A bíróság szerint se az Országgyűlés Hivatalát, se Kövér Lászlót nem lehet közigazgatási perben beperelni, így érdemi vizsgálat nélkül visszadobták a keresetünket. A poén az, hogy Kövérék érdemben védekeztek, tehát eszerint ők amúgy perelhetőnek gondolták magukat. A bíróság végzése ellen fellebezünk.
Gyorsan dolgozott a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság:
ellehetetlenítve így az újságírók parlamenti munkáját.
Mit akarunk elérni a perben?
Miután az Országgyűlés sajtóirodája több engedélykérelmünket is elutasította, amelyekben azt kértük, hogy forgathassunk a korábban engedélyezett folyosókon, úgy döntöttünk, pert indítunk. A keresetünkben azzal érveltünk, hogy ez nem csak az alkotmánnyal és az Országgyűlésről szóló törvénnyel ellentétes, de a sajtó- és médiatörvényekkel is, amely a közönség tájékozódáshoz való jogát és a média tájékoztatási kötelezettségét rögzíti.
A per formája közigazgatási per (ilyen attól függetlenül már régóta létezik, hogy a különálló közigazgatási bírósági rendszert mégsem vezetik be), méghozzá azért, mert egy állami közhatalmi szerv minket érintő döntését támadjuk, azt akarjuk elérni, hogy a házelnöki rendelkezést és az az alapján kiadott, felvételkészítési engedélykérést elutasító döntéseket helyezze hatályon kívül a bíróság.
Az ilyen, tágabban értelmezett közigazgatási cselekmények perelhetőségét pont a fideszes többség által elfogadott új közigazgatási perrendtartás tette egyébként lehetővé, amit most, a keresetünk beadása után gyorsan módosítottak is, hogy mégse legyen olyan könnyű állami szerveket a szabályzataik miatt perelni. Mivel azonban mi a keresetünket már a törvénymódosítás előtt beadtuk, az ügyünkre ez nem vonatkozik.
Ennek ellenére a régi, megengedő szabályok alapján is arra jutott a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság, hogy az Országgyűlés Hivatala és a házelnök nem perelhető közigazgatási perben.
A bíróság a hatalmi ágak szétválasztására hivatkozik
Szerdán egy visszautasító végzést kaptunk a bíróságtól, ami azt jelenti, hogy
Az indokolás szerint sem az Országgyűlés Hivatala, sem a házelnök nem közigazgatási szervek, hiszen a hatalmi ágak szétválasztásának elve alapján elkülönülnek a kormányzati irányítás, illetve ellenőrzés alatt működő közigazgatástól. Ezért a bíróság arra jutott, hogy az érintett házelnöki rendelkezés és az engedélykérésünk visszautasítása a sajtóiroda által nem támadható közigazgatási perben.
Kövérék bezzeg nem vitatták, hogy perelhetők lennének
A döntés annak fényében is érdekes, hogy
és nem is azt kérték a bíróságtól, hogy ennek megfelelően érdemi vizsgálat nélkül utasítsa vissza a keresetünket.
Ehelyett érdemben vitatták a keresetünket, és annak tartalmi elutasítását kérték. Szerintük a keresetünkben nem bizonyítottuk elég alaposan, hogy pontosan miként lehetetlenítik el a sajtó parlamenti munkáját az új szabályok, és meglepő módon arra is hivatkoztak, hogy ők, mármint az Országgyűlés Hivatala és a házelnök nem tartoznak a sajtó- és médiatörvények hatálya alá.
Mi és az olvasóink (akiknek joguk van a tájékozódáshoz ezen törvények alapján) viszont igen, de egyelőre nagyon messze vagyunk attól, hogy ezekről a tartalmi kérdésekről vitatkozzunk.
Mivel a bíróság közigazgatási jogvitát illető szűkítő értelmezésével nem értünk egyet, így
Itt most csak arról van szó, hogy a keresetünkről egyáltalán érdemben megkezdődjön a jogvita, tehát a törvényszék döntésén egyelőre nem az ügy végkimenetele múlik, hanem az, hogy elkezdődhet-e a tényleges közigazgatási per. A fejleményekről természetesen majd beszámolunk.
NYITÓKÉP: Pintér Bence / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.