Mi legyen a minimum a győri közösségi közlekedésben? Íme, a civilek javaslata!

Szerző: Pintér Bence
2020.01.06. 07:53

Üres frázisok helyett konkrét intézkedések megtétele mellett kötelezné el a győri polgármesterjelölteket a VEKE.

Mi legyen a minimum a győri közösségi közlekedésben? Íme, a civilek javaslata!

Az iskolakezdés óta komoly fennakadások vannak a győri közösségi közlekedésben, ami azt jelenti konkrétan, hogy némi novemberi javulást leszámítva elég sok busz maradt és marad ki a városban – egyrészt a járműpark állapota, másrészt a krónikus sofőrhiány miatt.

De a győri közösségi közlekedés nem csak ilyen akut problémákkal küszködik,

Dobronyi Tamás, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nevű civil szervezet győri vezetője szerint a legnagyobb gond az, hogy nem volt koncepciója a városnak az utóbbi években a közösségi közlekedés szervezésére, nem volt olyan ember a városházán, aki ezzel foglalkozott volna.

A VEKE most elébe menne ennek a problémának: írtak egy minimumprogramot a győri közösségi közlekedés rendbetételére, és azt várják, hogy mind a hat polgármesterjelölt ne csak általánosságokban beszéljen a témáról, hanem álljanak be a VEKE egészen konkrét szakmai javaslatai mögé. Az Azonnalihoz is eljuttatott anyagból kiderül: céljuk, hogy a közlekedés területe ne áldatlan vita, ne komolyan soha nem gondolt ígérgetések terepe legyen, hanem a konkrét és azonnal megléphető vállalásoké,

ugyanis szerintük nem rendbetenni kell a győri közösségi közlekedést, hanem újrateremteni.

De mit akar a VEKE?

A VEKE által javasolt program első pontja az, hogy a polgármester létrehoz egy a Budapesti Közlekedési Központhoz hasonló, közlekedésszervezéssel foglalkozó győri szervezetet, amely felelős a város összes közlekedési ügyének kezeléséért – ez a szerv nem csak a buszokért, de a közútkezelésért, a parkolásért és a bicikliutakért is felelne.

Egyúttal javasolják, hogy a közösségi közlekedés problémájának megoldásába vonja be a város az Audit, a környező településeket, illetve a szakminisztériumot (ha összevonja a kormány a MÁV-ot és a Volánt, akkor ez a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium lesz), utóbbit azért, hogy létrejöjjön egy egységes városi-elővárosi közösségi közlekedési tarifarendszer.

A VEKE programja szerint a jelölt vállalná, hogy 2020 nyaráig a fent említett központtal kidolgoztat egy tervet a győri buszközlekedés átalakítására,

illetve hogy azt is elhatározza, hogy a jövőben ki szolgáltassa és szervezze a buszokat a városban.

A VEKE programja szerint az új polgármester vállalja, hogy gyalogos- és biciklisbarát módon fejlesztené az utakat, illetve továbbfejleszti a GyőrBike városi kerékpár-megosztó rendszert. Egyúttal a város levegőminőségének javítása érdekében a város által használt gépjárműveket a következő aktuális csere alkalmával tisztán elektromosra cseréli, és a városban nagy sűrűségű városi elektromos autó töltőállomás-hálózat kiépítését kezdi meg, az elektromos autók vásárlását valamilyen formában támogatja.

A programban szerepel még, hogy a városba bevezető négy, leginkább leterhelt közúton a városhatárnál magas férőhelyszámú P+R parkolók épüljenek, ahol a városba igyekvők számára magas színvonalú közösségi közlekedési lehetőségek és elektromos járműtöltő berendezések állnak rendelkezésre. Hogy erre mekkora szükség lenne, azt a VEKE Facebook-oldalán a Petőfi híd környékén kialakult állapotokkal jellemezték.

A program emellett elkötelezi a jelöltet az elővárosi vasút létrehozása mellett,

illetve a vasúti és az autóbuszpályaudvar integrációját is tartalmazó győri intermodális központ projektje mellet, ezt mind a kettőt EU-s pénzből, a kormány közreműködésével valósítaná meg a program, míg a korábbi javaslatokra önkormányzati pénzeket fordítana.

Vajon ki áll a program mellé?

Január 26-án választ polgármestert a város, és a hat jelöltből eddig három beszélt a buszokról. A civil Balla Jenő azt mondta: fontos, hogy minél zöldebb legyen a győri tömegközlekedés.

Dézsi Csaba András, a Fidesz-KDNP jelöltje programjában azt ígérte: megújítja az autóbuszparkot, a győriek javaslatai alapján felülvizsgálja és stabilizálja a menetrendet. „Sokrétű közlekedést képzelünk el, amelyben az egyéni és közösségi közlekedés, a gépjármű- és kerékpárforgalom megfelelően kapcsolódik egymáshoz” – írta.

A VEKE programjához legközelebb talán az ellenzék közös jelöltje, Pollreisz Balázs került,

aki az Ugytudjuk.hu nyomtatott kiadásának azt nyilatkozta, hogy a közösségi közlekedést komplexen kell átalakítani. Szerinte létre kell hozni egy, a VEKE javaslatához hasonló Győri Közlekedési Központot.

De ki írja alá közülük a VEKE programját? Nem tudjuk, de megkérdeztük, amint tudunk valamit, jelentkezünk – ha pedig a jelöltek nem reagálnak, akkor legkésőbb az Azonnali által szervezett vitán rá fogunk kérdezni a dologra.

NYITÓKÉP: Volánbusz

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali külsős munkatársa

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek