+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2019. november 13. szerda, 16:05
Nem csak Budapest szempontjából érdemes értelmezni a készülő törvényt, ami a helyi iparűzési adó felhasználását szabályozza.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatóján a hvg.hu cikke szerint.

 

Mivel a főváros-központú média csak Budapest aspektusából értékelte egyelőre a hírt, érdemes összekötnünk ezt a tervet az elmúlt hetek nem-budapesti híreivel is.

 

Történt ugyanis, hogy összeomlott a miskolci, és annak határára sodródott a győri tömegközlekedés is. Ezek alapján rapid válságkezelésnek – nem pedig csak szimplán Budapest és az ellenzéki városok megszorongatásának – is értelmezhetjük a javaslatot. De olyan válságkezelésnek, amiből a kormány és a központi költségvetés a lehető legkevésbé akarja kivenni a részét, mégis gyors eredményeket akar látni. Nem csoda, hiszen a legfőbb gond jelenleg mindkét városban, és részben Budapesten is a sofőrhiány, ami nagyrészt pénzkérdés. 

 

Hogy most miért pont ezt a problémát kívánja hirtelen kezelni a kormány? Az elmúlt évek fő közéleti- és kampánytémája Budapesten a lakhatás mellett a közlekedés kérdése. Így, köszönhetően a főváros-központú magyar sajtónak, a teljes ország értesülhetett az M3-as metró felújításáról, továbbá az azt körülvevő vitákról és botrányokról. 

 

Ez, ha másra nem is, arra mindenképpen jó volt, hogy mindenki szembesülhetett vele, hogy egy város, és az M3-as vonal esetében – amely 24 óra alatt több utast szállít, mint a MÁV országszerte – egy teljes ország közérzetére mekkora hatással lehet a tömegközlekedés, annak szervezettsége, állapota.

 

És ne higgyük, hogy csak a Budapest méretű városok tömegközlekedése hathat az országra.

 

A magyar gazdaság jelenleg ugyanis erősen támaszkodik olyan feldolgozóipari multik termelésére és teljesítményére, amelynek egy része – mint például az Audi, Suzuki, Opel és Mercedes – nem Budapesten székel. A rendszerváltás óta láthattuk, hogy akár csak egy ilyen gyár leállása és hetekre való kiesése is képes nyomot hagyni az ország összgazdasági teljesítményén. 

 

Nem mindegy tehát, hogy olyan városokban, mint Győr vagy Miskolc, ahol nemzetgazdasági jelentőségű multik termelnek, milyen a közlekedés, azon belül is a tömegközlekedés.

 

Ugyanis a helyi ipart, szolgáltatószektort, a teljes lokális gazdaságot az adókezdvezmények mellett a tömegközlekedésen keresztül is lehet stimulálni.

 

A győri és miskolci buszjáratok szervezettsége és színvonala nem csak akkor hat az ott lakókra, amikor utaznak rajtuk, tehát közvetlenül, de közvetetten is befolyásolják az életszínvonalat a gazdaságon keresztül, ezáltal pedig befolyásolják a politikai klímát, a kormánnyal való elégedettséget. 

 

Az életszínvonal folyamatos emelkedése pedig minden kormány számára kulcskérdés, ha választásokat akar nyerni. A Fidesz-KDNP sem hagyhatja, hogy bármilyen kárt szenvedjen például Győr vagy Miskolc, esetleg Budapest gazdasága, és így az ott lakók életszínvonala. A megoldáskeresést pedig az önkormányzati választásokon elért vereségek tehették ilyen sürgetővé.

 

A közhangulatot, a kormánnyal való elégedettséget az önkormányzati választási eredmények láttán javítani kell, főleg ezekben a már említett városokban, hiszen a Fidesz-KDNP Miskolcon és Budapesten nagyarányú vereséget szenvedett, Győrben pedig egy szoros eredmény után jövő év elején ismét választást kell nyerni.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Ide kattints! Válaszcikket írnál? Itt írj nekünk!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A DK még azután is meghívott a taggyűlésére, hogy már négy hónapja jeleztem, kilépnék a pártból, írja Petróczi Rafael.

Strache alkancellárként rendszeresen találkozott azon cégek vezetőivel, amelyeket az ibizai videóban az FPÖ titkos adományozóiként nevezett meg. De sámánokra is maradt ideje.

A ménfőcsanaki vőféllyel együtt immár öten szállnak ringbe Borkai megüresedő székéért.

Ha elfogadják a kultúratámogatás átalakítását célzó törvényt, tüntetéssorozat kezdődik, mondta az Azonnalinak Novkov Máté a hétfői tüntetésen.

A Mikulás vagy a Télapó a helyes? A Munkáspárt elnöke elárulta, mi az újévi fogadalma: hogy olvasni fogja az Azonnalit.

A tettes még szökésben van, négyen haltak meg.

Nem volt elég ágy, a kórház padlóján kellett aludnia egy kisfiúnak. A miniszterelnök nem akarta megnézni a képet.

A hét kérdése

Miközben Matolcsy György, a Párbeszéd, az LMP és a Momentum azon vitázik, jó vagy rossz lenne-e Magyarországnak az euró minél előbbi bevezetése, az Azonnali az olvasókhoz fordul: kell-e nektek magyar euró?

Azért ide elnéznénk

Hogyan amerikanizálódtak a hazai ideológiai viták, a kampánytechnikák, a politikai intézményrendszer? Dec. 10.

Van-e esélyük a törököknek az EU-tagságra, vagy végleg keleten ragadnak? Vitaest december 10-én.

December 11-én az NKE-n lehet honvédelemről trécselni a kormány bevándorlásellenes kabinetjének vezetőjével.

Kifejezetten érdekesnek tűnő konferencia a budapesti Goethe Intézetben december 12-én.

November 22-től egészen december 15-ig a PIM-ben!

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás