+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Bakó Bea
2019. december 18. szerda, 14:40
Az Azonnali birtokába került egy minisztériumi dokumentum, amelyben a MÁV és a Volán közös holdingba való összevonására tesznek javaslatot a kormánynak, és az egészet az ITM alá rendelnék. Úgy tudjuk, a kormány mai ülésének a napirendjén van a tervezet, amely Palkovics László miniszter újabb hatalmi húzása lehet.
MÁV-VOLÁN Nemzeti Közlekedési Vállalat Nonprofit Zrt. néven holdingcégbe vonná össze az államvasutakat és a távolsági buszjáratokat működtető Volánt az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM).

 

Erről az Azonnali birtokába jutott egy korábbi kormányzati munkadokumentum, amely a kormány szerdai ülésének napirendjén szerepel.

 

A holding fölött a tulajdonosi és irányítási jogokat az ITM gyakorolná, ami azt jelenti, hogy a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, Bártfai-Mager Andreát teljesen kivonnák a dologból. Jelenleg a Volán ugyanis az ő felügyelete alá tartozik, a MÁV pedig az ITM alá.

 

Osztrák központosítást nekünk is!

 

Az előterjesztő ITM az osztrák állami vasút, az ÖBB példájára hivatkozva azt írja a dokumentumban: a cél, hogy a helyközi autóbuszos közszolgáltatókat, illetve a vasúti személyszállítást és infrastruktúra-menedzsmentet holdingszerűen egyesítsék.

 

Az egészet az ITM irányítaná, hogy ne váljon szét a tulajdonosi és a szakmai irányítás.

 

Ez szerintük sokkal hatékonyabb lenne, például azért, mert

 

+ össze lehetne hangolni a fejlesztéseket,

 

+ egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, ami évek óta húzódik,

 

+ hatékonyabban tudnák kezelni azokat a konfliktushelyzeteket, amelyeket a vasúti prioritás megvalósításával járó strukturális átalakítások kiváltanak, 

 

+ a döntési folyamatok hatékonyabbak, gyorsabbak és számonkérhetőbbek lennének, egyértelműbbé válnának a felelősségi körök.

 

A MÁV-VOLÁN Nemzeti Közlekedési Vállalat, mint a holdingot irányító társaság a tervek szerint csak a tagvállalatok irányítását végzi, alaptevékenységet nem végez, vagyis az alá tartozó, jogilag továbbra is különálló közlekedési vállalatok irányításáért külön divíziók felelnének. Sőt, a vasúti pályahálózat működtetésére szintén külön társaságot hoznának létre.

 

Hatalmi harc lehet az egész mögött

 

A központosított állami gigacég ötlete egyébként nem igazán van összhangban az EU által preferált megoldásokkal, miszerint pont, hogy piacnyitás és több szolgáltató lenne az ideális a vasúti és az autóbuszos közlekedésben is. Épp augusztusban derült például ki, hogy egy cseh társaság Budapest-Bécs-Prága vonalon indít járatot: akkor MÁV még örült is a konkurenciának.

 

Más, az EU-hoz velünk együtt, vagy akár később csatlakozott közép-európai országokban egyébként sorban írják ki a tendereket és jelennek meg új szolgáltatók a vasúti személyszállításban, a távolsági buszközlekedésben pedig már régebb óta ez a helyzet. Az osztrák központosított verzió modellértékéhez pedig az is hozzátartozik, hogy ott a megrendelői feladatokat tartományi szintre delegálták.

 

A MÁV és a Volán eddigi ellentétei nem feltétlenül fognak maguktól megszűnni az összevonással, mindenesetre

 

az egész mögött az ITM-miniszter Palkovics László, és a vagyongazdálkodásért felelő Bártfai-Mager Andrea hatalmi harca sejlik fel.

 

Az egy ésszerű ötletnek tűnik, hogy vagy egyik, vagy másik feleljen az egész területért, bár Orbán eddig is előszeretettel osztotta meg a fontosabb feladatokat, versenyeztetve érte a minisztereit.

 

Ha megtörténik az összevonás, az Palkovics László ITM-miniszternek lesz nagy győzelem. Azután, hogy az MTA-ügyben is végigvitte, amit akart, és alá tartozik a kutatás-fejlesztés és a felsőoktatás, újabb kulcsterületet vonhatna a kompetenciájába. Ha nem fogadják el az előterjesztést, akkor viszont neki is intő jel lehet, hogy mindent azért mégse tud keresztülvinni.

 

A Nézőpont az ITM véleményét a MÁV-ról úgy tűnik, nem mérte meg

 

Beszédes egyébként, hogy pont kedden jött ki egy nagyon furcsa közvélemény-kutatás a Nézőpont Intézettől, amelyben azt hozták ki, hogy az utasok többsége minden szempontból elégedett a MÁV szolgáltatásaival. 

 

Ehhez képest a minisztériumi előterjesztésben ilyenek olvashatók a reform indoklásaként

 

(a vastagbetűs kiemeléseket nem mi, hanem a minisztérium tette a szövegbe):

 

+ „Az infrastruktúra állapota miatt a személyszállító szolgáltatások sokszor kiszámíthatatlanok, a vonatok 87 százaléka közlekedik menetrendszerűen.” 

 

+ „Az elmúlt évtized jelentős beruházásai ellenére – elsődlegesen a fővárosi vasúti infrastruktúra állapotában – olyan nagy a lemaradás, hogy a célok csak folyamatos és jelentős forrásbiztosítással érhetőek el.”

 

+ „A MÁV-START Zrt. távolsági és regionális közlekedés személykocsiállományának nagy része 40 év feletti. Beavatkozás nélkül 2030-ra a vasúti járműállomány 90 százaléka 40-50 évesnél idősebb lesz, ezek a kocsik nem lesznek üzembiztosan fenntarthatók. A jelenlegi személykocsik nem jelentenek vonzó alternatívát az egyéni közlekedéssel szemben.”

 

A tervekkel kapcsolatban telefonon kerestük az ITM sajtófőnökét, aki azt kérte, írásban küldjük el a kérdéseinket. Ezt megtettük, amint válaszokat kapunk, beszámolunk a fejleményekről.

 

MONTÁZS: Illés Gergő / Azonnali

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A szerecsenekről elnevezett berlini metrómegálló, a Mohrenstraße a jövőben egy olyan környékbeli utca nevét fogja viselni, ami egy orosz zeneszerzőről emlékezik meg.

A függetlenként politizáló Bencsik János könyöradománynak tartja azt, és nemet nyomott a kezdeményezésre. Az okokat megkérdeztük tőle!

Az SZFE hallgatói táncoltak és énekeltek, mialatt az Országgyűlés megszavazta egyetemük alapítványi kézbe vonását, a tüntetésen megjelent Karácsony Gergely is. Fotók!

Rögös út vezetett a jobbikos német nemzetiségű politikus, Brenner Koloman parlamenti alelnökké választásáig.
Mutatjuk a részleteket!

Macron veszélyes játékot játszik, hiszen eddigi miniszterelnöke népszerűbb volt, mint ő maga. A friss kormánnyal újragondolhatja magát.

A Kovászna megyei kétezer fős Nagybaconban balkáni hangulat uralkodik: a regnáló polgármesterrel szemben elinduló független jelöltet a polgármester fia fenyegeti, míg a polgármester szerint ellene indult lejáratókampány és igaziból őt fenyegették meg.

Ötszáznál is több óriáscég véli úgy, hogy a Facebook nem tesz eleget a gyűlöletbeszéd terjedése ellen, ezért többé nem költenek pénzt reklámra a közösségi oldalon. A Facebook-alapító Mark Zuckerberg ennek ellenére nem esett kétségbe.

A hét kérdése

Szeptemberig pihenőre megy a parlament, kell is, mert sok minden történt: összegyűjtöttünk 10+1 emlékezetes pillanatot, te pedig szavazhatsz a kedvencedről!

Azért ide elnéznénk

A túrák csütörtökön 16 órakor és vasárnap 14 órakor indulnak, a félórás körbevezetés rövid koncerttel zárul.

A Magyar Asztronautikai Társaság 1994 óta tartó táborát ezúttal online rendezik meg július 9-én. Jelentkezési határidő: július 3.

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Július 30-án újra vitáznak az újságírók: most Pető Péter, a 24.hu, és Békés Márton, a Kommentár főszerkesztője fog „összecsapni” a MagNet Közösségi Házban.

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás