Mi kéne ahhoz, hogy a Borkai-botrányból országos szinten profitáljon az ellenzék?

Szakács András

Szerző:
Szakács András

2019.10.12. 08:27

Úgy tűnik, a Borkai-botránnyal kétesélyessé vált a győri választás, az ellenzék helyi jelöltje mégis a megúszásra játszik. Hogy miért? A hangos beleállást meghagyja az országos politikusoknak.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Az, hogy milyen a Borkai-botrány fideszes kommunikációja, csak a történet egyik fele. A botrány végkimenetelét, a választási eredményeket azonban nem csak ez, hanem az ellenzék politikai kommunikációja is meg fogja határozni. Országos szemmel vizsgálva az ügyet úgy tűnhet, a győri ellenzék éppen elszúrja az esélyt, amit kapott. Glázer Tímeának azonban nem egy országos kampányt kell megnyernie, hanem csak a győrit. Akkor mégis mit kéne tenni, hogy a Borkai-botrányból országos szinten profitáljon az ellenzék?

Glázer Tímea kampánya egy hét alatt óriási fordulatot vett.

 

Mind az üzenetek, mind a politikai kommunikáció minősége nagy változáson ment át a Borkai-botrány hatására. Adott volt egy politikus, aki részben a budapesti kávéházi politikai mateknak köszönhetően közös ellenzéki jelöltté vált Győrben, kampányában pedig az összefogást mint politikai terméket akarta értékesíteni. 

Mindezt úgy, hogy bár politikai kommunikációs szemmel nézve helyesen azt kommunikálta, hogy 10/10 az esélye, hogy győri polgármester lesz, választási szakértői szemmel nézve az esélytelenek nyugalmával indult. Tudták ezt az őt indító pártok és az anyapártja, a DK is, és láthatóan extra erőforrásokat sem kapott, legalábbis erre enged következtetni az, amit ezen a héten láttunk.

Úgy tűnik, legalábbis az ellenzék szerint, hogy a Borkai-botrány napok alatt felborította a győri sakktáblát, és kétesélyessé tette a választást a megyeszékhelyen.

 

Tegyük hozzá, hogy ez valójában csak politikai és médiavalóság. Semmilyen empirikus adat nem áll rendelkezésre ami bizonyítja, hogy Borkai Zsolt népszerűsége annyit csökkent, Glázer Tímeáé pedig annyit nőtt, hogy valóban kétesélyessé vált a választás. Persze egy ekkora botrány motiválhatta az ellenzéki, és demotiválhatta a kormánypárti szavazókat, de idő szűke miatt ennek mértékét csak a választások estéjén fogjuk megtudni.

Az ellenzék azonban úgy tűnik, most úgy véli, hogy ezek után mégis van esélye Glázer Tímeának, és hogy akár országos hatása is lehet az ügynek, ezért láthatóan extra erőforrásokat csoportosított át a győri jelölt megsegítésére. 

A leglátványosabb változás Glázer Tímea megjelenésén ment végbe.

 

GLÁZER TÍMEA PROFILKÉPE AUGUSZTUS 29-ÉRŐL, ÉS A BORKAI-BOTRÁNY UTÁN, OKTÓBER 9-ÉN FELTÖLTÖTT FOTÓ. FORRÁS: GLÁZER TÍMEA / FACEBOOK
Természetesen a kampányüzenet is változott, az ellenzéki összefogás helyett a tisztesség lett a hívószó.

De a plusz erőforrások nem csak ezen, hanem a videók minőségén és a jelölt kommunikációján is meglátszanak.

A nagy kérdés azonban mégis az, hogy az új stratégia, ami a harcos beleállás helyett a mértéktartó kritika lett, meghozza-e a gyümölcsét. Ennek kapcsán kritikaként merülhet fel Glázer Tímeával szemben, hogy

 

amit csinál, az ismét egy megúszós kampány, amiben az ellenzék nem mer keményen politizálni, holott most lenne esélye erodálni a Fidesz hitelességét. Azonban a kritika nem veszi figyelembe azt, hogy az ügynek van egy lokális szintje is.

 

Hiába figyel rá az országos média, ő most elsősorban a győrieknek politizál, hiszen neki a győri kampányt kell megnyernie.

Ebből kifolyólag egy olyan súlyú országos botrány esetében, mint például a Borkai-ügy, amely egy Győr méretű közösségnek komoly megrázkódtatást jelenthet, politikai kommunikáció szempontból elfogadható stratégia az, hogy egy ellenzéki jelölt a „nyugodt és tisztességes erő” képét akarja sugározni. Ezzel felállítva egy éles ellentétpárt közte és az ellenfél között, önmagát is egyszerűen és egyértelműen definiálva a választók előtt.

Ez a „nyugodt erő” stratégia már csak azért sem hiba, mert az önkormányzati kampánynak is van országos szintje. A Borkai Zsolt elleni kampány keményebb, beleállósabb és aggresszívabb verzióját országos szintű politikusok vihetik vállukon és kommunikálhatják. Ráadásul az ellenzéki koordináció miatt akár delegálható más pártoknak is ez a feladat. Akkor például, ha a Glázer Tímeát indító Demokratikus Koalíció nem akar kommunikációs zavart önmaga körül azzal, hogy miközben a helyi jelöltjük a „nyugodt erő” képét kommunikálja, addig az országos médiában a politikusaik – amit a győriek szintúgy követnek – agresszívan kommunikálnak.

Kétségtelen, hogy a Borkai-botránnyal nagy lehetőséget kapott az ellenzék mind Győrben, mind országos szinten. Ennek a lehetőségnek a kihasználása azonban sokkal komplexebb és bonyolultabb feladat, mint azt elsőre hisszük.

 

Meglepő lehet, de az ellenzéknek talán könnyebb dolga lenne, ha nem kampány idején robbant volna ki az ügy. Most egyrészt egy helyi és egy országos szinten megjelenő kommunikációs stratégiát kell összeegyeztetni és külön-külön menedzselni,

 

másrészt különböző habitusú pártok kommunikációját kell összeegyeztetni. Hogy ez sikerült-e és hogy a DK, illetve az ellenzéki koordináció megtalálta-e a helyes stratégiát Győrben és országos szinten, vasárnap kiderül.

 

Olvasd el Szakács András többi elemzését is a Borkai-botrányról: itt elmondja, miért profi a lejáratókampány, itt elmagyarázza, hogy miért fáj ez nagyon a keresztény értékekkel kampányoló Fidesznek itt pedig azt elemzi, hogy miért szexszel lehet már csak eladni a korrupciót Magyarországon.

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek