+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Pintér Bence
2020. január 6. hétfő, 07:53
Üres frázisok helyett konkrét intézkedések megtétele mellett kötelezné el a győri polgármesterjelölteket a VEKE.

Az iskolakezdés óta komoly fennakadások vannak a győri közösségi közlekedésben, ami azt jelenti konkrétan, hogy némi novemberi javulást leszámítva elég sok busz maradt és marad ki a városban – egyrészt a járműpark állapota, másrészt a krónikus sofőrhiány miatt.

 

De a győri közösségi közlekedés nem csak ilyen akut problémákkal küszködik,

 

Dobronyi Tamás, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nevű civil szervezet győri vezetője szerint a legnagyobb gond az, hogy nem volt koncepciója a városnak az utóbbi években a közösségi közlekedés szervezésére, nem volt olyan ember a városházán, aki ezzel foglalkozott volna.

 

A VEKE most elébe menne ennek a problémának: írtak egy minimumprogramot a győri közösségi közlekedés rendbetételére, és azt várják, hogy mind a hat polgármesterjelölt ne csak általánosságokban beszéljen a témáról, hanem álljanak be a VEKE egészen konkrét szakmai javaslatai mögé. Az Azonnalihoz is eljuttatott anyagból kiderül: céljuk, hogy a közlekedés területe ne áldatlan vita, ne komolyan soha nem gondolt ígérgetések terepe legyen, hanem a konkrét és azonnal megléphető vállalásoké,

 

ugyanis szerintük nem rendbetenni kell a győri közösségi közlekedést, hanem újrateremteni.

 

De mit akar a VEKE?

 

A VEKE által javasolt program első pontja az, hogy a polgármester létrehoz egy a Budapesti Közlekedési Központhoz hasonló, közlekedésszervezéssel foglalkozó győri szervezetet, amely felelős a város összes közlekedési ügyének kezeléséért – ez a szerv nem csak a buszokért, de a közútkezelésért, a parkolásért és a bicikliutakért is felelne.

 

Egyúttal javasolják, hogy a közösségi közlekedés problémájának megoldásába vonja be a város az Audit, a környező településeket, illetve a szakminisztériumot (ha összevonja a kormány a MÁV-ot és a Volánt, akkor ez a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium lesz), utóbbit azért, hogy létrejöjjön egy egységes városi-elővárosi közösségi közlekedési tarifarendszer.

 

A VEKE programja szerint a jelölt vállalná, hogy 2020 nyaráig a fent említett központtal kidolgoztat egy tervet a győri buszközlekedés átalakítására,

 

illetve hogy azt is elhatározza, hogy a jövőben ki szolgáltassa és szervezze a buszokat a városban.

 

A VEKE programja szerint az új polgármester vállalja, hogy gyalogos- és biciklisbarát módon fejlesztené az utakat, illetve továbbfejleszti a GyőrBike városi kerékpár-megosztó rendszert. Egyúttal a város levegőminőségének javítása érdekében a város által használt gépjárműveket a következő aktuális csere alkalmával tisztán elektromosra cseréli, és a városban nagy sűrűségű városi elektromos autó töltőállomás-hálózat kiépítését kezdi meg, az elektromos autók vásárlását valamilyen formában támogatja.

 

A programban szerepel még, hogy a városba bevezető négy, leginkább leterhelt közúton a városhatárnál magas férőhelyszámú P+R parkolók épüljenek, ahol a városba igyekvők számára magas színvonalú közösségi közlekedési lehetőségek és elektromos járműtöltő berendezések állnak rendelkezésre. Hogy erre mekkora szükség lenne, azt a VEKE Facebook-oldalán a Petőfi híd környékén kialakult állapotokkal jellemezték.

 

A program emellett elkötelezi a jelöltet az elővárosi vasút létrehozása mellett,

 

illetve a vasúti és az autóbuszpályaudvar integrációját is tartalmazó győri intermodális központ projektje mellet, ezt mind a kettőt EU-s pénzből, a kormány közreműködésével valósítaná meg a program, míg a korábbi javaslatokra önkormányzati pénzeket fordítana.

 

Vajon ki áll a program mellé?

 

Január 26-án választ polgármestert a város, és a hat jelöltből eddig három beszélt a buszokról. A civil Balla Jenő azt mondta: fontos, hogy minél zöldebb legyen a győri tömegközlekedés.

 

Dézsi Csaba András, a Fidesz-KDNP jelöltje programjában azt ígérte: megújítja az autóbuszparkot, a győriek javaslatai alapján felülvizsgálja és stabilizálja a menetrendet. „Sokrétű közlekedést képzelünk el, amelyben az egyéni és közösségi közlekedés, a gépjármű- és kerékpárforgalom megfelelően kapcsolódik egymáshoz” – írta.

 

A VEKE programjához legközelebb talán az ellenzék közös jelöltje, Pollreisz Balázs került,

 

aki az Ugytudjuk.hu nyomtatott kiadásának azt nyilatkozta, hogy a közösségi közlekedést komplexen kell átalakítani. Szerinte létre kell hozni egy, a VEKE javaslatához hasonló Győri Közlekedési Központot.

 

De ki írja alá közülük a VEKE programját? Nem tudjuk, de megkérdeztük, amint tudunk valamit, jelentkezünk – ha pedig a jelöltek nem reagálnak, akkor legkésőbb az Azonnali által szervezett vitán rá fogunk kérdezni a dologra.

 

NYITÓKÉP: Volánbusz

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A jobbikos, de a többi ellenzéki párt által is támogatott Kálló Gergely magabiztos győzelemmel hozta a Fejér megyei 4. választókerületet.

Ha vasárnap, akkor coubhíradó, Feri Poterrel, kézcsókolgató Orbánnal és szürke Bayerrel!

A gyöngyöspatai cigányok kötelező, elitgimiben való továbbtanulását? Magyar György rabosítását? Esetleg a saját lemondását Rácz Zsófi javára?

Marokkó homokkal fedett részében töltöttünk egy éjszakát, ami még a nyilvánvaló kényelmetlenségek és a túlgondolt turistaműsorok ellenére is varázslatos úticél.

Újra itt a Helyzet, az Azonnali heti podcastje, ezúttal az Európai Parlamentből: Deutsch Tamást kérdeztük a Fidesz és európai pártcsaládja, a jobbközép Európai Néppárt sagájáról.

Nem kap elég olajat az oroszoktól, ezért az Európát ellátó Barátság vezetékből csapolna magának Belarusz: tovább folytatódik a Putyin és Lukasenka közti szkander.

A Fidesz által is támogatott Smer már csak hibahatáron belül vezet, jelentősen feljött rá Igor Matovič populista OĽaNO-ja. A magyar indulók közül Bugár orrhosszal vezet, de a másik magyar listát sem szabad leírni.

A hét kérdése

A filmipar legfontosabb díja idén megint robbantott, és a történelem során először nem amerikai film nyerte meg a legjobb filmnek járó szobrot. De te egyet is értesz vele? Egy szavazással eldöntheted!

Azért ide elnéznénk

Február 20-án Szántó Rita filozófus tart előadást az Aurórában, hogyan is használható ma az ókori sztoikus filozófia.

Történelmi diarómák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Könyvbemutató február 18-án, kedden a magyar-szlovén bilateriális kisebbségvédelmi megállapodásról a TK Kisebbségkutató Intézetében.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás