Problémákból viszont akad bőven, kezdve a KESMA létrehozásától a kormányzati hirdetéskampányokon át a gyülekezési törvényig.
Elkészítette éves, az egyes országokban az internet szabadságáról szóló jelentését a Freedom House amerikai civil szervezet: a szabadságjogokkal és demokráciával foglalkozó szervezet 65 országban vizsgálta tüzetesen az internet szabadságát, közülük Közép-Európából csak Magyarország került terítékre.
Mindenesetre
szóval hazánk még éppen a szabad kategóriába esik. Ahogy egyébként az összes többi vizsgált EU-tagállam is, igaz, azok Magyarországnál magasabb pontszámokat értek el. Olaszország 75, Franciaország 76, az Egyesült Királyság 77, Németország pedig 80 pontot értek el, de még ők is elmaradnak a két éllovas, a 94 pontos Észtország, és a 95 pontos listavezető Izland előtt. Ezek azok az országok, melyek a Freedom House szerint a legjobban védik az internet szabadságát, de 87 ponttal még Kanada is felfért a dobogó harmadik fokára.
A civil szervezet egyébként Magyarországról szóló, részletes jelentésében úgy tartotta, bár a magyar interneten kifejezetten ritkák a tartalomkorlátozások és hazánkban egyre többen használják az internetet, az online médiapiac „erősen torzult” a kormánypárti média dominanciája miatt. A jelentés azonban korlátozó tényezőként említi azt a gyülekezési törvény tavaly októberben elfogadott módosítását, melynek értelmében egy tüntetést, demonstrációt az esemény közvélemény előtti bejelentése előtt legalább 48 órával kötelező bejelenteni az illetékes rendőrkapitányságnak.
mikor is a kormánypárti médiaszolgáltatók odaajándékozták médiatermékeiket a nonprofit szervezethez, így egy központosított, kormánypárti médiaalapítványt hozva létre. Felemlegetik, hogy miután a KESMA megalakulását a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánította, az összeolvadást a versenyhatóság sem tudta vizsgálni.
A jelentés számos részletre kiterjedően vizsgálja a magyarországi online médiapiacot, de többek között kritizálja a májusi EP-választási kampány előtt nyilvánosságra hozott, Jean-Claude Junckert Soros Györggyel lejáratni kívánó kormányzati hirdetéskampányt. Megemlítik, hogy a nemzeti konzultációk, illetve az egyes híroldalakat jelentős forrásokhoz juttató kormányzati hirdetések a kormány kommunikációs stratégiájának fontos részét képezik, például csak 2019 első három hónapjában 15,4 milliárd forintot „kommunikált el” a kormány.
Magyarország viszont a Freedom House-jelentés szerint viszont még így is jóval szerencsésebb helyzetben van, mint pár olyan ország a jelentésben, ahol az internetet az államhatalom jelentősen korlátozza. A vizsgált államok közül
de csupán 31 pontos eredményével Oroszország sem lehet büszke, ahogyan a mezőny hátsóbb részében van a 37 pontos Törökország is.
A teljes jelentést itt lehet bővebben böngészni, érdemes!
BORÍTÓKÉP: Orbán Viktor / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.