+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2019. október 10. csütörtök, 07:14
Szexbotrány nélkül senkit nem érdekelt Borkai eddig is ismert audis biznisze. Ez is érzékelteti, hogy mennyire reménytelen minden extra nélkül eladni egy sima korrupciós ügyet ma Magyarországon.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

A Borkai-botrány kapcsán írt korábbi cikkemben azt állítottam, hogy a következő években kemény kampányok várnak ránk. Olyanok, amikben elvek, ideológiák és narratívák helyett a jelöltek személye, sőt a politikai életükön túli magánéletük kapja majd a főszerepet. A magyar politikában is megjelent a „sex sells marketing”.

 

Az elmúlt években az ellenzéki pártok és a kormánypártok is

 

sorra dobtak be nagyobbnál nagyobb és botrányosabbnál botrányosabb korrupciós ügyeket. Azonban ezekkel láthatóan semmilyen eredményt nem tudtak elérni, a választói tömbök változatlanok maradtak.

 

Nem indult el semmilyen választói mozgás egyik párt irányába se, ahogy a korrupciós ügybe keveredő jelölt vagy képviselő politikai közösségének népszerűsége sem omlott össze. A korrupciós ügyeket feltáró cikkek vagy cikksorozatok még ha rekordkattintásokat is hoztak egyes esetekben, végül kifulladtak, és politikai, választói értelemben következmények nélkül maradtak.

 

A vasárnapi eredményektől függetlenül a Borkai-botrány azonban azt bizonyítja, hogy a „sex sells marketing” egy lehetséges opció a jövőben, ha egy párt vagy médium fel szeretne futtatni egy eddig rendre érdektelenségbe fulladó korrupciós ügyet. Ne feledjük, hogy a Borkai-botrány korrupciós szálai sem számíthatnak újdonságnak, hiszen egy részüket bizonyos mélységig már feltárták. Ugyanakkor igazán akkor váltak széles körben ismertté, amikor már egy szexbotrány is kapcsolódott hozzájuk. 

 

Hogy nem egy új, hanem egy régebben feltárt ügy üt most ekkorát, azt még jobban érzékelteti, hogy mennyire reménytelen minden extra nélkül eladni egy sima korrupciós ügy feltárását ma Magyarországon. Igaz, én nem hiszek abban, hogy a politikust ugyanúgy el lehet adni, mint egy mosóport, mivel a politikusok  minden vád ellenére – sokkal komplexebbek egy mosópornál. Ugyanakkor

 

ezek szerint az autó, a hamburger, vagy éppen a politikai kampányok és jelöltek mellett még a korrupció is eladható szexszel.

 

Még látványosabbá vált tehát az elmúlt egy hétben, hogy valódi politikai cselekvés és munka nélkül is folytatható politikai kampány, van könnyebb út is narratívatervezés és programozás helyett. A jövőben a pártok még a mostaninál is kevesebb választ adhatnak majd a választópolgárokat érintő kihívásokra vagy kérdésekre a kampány során, és sokkal inkább botrányokból táraznak majd be. Ugyanakkor azt sem gondolom, hogy a botránypolitizálás annyira totálissá válik, hogy csak arra alapozva választást lehet majd nyerni.  

 

A botránypolitizálás szükséges, de nem elégséges feltétele lesz a választási győzelemnek. Az ideológiákra, narratívákra mindig is szükség lesz egy kampányban. A botrányok és lejáratások ugyanis, ahogy arra a Fidesz korábbi, mára elhunyt kampánytanácsadója, Arthur J. Finkelstein is rájött, inkább arra jók, hogy az ellenfél táborát demotiválják és erodálják. A meglévő bázis mozgósításához, az új, és az ellenfél szavazóinak a meggyőzéséhez továbbra is elengedhetetlen lesz a saját markáns világmagyarázat, illetve jövőkép kidolgozása és kommunikálása.

 

A Borkai elleni lejáratókampánynak sokkal inkább az a tanulsága, hogy a botrányok akkor lehetnek hatékonyak, ha a személyek mellett az ellenfél narratíváját, ideológiáját és világmagyarázatát támadják és erodálják.

 

Borkai Zsolt szexbotránya sem önmagában a szex miatt kapott ekkora figyelmet, hanem mert megjelenik benne a „bort iszik és vizet prédikál” jelensége.

 

Elemzés szempontjából pedig ezért is „szerencsés”, hogy nem csak egy szexbotrány robbant ki.

 

Tény, hogy Wittinghoff Tamás esete se maradt visszhang nélkül, de ma már közelében sincs Borkaiénak, bizonyítva így, hogy még, ha szexszel a politika is jobban eladható, van különbség politikai kommunikációs szempontból is szexbotrány és szexbotrány között. Azok a szexbotrányok kaphatnak a jövőben is nagyobb figyelmet, háboríthatják fel és demotiválhatják jobban a szavazókat, amikben olyan jelöltek szerepelnek  Borkai Zsolthoz hasonlóan – akik családdal, hűséggel és más, kifejezetten konzervatív értékekkel kampányolnak.

 

Ha azt hisszük azonban, hogy a most feltárt ügy és botrány miatt nemzetközi szinten is szégyenkeznünk kell, ne tegyük. Magyarország nem olyan egyedi, mint hisszük, a mostani események sem kirívóak. Elég csak arra gondolnunk, hogy egy héttel ezelőtt Ausztriában azért kellett előrehozott választást tartani, mert egy Ibizán rögzített korrupciós parti után felrobbant a kormánykoalíció.

 

De nem csak azon érdemes gondolkodnunk, hogy milyen hatással lehet a Borkai-botrány a hazai politikai kampányokra.

 

Milyen hatással lesz vajon az ügy a hazai újságírásra?

 

A Borkai-botrány ugyanis nem csak azért érdekes, mert ott egyes személyek szexuális kapcsolatot létesítettek egymással, hanem mert a szereplők korrupciós szálon is kötődhetnek egymáshoz. Úgy tűnik, számít, hogy ki kivel mit csinál a hálószobában, mert a kapcsolatok nem csak a hálószobára korlátozódhatnak. A hálószoba előtti vörös vonal ezzel a botránnyal végleg eltűnhet, és egy újabb terep nyílhat meg az újságírók előtt, aminek kutatásával újabb korrupciós ügyekre deríthetnek fényt.

 

Olvasnál még a Borkai-ügyről? Itt írtuk le, miről is van szó, itt kielemeztük, hogy miért profi a lejárató kampány, itt pedig azt, hogy miért fáj ez nagyon a keresztény értékekkel kampányoló Fidesznek.​ Olvasd el Nagy Blanka cikkét is arról, hogy milyen jogon keresztény és konzervatív ezek után a Fidesz.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Miután konfliktusmentesen nem bonyolítható le a jobbikos Sneider Tamás leváltása a parlament alelnöki székéből, a volt EP-képviselő Balczó Zoltán köszöni, de nem kér a jelölésből.

A manipulált kibocsátási adatok miatt a vásárlónak joga van kártérítést követelni a Volkswagentől, mondta ki a német legfelsőbb bíróság.

A koronavírus-járvány terjedésének lassulásával a vakcinalicit kezdődik a nagyhatalmak között.

21 ember gyógyult fel Magyarországon az új típusú koronavírusból, míg öten elhunytak. Mutatjuk a hétfői számokat!

Szexuális utalásokból Gyurcsánynál sincs hiány, és a kormánymédiát is megcsapta a szerelem szele a héten.

21 ember gyógyult fel Magyarországon az új típusú koronavírusból, és öt új halálozásról érkezett hír.

Mivel még mindig nem fogadták el az ország 2020-as költségvetését a választás megrendezésének rá eső felét sem tudja kifizetni.

A hét kérdése

Hiába vagyunk EU-tagok, a járvány előtti határforgalmat először nem valamelyik uniós szomszéddal, hanem a nem EU-tag Szerbiával állítottuk vissza. Mi ennek az oka? Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Az Azonnali publicistája a nemzeti régiókról szóló polgári kezdeményezésről vitázik online május 25-én este 8-tól!

Az Azonnalin rendszeresen publikáló Szalai Máté is elemzi a Külügyi Intézet online beszélgetésén, május 26-án!

Ezért beszélget az űrhajóssal május 27-én Szujó Zoltán.

Ki nyerheti az amerikai elnökválasztást? Szakértők vitatják meg az American Corner május 28-i eseményén!

Saját kézzel lehet levendulát szedni a kevélyhelyi levendulamezőn. Aki kipróbálná, június 5. és 14. között teheti
meg Pilisborosjenő mellett!

Ezt is szerettétek

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Fogadják el a munkavállalók, hogy a közelgő válság miatt komoly áldozatokat kell hozniuk az állásukért – legalábbis az Iparkamara elnöke, Parragh László szerint. De mit szólnak ehhez a szakszervezetek?

Sok felvidéki városba a magyar polgármesterek hívták be a megszálló csehszlovák katonákat. Itt a Trianon 100 podcast harmadik része.

És a koronavírus-járvány, vagy az azt követő válság kezelése lehet majd a 2022-es kampány fő témája? Böcskei Balázs és Mráz Ágoston Sámuel a Helyzetben!

Hogyan élik meg a koronavírus-járványt a különböző generációk? Kiknek a legnehezebb most, és miért jött elő a nyugdíjasbashing?

Miért csapott látványos hisztiket az akkori román miniszterelnök Trianonban, miközben megkapták Erdélyt, a Bánság nagyobb részét és a Partiumot?

Twitter megosztás Google+ megosztás