Az Azonnali birtokába került egy minisztériumi dokumentum, amelyben a MÁV és a Volán közös holdingba való összevonására tesznek javaslatot a kormánynak, és az egészet az ITM alá rendelnék. Úgy tudjuk, a kormány mai ülésének a napirendjén van a tervezet, amely Palkovics László miniszter újabb hatalmi húzása lehet.
Erről az Azonnali birtokába jutott egy korábbi kormányzati munkadokumentum, amely a kormány szerdai ülésének napirendjén szerepel.
A holding fölött a tulajdonosi és irányítási jogokat az ITM gyakorolná, ami azt jelenti, hogy a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, Bártfai-Mager Andreát teljesen kivonnák a dologból. Jelenleg a Volán ugyanis az ő felügyelete alá tartozik, a MÁV pedig az ITM alá.
Osztrák központosítást nekünk is!
Az előterjesztő ITM az osztrák állami vasút, az ÖBB példájára hivatkozva azt írja a dokumentumban: a cél, hogy a helyközi autóbuszos közszolgáltatókat, illetve a vasúti személyszállítást és infrastruktúra-menedzsmentet holdingszerűen egyesítsék.
Ez szerintük sokkal hatékonyabb lenne, például azért, mert
+ össze lehetne hangolni a fejlesztéseket,
+ egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, ami évek óta húzódik,
+ hatékonyabban tudnák kezelni azokat a konfliktushelyzeteket, amelyeket a vasúti prioritás megvalósításával járó strukturális átalakítások kiváltanak,
+ a döntési folyamatok hatékonyabbak, gyorsabbak és számonkérhetőbbek lennének, egyértelműbbé válnának a felelősségi körök.
A MÁV-VOLÁN Nemzeti Közlekedési Vállalat, mint a holdingot irányító társaság a tervek szerint csak a tagvállalatok irányítását végzi, alaptevékenységet nem végez, vagyis az alá tartozó, jogilag továbbra is különálló közlekedési vállalatok irányításáért külön divíziók felelnének. Sőt, a vasúti pályahálózat működtetésére szintén külön társaságot hoznának létre.
Hatalmi harc lehet az egész mögött
A központosított állami gigacég ötlete egyébként nem igazán van összhangban az EU által preferált megoldásokkal, miszerint pont, hogy piacnyitás és több szolgáltató lenne az ideális a vasúti és az autóbuszos közlekedésben is. Épp augusztusban derült például ki, hogy egy cseh társaság Budapest-Bécs-Prága vonalon indít járatot: akkor MÁV még örült is a konkurenciának.
Más, az EU-hoz velünk együtt, vagy akár később csatlakozott közép-európai országokban egyébként sorban írják ki a tendereket és jelennek meg új szolgáltatók a vasúti személyszállításban, a távolsági buszközlekedésben pedig már régebb óta ez a helyzet. Az osztrák központosított verzió modellértékéhez pedig az is hozzátartozik, hogy ott a megrendelői feladatokat tartományi szintre delegálták.
A MÁV és a Volán eddigi ellentétei nem feltétlenül fognak maguktól megszűnni az összevonással, mindenesetre
Az egy ésszerű ötletnek tűnik, hogy vagy egyik, vagy másik feleljen az egész területért, bár Orbán eddig is előszeretettel osztotta meg a fontosabb feladatokat, versenyeztetve érte a minisztereit.
Ha megtörténik az összevonás, az Palkovics László ITM-miniszternek lesz nagy győzelem. Azután, hogy az MTA-ügyben is végigvitte, amit akart, és alá tartozik a kutatás-fejlesztés és a felsőoktatás, újabb kulcsterületet vonhatna a kompetenciájába. Ha nem fogadják el az előterjesztést, akkor viszont neki is intő jel lehet, hogy mindent azért mégse tud keresztülvinni.
A Nézőpont az ITM véleményét a MÁV-ról úgy tűnik, nem mérte meg
Beszédes egyébként, hogy pont kedden jött ki egy nagyon furcsa közvélemény-kutatás a Nézőpont Intézettől, amelyben azt hozták ki, hogy az utasok többsége minden szempontból elégedett a MÁV szolgáltatásaival.
(a vastagbetűs kiemeléseket nem mi, hanem a minisztérium tette a szövegbe):
+ „Az infrastruktúra állapota miatt a személyszállító szolgáltatások sokszor kiszámíthatatlanok, a vonatok 87 százaléka közlekedik menetrendszerűen.”
+ „Az elmúlt évtized jelentős beruházásai ellenére – elsődlegesen a fővárosi vasúti infrastruktúra állapotában – olyan nagy a lemaradás, hogy a célok csak folyamatos és jelentős forrásbiztosítással érhetőek el.”
+ „A MÁV-START Zrt. távolsági és regionális közlekedés személykocsiállományának nagy része 40 év feletti. Beavatkozás nélkül 2030-ra a vasúti járműállomány 90 százaléka 40-50 évesnél idősebb lesz, ezek a kocsik nem lesznek üzembiztosan fenntarthatók. A jelenlegi személykocsik nem jelentenek vonzó alternatívát az egyéni közlekedéssel szemben.”
A tervekkel kapcsolatban telefonon kerestük az ITM sajtófőnökét, aki azt kérte, írásban küldjük el a kérdéseinket. Ezt megtettük, amint válaszokat kapunk, beszámolunk a fejleményekről.
MONTÁZS: Illés Gergő / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.