaeséssel számol, a Wizz Airrel is kevesebben repülnek a járvány miatt. Viszont legalább olcsó most fapadossal utazni.

Meddig szívnak még a légitársaságok a koronavírus miatt?

Nagyon úgy tűnik, hogy a koronavírus idén mindent átír kicsit: a már Magyarországon is megjelenő, világszinten több ezer halálos áldozattal járó vírus megjelenése megszívatta a hazai szállodákat, gyengült a forint, amit még az sem tud igazán ellensúlyozni, hogy a betegség vélt forrása, Kína például rekordkevés légszennyező anyagot bocsátott ki az elmúlt hetekben.

A koronavírus terjedésének alapja az, hogy sokan észre sem veszik magukon a fertőzést,

amin csak tovább ront, hogy 2020-ban minden eddiginél kiterjedtebb az emberek világszintű áramlása. És ahogy látjuk, ez nem csak egyes városok túlturistásodását okozza, hanem most épp azt, hogy az egész világban terjed a vírus. Magyarországon például két iráni diák az első fertőzött, de amerikai diákok is jártak Budapesten, mielőtt Csehországban diagnosztizálták náluk a betegséget.

Ámde nemcsak a turizmusra, hanem a gazdaság más szektoraira is kihatással van a járvány, így a polgári légi közlekedésre is: Oroszország már nagyon korán kitiltott minden kínai gépet, de amikor megjelent a vírus Európában, a legerőteljesebben Észak-Olaszországban, az már a hozzánk közeli helyzetre is látványos hatással lett. A három piacvezető fapados légitársaság, a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is csökkentette olasz járatainak számát a csökkenő érdeklődés miatt. Éppen ezért utánajártunk, hogy a koronavírus miatti csökkenő utazási kedv milyen hatással is van az egyes vállalatokra. 

„Az egyes járatokra vonatkozó konkrét foglalási adatok bizalmas üzleti információnak számítanak,

de megerősíthetjük, hogy számos, az emúlt időszakban a járvány által érintett úti cél iránt jelentősen visszaesett a kereslet.

Emiatt a Wizz Air március 11-től csökkentette az Olaszországba tartó járatainak sűrűségét, és számos járatot törölt Budapest és olaszországi úti célok között” – tájékoztatta a Wizz Air az Azonnalit. 

Arra a kérdésre, hogy a koronavírus miatti utazókedv-csökkenésnek köszönhető-e a sok, átlagosnál látványosan olcsóbb repjegy, annyit válaszoltak, hogy

„a Wizz Air továbbra is dinamikus, a mindenkori keresletet tükröző árszabást alkalmaz.”

Az ír bázisú Ryanair-elnök, Michael O’Leary a Sky Newsnak számolt be a társaság helyzetéről: a fapados légitársaság olaszországi járatainál a ritkítás előtt a jegyet vásárolt utasok nagyjából 50 százaléka nem jelent meg. Ez persze nem akkora probléma a Ryanairnek, hiszen azokat már kifizették, de értelemszerűen ezzel egyidejűleg a jegyeladások is romlanak.

O’Leary összességében 10 százalékos csökkenést vár áprilisra és májusra.

„Optimista vagyok, szerintem nem lesz ez hosszú életű. Európában épp a tavaszi-nyári időszak következik, már csak ennek meg kéne akadályozni egy influenzaszerű betegség terjedését” – mondta O’Leary, de azt azért elismerte, hogy nagyot küzdenek most a légitársaságok is.

A Ryanair egyelőre azzal számol, hogy április elejéig rendeződik a helyzet, tehát csak márciusra szól a ritkítás.

A legnagyobbak egyelőre nem adtak ki statisztikákat, de már a törölt járatokból is látszik, hogy nem ez az időszak fogja nekik a legtöbb pénzt hozni: az Emirates több járatot is törölt Dubajból, a sanghaji és szaúd-arábiai járatait pedig további tájékoztatásig teljesen felfüggesztette, az Etihad pedig úgy általában nem repül Kínába minimum május 4-ig. A Lufthansa április 24-ig nem ejti útba Kínát, de azt is belengették, hogy a rövidtávú járataikat is csökkenthetik hamarosan.

Persze nemcsak a járatok törlése különleges, hanem a még működő vonalakon is minimalizálni kell a fertőzésveszélyt:

„A koronavírus-járvány kitörése óta a megfelelő, alkoholbázisú takarítószer használatával végezzük el a repülőgépek szokásos napi takarítását.

Folyamatos kapcsolatban vagyunk az érintett hazai és nemzetközi egészségügyi szervezetekkel, betartjuk, illetve követjük azok előírásait, javaslatait” – áll a Wizz Air válaszában arra a kérdésünkre, milyen különleges intézkedéseket hozott a társaság.

BORÍTÓKÉP: Heathrow Airport Media Centre

Fekő Ádám
Fekő Ádám Az Azonnali újságírója

Hétközben újságíró, hétvégén boldog ember. Akár ugyanabban a mondatban is szívesen okoskodik a magyar futball izgalmairól és a populizmus veszélyeiről, emellett nagyon szereti a szovjet jellegű épületeket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek