+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Petróczi Rafael
2019. október 13. vasárnap, 15:01
Az önkormányzati rendszer átalakításakor a Fideszt az vezérelte, hogy domináns szereplőként még nagyobbat nyerjen a 2014-es választáson. Viszont ha most az ellenzék irányába leng ki az inga, még nehezebb öt éve lesz a kormánypárti képviselőknek, mint lett volna az 1990-es szabályozás szerint.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

A 2010-es Fidesz-kétharmadot az önkormányzati választási rendszer átalakításakor egyértelműen az vezérelte – akárcsak az országgyűlési választási rendszer esetében –, hogy aránytalanabbá tegye a rendszert, és a választás győztesének minél nagyobb arányban jussanak a mandátumok. Ez logikus is volt akkor: a 2014-es önkormányzati választáson a politikai tér egyértelműen domináns szereplőjeként az aránytalanság legnagyobb győztesei a kormánypárti jelöltek voltak.

 

A választás országos tétjét figyelve a kérdés most az, hogy az ellenzék számára erős nagyvárosokban, mint Eger, Szombathely vagy Pécs, visszanyal-e a fagyi:

 

ha az ellenzék ezeken a helyeken erős lesz, és a rendszer aránytalan jellege nem a Fidesznek, hanem az ellenzéknek fog kedvezni, sokkal nehezebb öt év vár majd a kormánypárti képviselőkre, mint várt volna rájuk az 1990-es választási törvény alapján.

 

Az aránytalanságot a többségi választási logika erősítésével lehet növelni, amikor is a győztes mindent visz: az kapja a mandátumot, aki akár csak egyetlen szavazattal többet szerez vetélytársainál, akik viszont nem kapnak semmit. Ez a rendszer működött és működik most is a polgármesteri székekért folytatott versenyben, valamint az egyéni választókerületekben. Annak érdekében, hogy az egyéni kerületekben leadott vesztes szavazatok ne vesszenek el teljesen, a tízezer fő feletti településeken működik a kompenzációs lista: a vesztes egyéni jelöltekre leadott szavazatok töredékszavazatokként ezen a listán hasznosulnak, és az így létrejövő eredmények alapján töltik fel a maradék önkormányzati helyeket. Azaz az egyéni választókerületben keletkező aránytalanságot némileg ellensúlyozza a kompenzációs lista.

 

Az új önkormányzati törvény pont a rendszert arányosító kompenzációs listák szerepét csökkentette – mint az Dobos Gábor politológus PhD-dolgozatában olvasható. A tízezer fő feletti településeken átlagosan 35 százalékkal csökkentették a kiosztható mandátumok számát (ennyivel kevesebb ember alkotja 2014 óta a helyi közgyűléseket), viszont nem egyenletesen:

 

az egyéni választókerületek száma 21,5 százalékkal, míg a kompenzációs listán kiosztható mandátumok száma 54,7 százalékkal csökkent.

 

Azaz arányaiban gyengült a kompenzációs lista súlya az aránytalanul mandátumot kiosztó egyéni kerületekhez képest.

 

A kiosztható mandátumok csökkentése azonban rendszerszinten is megfigyelhető. A tízezer fő alatti településeken átlagosan 32,1 százalékkal csökkent az egyéni választókerületek száma. A rendszer aránytalanságát a korábbiakhoz képest ez azonban nem befolyásolja: ahogy korábban, úgy az új törvény értelmében sem volt jelen tízezer fő alatt a kompenzációs lista intézménye.

 

A kevesebb kiosztható mandátum viszont egy dologra mégiscsak hatással van: az megnehezíti a kisebb pártok és civil szervezetek mandátumhoz jutását. A kisebb szereplőknek ugyanis – a mandátumkiosztás elve alapján, aminek működését itt részletesen el is magyaráztuk – csak akkor van esélyük mandátumot szerezni, ha a nagyobbak előnye a mandátumkiosztás során már elolvadt.

 

Minél több mandátumot osztanak ki, ez az előny annál inkább erodálódik. A kevesebb kiosztható mandátummal pedig pont ezt akadályozza meg az új rendszer.

 

Összességében az önkormányzati választási rendszer alapjaihoz nem nyúlt hozzá a Fidesz-kétharmad, viszont – mint sok máshol, itt is – annak többségi ágát erősítette az arányosító elemek rovására, miközben a kisebb politikai szervezetek számára pedig megnehezült a helyi politikai arénába való belépés.

 

Olvass még több cikket Petróczi Rafaeltől az Azonnalin! Itt pedig az önkormányzati választás eredményeiről szóló percről percre cikkünket olvashatod!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az egyik legnevesebb filmfesztiválon vitte haza az Eufória című sorozat első részében nyújtott teljesítményéért a legjobb pilotnak járó díjat.

Egy új kutatás szerint már napi 78 perc zenehallgatás is elegendő ahhoz, hogy fent tartsuk mentális egészségünket.

A kínai nagykövetség egyenesen megfenyegetett egy svéd írószövetséget, hogy ha nem vonják vissza a Kínában fogságban tartott író, Gui Minhai díjazását, „annak következményei lesznek”.

Bár nyíltan nem határolódott el Orbántól, Bakunak és Ankarának is beszólt Várhelyi Olivér. Mutatjuk, miket válaszolt a bővítési biztosjelölt!

Párizs blokkolta két nyugat-balkáni ország EU-csatlakozásának megkezdését: most elmondják, szerintük hogyan kéne csinálni a bővítést.

Az Európa utolsó diktatúrájának is nevezett országban független megfigyelők számtalan választási visszaélést jelentettek, a hatóságok ezekből egyet sem ismertek el.

Fideszes nincs a jelöltek között, a párt néppártbeli tagsága ugyanis még mindig revízió alatt van. De KDNP-s, felvidéki hidas és MKP-s vagy épp erdélyi RMDSZ-es politikus sem jelöltette magát pozíciókra.

A hét kérdése

Azt a sütit keressük, amihez reggelenként ugyanúgy tud lattét inni egy budai vállalkozó, mint odapörkölt feketét egy békéscsabai varrónő. Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Kinek kell Paks2? Akadályozza-e az áttérést a megújulókra? Lehet-e gazdaságos? Létezik-e ellátásbiztonság atomenergia nélkül? November 22-én.

És mindegyiktől lehet kóstolni! Ráadásul Budapesten! És még finomak is a borok. Nov. 23.

Fantasztikusirodalmi találkozó november 30-án!

Jávor Benedekkel, Stumpf Andrással és Bajomi-Lázár Péterrel december 12-ig.

November 22-től egészen december 15-ig a PIM-ben!

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Várhelyi a meghallgatásán profi teljesítményt nyújtott, más, nála jóval gyengébb biztosjelöltekkel ellentétben mégis csuklóztatják az EP-ben. Hogy miért?

Twitter megosztás Google+ megosztás