+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2019. november 13. szerda, 16:05
Nem csak Budapest szempontjából érdemes értelmezni a készülő törvényt, ami a helyi iparűzési adó felhasználását szabályozza.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatóján a hvg.hu cikke szerint.

 

Mivel a főváros-központú média csak Budapest aspektusából értékelte egyelőre a hírt, érdemes összekötnünk ezt a tervet az elmúlt hetek nem-budapesti híreivel is.

 

Történt ugyanis, hogy összeomlott a miskolci, és annak határára sodródott a győri tömegközlekedés is. Ezek alapján rapid válságkezelésnek – nem pedig csak szimplán Budapest és az ellenzéki városok megszorongatásának – is értelmezhetjük a javaslatot. De olyan válságkezelésnek, amiből a kormány és a központi költségvetés a lehető legkevésbé akarja kivenni a részét, mégis gyors eredményeket akar látni. Nem csoda, hiszen a legfőbb gond jelenleg mindkét városban, és részben Budapesten is a sofőrhiány, ami nagyrészt pénzkérdés. 

 

Hogy most miért pont ezt a problémát kívánja hirtelen kezelni a kormány? Az elmúlt évek fő közéleti- és kampánytémája Budapesten a lakhatás mellett a közlekedés kérdése. Így, köszönhetően a főváros-központú magyar sajtónak, a teljes ország értesülhetett az M3-as metró felújításáról, továbbá az azt körülvevő vitákról és botrányokról. 

 

Ez, ha másra nem is, arra mindenképpen jó volt, hogy mindenki szembesülhetett vele, hogy egy város, és az M3-as vonal esetében – amely 24 óra alatt több utast szállít, mint a MÁV országszerte – egy teljes ország közérzetére mekkora hatással lehet a tömegközlekedés, annak szervezettsége, állapota.

 

És ne higgyük, hogy csak a Budapest méretű városok tömegközlekedése hathat az országra.

 

A magyar gazdaság jelenleg ugyanis erősen támaszkodik olyan feldolgozóipari multik termelésére és teljesítményére, amelynek egy része – mint például az Audi, Suzuki, Opel és Mercedes – nem Budapesten székel. A rendszerváltás óta láthattuk, hogy akár csak egy ilyen gyár leállása és hetekre való kiesése is képes nyomot hagyni az ország összgazdasági teljesítményén. 

 

Nem mindegy tehát, hogy olyan városokban, mint Győr vagy Miskolc, ahol nemzetgazdasági jelentőségű multik termelnek, milyen a közlekedés, azon belül is a tömegközlekedés.

 

Ugyanis a helyi ipart, szolgáltatószektort, a teljes lokális gazdaságot az adókezdvezmények mellett a tömegközlekedésen keresztül is lehet stimulálni.

 

A győri és miskolci buszjáratok szervezettsége és színvonala nem csak akkor hat az ott lakókra, amikor utaznak rajtuk, tehát közvetlenül, de közvetetten is befolyásolják az életszínvonalat a gazdaságon keresztül, ezáltal pedig befolyásolják a politikai klímát, a kormánnyal való elégedettséget. 

 

Az életszínvonal folyamatos emelkedése pedig minden kormány számára kulcskérdés, ha választásokat akar nyerni. A Fidesz-KDNP sem hagyhatja, hogy bármilyen kárt szenvedjen például Győr vagy Miskolc, esetleg Budapest gazdasága, és így az ott lakók életszínvonala. A megoldáskeresést pedig az önkormányzati választásokon elért vereségek tehették ilyen sürgetővé.

 

A közhangulatot, a kormánnyal való elégedettséget az önkormányzati választási eredmények láttán javítani kell, főleg ezekben a már említett városokban, hiszen a Fidesz-KDNP Miskolcon és Budapesten nagyarányú vereséget szenvedett, Győrben pedig egy szoros eredmény után jövő év elején ismét választást kell nyerni.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Ide kattints! Válaszcikket írnál? Itt írj nekünk!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A sikeres alkotmányos vádeljárás jelentősége Trump diszkvalifikálása lenne egy következő elnökválasztásról.

Három hónap alatt szállítják le az összesen kétmillió adag Szputnyik V-vakcinát.

Egy év kell legalább a szakértő szerint, hogy beindulhasson a tavaly decemberben alapított cégnél egy covid-vakcina tömeges gyártása.

Három ütemben érkezik nagy mennyiségben a Sputnik-V hazánkba, jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter.

A miniszterelnök a rádióinterjújában beszélt emellett arról is, hogy a szerbeket lessük a Sinopharm vakcinájával kapcsolatban.

Gulyás Márton és a Partizán műsora Gajdics Ottóval tarolt, TGM és a többi véleményvezér pedig a nyomukban!

A Google így kerülné el, hogy fizetnie kelljen az ausztrál médiumoknak azokért a hírekért, amiket keresőmotorjában megjelenít.

A hét kérdése

Még ugyan nem látni, mikor lesz vége a lockdownnak, de álmodozni azért lehet. A hét kérdésében pont ezt kell tenni!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Megújult a Helyzet, az Azonnali podcastja! Prieger Zsolt, az Anima Sound System frontembere mesél cigányságról, vírusról és jellemfejlődésről.

Mennyire estek be az árak a fővárosban és vidéken? Érdemes várni a lakásvásárlással vagy eladással? Ingatlanpiaci szakértőkkel beszélgettünk a Helyzetben! Podcast.

A kormányra kerülő RMDSZ akár három minisztériumot is kaphat Romániában. A választáson meglepően jól szereplő szélsőjobboldal azonban a koalícióban is okozhat zavart.

A magyar kormánypárt egyre szorultabb helyzetben van a Néppártban, a vétó hatásait pedig elszámította Orbán Viktor. Helyzet Stefano Bottonival és Hegedűs Dániellel!

Leginkább úgy, hogy nem veszel semmit. A karácsonyi vásárlási láz beindulása előtt környezetvédelmi szakemberekkel jártunk utána, hogy lehetünk zöldebbek.

Milyen volt a jugoszláv néphadsereg katonájaként megélni a boszniai háború kitörését; miért éppen úgy születetett meg a béke, ahogy?

A Helyzet vendége Eric Weaver, a Debreceni Egyetem docense, akivel megbeszéltük, mit hozhat Magyarországnak, ha Joe Biden az USA elnöke.

Twitter megosztás Google+ megosztás