+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. január 19. vasárnap, 17:55
A közvélemény előtt többnyire ismeretlen arcok jelentkeztek a BKK vezérigazgatói pályázatára, pedig az öt jelölt már évek, vagy épp évtizedek óta legyeskedik a Városháza körül. De kik is állnak a jelöltek mögött, és meg lehet-e úgy váltani a BKK-t, hogy közben nem az integráció felé halad a Budapest-környéki közlekedés? Utánajártunk, kik irányíthatják majd Budapest közlekedését.

Nincs nagy tolongás a BKK vezérigazgatói tisztségéért, a főváros által a közlekedésszervező cég vezetői tisztségére kiírt pályázatára

 

csupán öten adtak be pályázatot, és mindegyikük szoros szálakkal kötődik a Tarlós-érához

 

– tudta meg az Azonnali.

 

Az Indóház Online közlekedési szaklap még pénteken este publikált egy cikket a lehetséges új vezérigazgatók listájával és rövid referenciáival: a vezetői posztra ezek alapján

 

a közvélemény előtt ismeretlen, de a BKK vezetésében már több éve aktív aspiránsok jelentkeztek.

 

Utóbbi nem csoda, hiszen a január 13-án lezárult pályázat legalább nyolcéves szakmai tapasztalatot várt el a közlekedésszervezés területén, de ötéves vezetői gyakorlatot is megkövetelt. Mutatjuk a jelentkezőket!

 

Horváth Csaba, Vitézy Dávid, és a Tarlós-háttérember Pető György emberei is a jelöltek között

 

NEMESDY ERVIN: 2019 januárja óta vezeti a BKK-t, így ő most azért teper, hogy meghosszabbítják-e vezérigazgatói tisztségét, vagy távoznia kell. Nemesdy a cég igazgatótanácsába 2013-ban került be, és karrierje gyorsan ívelt felfelé, hiszen Vitézy Dávid menesztése után Tarlós István rögtön őt javasolta a közlekedésszervező élére. Akkor viszont a fideszes sajtó és a kerületi erősemberek támadást indítottak ellene: a Pesti Srácok „a Gyurcsány-éra kétes hírű sztrádaépítő háttérembereként” festette le Nemesdyt, és cikkében hevesen kritizálta a jelöltet, mondván, hogy „a Gyurcsány-Kóka-korszak botrányaiban” betöltött szerepe miatt ennyi erővel akár Hagyó Miklóst is jelölhetnék BKK-vezérnek.

 

Nemesdy a sajtóbéli támadás, valamint a kormánypárti kerületvezetők ellenállása miatt nem lehetett akkor BKK-vezér.

 

Úgy tudjuk, amíg várt a sorára, addig egy Tarlós által számára létrehozott, Monitoring-Controlling Referatúra nevű szervezeti egységgel vigasztalódhatott a Városházán. Mikor azonban a végül Nemesdy helyett kinevezett Dabóczi Kálmán csúnyán belebukott a mobiljegy-projektbe, Nemesdy sorra került: Tarlós ismét őt jelölte a fővárosi cég vezetőjének, csak épp másodjára már el is fogadták. Ezt követően sokan azt írják a számlájára, hogy Tarlós elképzeléseivel szemben a BKK-t nem számolta fel, hanem megvédte azt.

 

KERÉKGYÁRTÓ JÁNOS: Ő tavaly nyáron, nem sokkal Nemesdy kinevezése után lett a BKK közlekedésszervezési vezérigazgató-helyettese, de korábban, Dabóczi idején Kerékgyártó volt az akkori vezérigazgató tanácsadója, az előző vezérigazgatóhoz pedig állítólag szoros kapcsolatok fűzik. Nem csoda, hiszen mindketten a Kóka-féle Gazdasági- és Közlekedési Minisztériumban (GKM) kezdtek, Kerékgyártó pedig a GKM-től a BKK-ba is követte Dabóczit. A jogász végzettségű jelölt indulása ugyanakkor nem tűnik logikusnak, hiszen esetében nem teljesül az ötéves vezetői tapasztalat.

 

Igaz, háttérinformációink szerint Kerékgyártó közel áll a Tarlós-éra háttéremberéhez, Pető Györgyhöz, úgy tudjuk, pont az ő javaslatára lett Kerékgyártóból tavaly vezérigazgató-helyettes. Pető szocialista színekben annak idején még Óbudán volt Tarlós István alpolgármestere, így lett szép lassan a volt városvezető megbízható embere. A volt alpolgármester így egészen a tavalyi önkormányzati választásokig és az ellenzéki győzelemig vezette a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Főigazgatóságot (FÖRI).

 

KERÉNYI LÁSZLÓ SÁNDOR: Az építőmérnök végzettségű Kerényi 2010-ig a főváros közlekedési ügyosztályát vezette, innen került a BKK-hoz mobilitásstratégiai vonalon. Hiába volt tehát még a Demszky-éra embere, a BKK-s éveket sikerrel átvészelte, ráadásul nála bőven teljesül a nyolcéves közlekedésszervezési tapasztalat. Úgy tudjuk, Kerényi az önkormányzati választás után kereste fel szocialista barátait a vezérigazgatói poszttal kapcsolatban, akik támogatták ebben,

 

a pletykák szerint nem más, mint Horváth Csaba zuglói polgármester áll mögötte.

 

+ VARGA IVETT: A teljesen ismeretlen, angoltanári végzettségű Varga nem a közlekedésszervezési ismeretei miatt lett tavaly nyáron a BKK stratégiai és innovációs igazgatója: eleinte projektmenedzserként dolgozott, ezt a munkáját pedig jól ellátta, innen a Városházára vezetett az útja, ahol Tarlós tanácsadójaként hozzá tartoztak többek között az energetikai-, hulladék- és csatornaprojektek.

 

Ebből a tisztségéből került a BKK-hoz is, ahol innovációs igazgatóként felelne a BKK fejlesztéseiért, ezeket pedig háttérinformációink szerint nagyrészt leállította. Úgy tudjuk, Varga is Pető Györgyhöz köthető jelölt, tehát a FÖRI éléről leváltott egykori szocialista politikus egyszerre két jelöltet is futtat a BKK-vezéri tisztségért. Mindenesetre az Indóház szerint Varga mégis esélyes jelölt, az őt ismerők szerint ambiciózus, gyors gondolkodású.

 

+ SOMODI LÁSZLÓ: A végzettsége szerint is közlekedésmérnök Somodi pályája már régre nyúlik vissza, volt már a BKV vezérigazgató-helyettese, a MÁV-Start marketing- és fejlesztési vezetője, a BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója, majd Vitézy alatt vezérigazgató-helyettes is.

 

Talán egyedüliként a mezőnyből Somodinál a nyolc év közlekedésszervezői és öt év vezetői tapasztalat is megáll.

 

Sokan Vitézy Dávid emberének tartják, hiszen Vitézy leváltása után az addig vezérigazgató-helyettes Somodi először a NIF-hez, majd a Vitézy és Fürjes Balázs irányítása alatt álló Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjához (KKBK) került igazgatóként.

 

Vitézy hivatalosan nem indult, és meg is indokolta, miért

 

Vagyis a pályázók sok esetben nem mentesek a politikai hátszéltől vagy a különböző háttéremberek befolyásától. Ráadásul a közvélemény számára ismertebb jelöltek fel sem merültek. Adta volna magát az is, hogy a jelenleg a Közlekedési Múzeum főigazgatójaként tevékenykedő – de egyéb, közlekedéspolitikai témákban a Facebookon igen aktív – Vitézy Dávid pályázzon, s így 2014 után visszakerüljön a BKK élére.

 

Vitézy mégsem indul, a volt BKK-vezér pedig egy Facebook-posztban a pályázat lezárulta után elárulta a távolmaradás okát: szerinte a jelenlegi formájában nincs sok értelme a BKK-nak, és nem változik semmi attól, hogy ki áll az élén, hiszen a fővárosi közlekedésszervezőtől a HÉV-ek és az elővárosi buszok üzemeltetését is elvették. Vagyis a regionális integráció helyett épp, hogy széttöredezett a BKK struktúrája:

 

az elővárosokban élők közül van, akinek egyszerre háromfajta, MÁV-, Volán-, valamint BKK-bérletet kéne váltania a munkába járáshoz.

 

Nem csoda, hogy ehelyett inkább mindenki autóba pattan, és végeredményként folyamatosak a dugók Budapesten.

 

Nyugat-Európában ezzel teljesen ellentétesek a trendek, nem véletlenül halad mindenhol a regionális integráció, és nem a töredezettség felé a közlekedéspolitika. Egy, a közlekedési módok között – elővárosi vasút, helyközi közlekedés, valamint a városi közlekedésen – átívelő, jól megtervezett integráció kell ahhoz, hogy egy város ne váljon egy nagy hömpölygő autótömeggé. Vitézy a fentiek miatt is állítja: itt már nem elég újramelegíteni a 2010-es BKK-koncepciót, teljes struktúraváltás kell.

 

De újjáéleszthetik-e ezek a jelöltek a BKK-t?

 

Anélkül, hogy a cégen belül ne növekedne ismét a regionális szemlélet, aligha. Pedig – ahogy Vitézy nemrég meg is jegyezte

 

végre konszenzus van ebben a kormány és a budapesti városvezetés között, ez pedig nem kis eredmény.

 

Ahhoz, hogy ne egy helyben toporogjon a budapesti és Budapest-környéki közösségi közlekedés, erőteljes integrációra lenne szükség az elővárosi- és helyi buszok, a nagyvasút, a HÉV, valamint a BKK többi szolgáltatása között. Amíg ez nem történik meg, addig valóban nem érdemes csodát várni egy BKK-vezérváltástól.

 

A másik probléma az új fővárosi vezetés látszólagos sötétben tapogatódzása. Karácsony Gergely főpolgármester egy, a Népszavában megjelent interjújában már meg is jegyezte, hogy „lehet olyan pályázat, ami eredménytelenül zárul”. Így könnyen lehet, hogy az öt jelölt közül sem sikerül megtalálni az új BKK-vezért (habár Karácsony több, mint tíz aspiránst emlegetett, de mi nem tudunk arról, hogy a fentebb felsorolt öt néven felül többen is lennének a kalapban).

 

Az pedig, hogy a BKK élére Karácsonyéknak a jelek szerint nem volt saját káderük – így könnyen lehet, hogy a pozíciót a Tarlós-éra valamelyik embere nyeri el – azt is jelzi, hogy

 

a városvezetés kissé felkészületlenül és koncepciótlanul vágna bele a közlekedésszervezés már évek óta esedékes reformjába.

 

Jóllehet, Karácsony interjújában úgy fogalmazott, hogy neki „nem szempont” ha egyes jelöltek mögött politikai hátszél áll, nehéz elhinni, hogy ezt a szempontot az új főpolgármester figyelmen kívül hagyná. A budapesti vezetés legkésőbb január 22-ig, tehát szerdáig dönthet az új BKK-vezér személyéről azzal a kikötéssel, hogy a pályázatot érvénytelennek is nyilváníthatja. Az eredményről mindenképpen beszámolunk itt, az Azonnalin.

 

BORÍTÓKÉP: A tavaly óta Kelenföld vasútállomásig meghosszabbított útvonalon járó 1-es villamos az új pályaszakaszon / BKK, Facebook

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Keményen beszólt Tóth
Bertalan a DK-ba igazoló polgármestereinek és a DK-nak is, kijelentve: senki nem tekintheti az MSZP-t a lábtörlőjének!

A lengyel politikus a legmagasabb szintű kitüntetést kapta a Románia Csillagán belül, Tőkéstől a legalacsonyabbat vették korábban el.

Mikor lesz így kormánya Írországnak? Vagy inkább jöhetnek az előrehozott választások? Elmagyarázzuk!

Bár a Fundacja Pro plakátja egyértelműen jelzi, hogy a homoszexuálisok gyerekeket fognak szerintük molesztálni, a bíróság szerint ez nem bántó, hanem oktató jellegű üzenet.

Utóbb Strache tagadta, hogy civil egyesületeken keresztül kaptak volna pénzt. Az ibiziai videó után alakult nyomozócsoport azonban más eredményre jutott.

Miután Kiss László és Szaniszló Sándor III. és XVIII. kerületi polgármesterek átléptek a DK-ba, Gyurcsányéknak nagyobb lesz a frakciója a közgyűlésben, mint az MSZP-é.

A magyar politikatörténetben először indul magyar párt politikusa külföldi választáson, külföldi pártszínekben – és rögtön kettő is!

A hét kérdése

Az egykori playmate már sokszor és sokfélét nyilvánult meg a politikában, most pedig dönthetsz, melyik a kedvenc aranyköpésed tőle.

Azért ide elnéznénk

Piac-e a világpiac? Magántulajdon-e a cégbirodalom? Fennmaradhat-e a demokrácia és a jogállam piacgazdaság nélkül? Létezik-e „harmadik út"? Február 21.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

A francia új hullám mestere napjainkban is töretlenül alkot. Február 23-án a Film/Szocializmus című munkáját megtekinthetitek a Patyolatban.

Történelmi diorámák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás