A Google limitálja a célzott politikai hirdetéseket

Szerző: Pintér Bence
2019.11.21. 08:09

A Twitter után a Google is lép: teljes betiltás helyett a politikai hirdetések targetálását limitálják.

A Google limitálja a célzott politikai hirdetéseket

A Google platformjain az USA-ban január hatodikától, az EU-ban és az Egyesült Királyságban pedig még idéntől szűkül a politikai hirdetések célzásának lehetősége – írja a Politico a cég alelnökének blogposztja alapján. Ez azt jelenti, hogy a Google-ön és például a YouTube-on

csak kor, nem, és irányítószám alapján lehet majd célozni a hirdetéseket,

az ennél személyesebb információk alapján – tehát mondjuk politikai elköteleződés, vagy korábbi szavazási preferenciák alapján – többé nem. Viszont a hirdetők továbbra is elhelyezhetnek hirdetéseket adott cikkek, illetve videók mellé.

A jövő évben esedékes amerikai elnökválasztás miatt egyre komolyabb figyelem fordul a nagy techcégeknél futó politikai hirdetésekre: Mark Zuckerberg, a Facebook vezetője korábban azzal védte meg döntésüket, hogy ezeket nagyjából semmilyen szempontból nem szabályozzák, hogy ezzel védik a szólásszabadságot.

A Twitter minden reklámot betiltott, a Facebbok gondolkozik

Eközben a Twitter vezetője, Jack Dorsey október végén bejelentette, hogy felületükön ejtenek minden politikai jellegű hirdetést november 22-től világszerte. „Abban hiszünk, hogy azt, hogy a politikai üzenetek elérjenek a polgárokig, kiérdemelni, és nem megvásárolni kell” – írta Dorsey, aki a felsorolt érvekben többször is odaszúrt a Facebook vezetőjének.

A 2020-as amerikai választás nyomán nyilván rengeteg reklámpénzt költenének el politikusok, politikai kampányok a közösségi oldalakon. A kampányban várhatóan akár hatmilliárd dollárt is elkölthetnek hirdetésekre, ebből

a becslések szerint 1,6 milliárd dollár mehet digitálisan terjesztett videókra, aminek nagy részét a Google és a Facebook kapná.

A Twitter és a Google lépéseit két oldalról is kritizálják: Donald Trump és a republikánusok szerint a konzervatívokat akarják elhallgattatni, a demokrata oldalon viszont épp arról beszélnek, hogy a Google új rendszere annak kedvez, akinek sok pénze van, miközben az alulról szerveződő mozgalmak, kevesebb pénzzel rendelkező jelöltek rosszul járnak. Ez utóbbira a Twitter vezetője azt írta: láttunk már jó pár olyan alulról szerveződő mozgalmat, ami anélkül lett sikeres, hogy politikai hirdetésekre költöttek volna.

A nagy kérdés, hogy mit lép mindezek után a Facebook,

de a hírek szerint ők is a targetálás korlátozásán gondolkoznak.

FOTÓ: H. Michael Karshis / Flickr

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali külsős munkatársa

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek