+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Gerényi Álmos
2019. október 3. csütörtök, 10:45
Idén is megrendezték a V4 Future Sports Festivalt, az eseményt megelőző napon felvezetőként pedig egész napos konferencián szóltak külföldi és a formálódó hazai e-sportszakma szereplői az érdeklődőkhöz. A sok téma között felmerült a szponzoráció kérdése is: vajon egy cégnek teljes szerepet kell vállalnia szponzoráció során, vagy elhatárolódhat az erőszakos e-sportjátékoktól az imidzsrombolás elkerülése érdekében?

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Második alkalommal rendezték meg a hazai szervezésű V4 Future Sports Festivalt a hétvégén, amit egy konferenciával vezettek fel, ahol szóba került a szponzoráció fogalma is.

 

Az első, 1972-es e-sport verseny óta nagyot fordult a világ, a kezdeti amatőr versenyeket átvették a profi szervezésű események. Mára a nagyobb vállalatok és szponzorok is támogató szerepet vállaltak fel, a költségvetés és 

 

az e-sport piac értéke pedig az év elején meghaladta az egymilliárd dolláros határt is,

 

nem véletlen, hogy egyre többen szeretnének részesei lenni ennek.

 

De mi az az e-sport?

 

Ugyan az e-sport hivatalosan nem tekinthető még sportnak, de nagy erőfeszítéseket tesznek a cél elérésének érdekében, amire, valljuk be, nagy szükség van. Az ok egyszerű: ahány verseny, annyi szabály, eltérő nevezések és selejtezők, más-más pontrendszer és jutalom: fix keretrendszerek nélkül bizony a piac felaprózodását jelenti ez.

 

Megvan ennek a szépsége is, hiszen a mentális és technikai készségek dominálnak, bárki nevezhet és összemérheti tudását versenytársával, kortól és nemtől függetlenül. Az e-sportnak több irányzata, szakága is van, ezeken belül pedig még ennél is több fajta játék található meg.

 

A legnépszerűbb e-sportágak közé tartozik a MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), magyarul online többjátékos csatamező, és az FPS (First-Person Shooter), avagy a belsőnézetes lövöldözős játék, de további ágazatok is vannak: ilyen a feltörekvő Battle Royale, a verekedős játékok sora, a hagyományos sportok virtuális játékai, a valósidejű stratégiai játékok (RTS) típusai is, de még kártyajátékok is.

 

Ezek az e-sportok jelentek meg az idei V4 Festivalon: a visegrádi országok (Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország) közös szervezésű versenyén, ami az e-sportban is együttműködésre sarkallja a környező országokat. A szervezés és lebonyolítás profi volt, ez pedig lehetővé teszi, hogy az egész régió sportolói nagyobb népszerűségre tegyenek szert – de az is látható, hogy nemcsak a szórakozni vágyó nézőközönség bővül, hanem a szakmai támogatók köre is.

 

Az idei esemény kiemeltjei a CS:GO és a Fortnite játékok voltak, ahova selejtezőkön keresztül, vagy meghívásos alapon lehetett kijutni, de emellett Tekken 7, NBA és Gran Turismo játékban is megmérkőztek a játékosok, helyi regisztráción keresztül. A szervezők ezen kívül annyi extra programot szerveztek a nagyközönség számára, hogy teljes lehetetlenség lett volna unatkozni.

 

MIért fontos a szponzoráció az e-sportban?

 

Az egész versenyt az egy nappal előtte megtartott konferencia nyitotta, ahova jeles külföldi és magyar előadók hoztak e-sporttal kapcsolatos témákat, problémákat és persze jó példákat is. A hazai szereplők mellett nemzetközileg elismert, jól működő e-sport klubok, menedzserek és más szakmabeliek vázoltak fel egy olyan jövőt, járható utat, ami a gaming rendszer jövőjét jelentheti nálunk is.

 

Figyelemre méltó, hogy

 

az e-sporton belül már nem csak a sportolókon van a hangsúly,

 

hanem a menedzsmenten keresztül a fizioterapeutákon, masszőrökön át egészen a konyhás nénivel bezárólag mindenki aktívan részt vesz egy csapat közösségének életében. A csapat fölött pedig egy egész üzleti felépítmény helyezkedik el.

 

Ennek megfelelően a konferencián szó esett a szponzorációról is, ez pedig fontos, mivel olyan cégek, szervezetek is nyitnak a piac felé, amelyeknek a jóindulatú megközelítésen túl igazából nem sok ismeretük van egyelőre a témáról. Mivel az e-sport világának egyik fő mozgatórugója a hirdetés, a reklám és a szponzoráció, ezért elengedhetetlen új belépőként a piacot sokáig elemezni és megérteni, jól átlátni a működését, mielőtt belevetjük magunkat.

 

De miért is ennyire fontos a szponzoráció az e-sportban? Vajon egy hagyományos e-sportcsapat mindenféle támogatás nélkül meddig juthat el? Megérné egy Trabanttal elindulni a Forma 1-en? Nem valószínű.

 

Hiába az ügyesség, az elhivatottság, a kivételes képességek, ha a finanszírozási rész elbukik, a csapat is belebukik. De ha nem is bukik, csekély az esélye, hogy egyszer a világ porondjain újra lássuk. A szponzoráció tehát kritikus szempontja egy e-sportcsapatnak, mára a legnagyobb vállalatok is beszálltak, és minden segítséget megadnak a lehetőségekhez mérten. A szponzorok között gyakorlatilag bármilyen iparág résztvevője megtalálható, az eltérés csak az, hogy éppen csapatot vagy eseményt támogatnak, esetleg infrastruktúra-hozzájárulást nyújtanak. A legnagyobb szponzorok között megtalálható a Coca Cola, a BMW, a Red Bull, az Adidas, valamint a streamerek kedvenc platformja, a Twitch is.

 

Visszakozhat-e egy szponzor a virtuális erőszak miatt?

 

Ezzel szemben az előzetes konferencián azt kellett felfedeznünk, hogy az egyik szponzor már több mint egy éve tevékenykedik a piacon, és a hagyományos sportágak mellett nagyon dicséretes módon az e-sportot is felkarolta – de annak csak egy részét. Rendben van, gondolná az ember, nem kötelező minden e-sport játékot támogatni, a hagyományos sportban sem szponzorálnak minden ágazatot.

 

Az ő indokuk azonban egyes versenyszámok mellőzésére viszont az volt, hogy némely „sportág” összeegyeztethetetlen a cég megjelenésével. Igen, jól sejti a kedves olvasó, az erőszakot (is) tartalmazó játékokra gondoltak.

 

Azt viszont tudni kell, hogy az e-sport a játékok és a játékosok versenyéről szól, mint egy olimpia, ami a sportágak ünnepét jelenti, minden negyedik évben. Tényleg tekintsünk úgy inkább az e-sportra, hogy vannak a hagyományos, normális játékok, és vannak az erőszakosak, amiket inkább dobjunk ki az ablakon, mert csökkenti a népszerűségét, rontja az imidzsét a cégnek? Ez kérem, jó lenne, ha nem így működne.

 

Az e-sportban ugyanúgy van mindenféle szakosztály, mint a mindenki által jól ismert hagyományos sportban. Megvan a CS:GO helye, a Fortnite helye, és a FIFA helye is. Az, hogy némelyik játék erősebb besorolást kapott, nem azt jelenti, hogy azonnal elvetendő, hiszen sehol nem az erőszakon van a hangsúly – az egyébként is csak virtuális. A játékosok nem bűnözők.

 

Vegyük alapul a hagyományos, négyévenkénti olimpiát: milyen lenne, ha kivennénk belőle az erőszakot is tartalmazó sportágakat – például a birkózást? Túl durva, akár közönséges verekedésre is hasonlíthat laikus szemmel. Vagy az ökölvívást ne tekintsük sportágnak ezentúl? Csak két ember üti egymás képét, ráadásul a vér, ami üzemszerűen folyik a versenyzők arcából, cseppet sem virtuális. Mi ebben a sport? Vagy a vívás esetleg? Ahol összekaszabolják, rosszabb esetben le is szúrják egymást? Hát hova vezet ez? Maradjunk csak a békés sportoknál! Mondjuk az úszás megmaradhat, talán ott nem fullad meg senki közben.

 

Utólagos kontrollként egy, a témához nem értő személlyel beszélgettem, aki tényleg egyáltalán nem követi az e-sport alakulását. A felmerülő kérdés az volt, hogy az e-sport ágazatait meg lehet-e különböztetni, meg kell-e különböztetni ilyen radikális módon? Bevezetésként a streamelés megmagyarázása után eljutottunk oda, hogy egyik ismerősöm gameplayeket közvetít, később pedig szeretne elismert e-sportoló lenni.

 

Rendben, de milyen sportágat űz a számítógépen? Focizik (FIFA), netán kosárlabdázik (NBA), tehát egy valódi sport virtuális verziójával játszik? Nem, Battle Royale-játékokkal játszik, azokból is a lövöldözősekkel. Erre pedig olyan választ kaptam, amire még én sem számítottam: na jó, de az mióta e-sport?

 

Jelenleg tehát itt tartunk: ismeretterjesztés, oktatás nélkül az emberek nem fogják érteni az e-sport működését, filozófiáját.

 

Míg egyesek azt gondolják, van olyan ágazat, ami valamiért nem érdemli meg, hogy foglalkozzanak vele, mások viszont azzal sincsenek tisztában, hogy létezik egyáltalán az a bizonyos ágazat, hiszen a képzeletünkben az e-sport szónál a hagyományos sportokra asszociálnak. Ez nem olyan nagy baj, minden új technológia először hozott értetlenséget és csak utána társadalmi változásokat.

 

Abban viszont már az e-sportszakma szereplőinek kell erőfeszítéseket tennie, hogy első körben legalább saját partnereivel beszéljen sokat, különben olyan félreértések, bénáskodások és hozzá nem értések kerülnek felszínre, mint a korábban említett szponzorcég. A tudatlanságukból fakadóan több teljes szakág került elkülönítésre, ez pedig minden, csak nem előrelépés, annak érdekében, hogy az e-sport is elnyerje méltó helyét, népszerűbb, szerethetőbb legyen, és az egyszerű ember is megértse, milyen is ez a világ, mi miről szól és mi miért van úgy, ahogy.

 

FOTÓ: V4 Future Sports / Facebook

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Bedőlni látszik a Le Pen-ellenes fal: egyre több baloldali szavazó választaná egy második fordulóban a szélsőjobboldali politikust a jelenlegi elnök ellenében. Te hogy döntenél?

Megváltoztatta működési szabályait a YouTube: szakszervezetet alapítanának a platform alkotói.

A piacvezető online bolt statisztikái elképesztően sokat javulnak évről évre, de úgy tűnik, hogy még mindig van hova nőni, ha black friday-ről van szó.

A Mexikóba menekült volt államfő szerint a lépés alkotmányellenes, és a történelem „legfurfangosabb és legundorítóbb puccsa”.

Parlamenti többséget találni mindehhez katalán függetlenségpártiak nélkül már nem lesz olyan egyszerű.

A legfőbb ügyész kinevezésének módja miatt megszűnt Moldovában a kormánytöbbség, új kormányt alakítani a meglévő parlamenttel viszont nehéz lesz.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi fog történni, ha nyerünk? Hogyan néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen?
Elmondjuk a kulisszatitkokat!

A hét kérdése

„Támogasson téged a Momentum!” – hangozhatna a mondat azoktól, akiken megpróbáltak segíteni Fekete-Győrék az elmúlt napokban.

Azért ide elnéznénk

Jobbnál jobb európai filmeket vetítenek november 13-15. között, ráadásul még jegyet is lehet nyerni!

És mindegyiktől lehet kóstolni! Ráadásul Budapesten! És még finomak is a borok. Nov. 23.

Eljött a te időd! Ugyanis a szocialista párt szervezésében megnézhető Az ifjú Karl Marx című film november 14-én.

Fantasztikusirodalmi találkozó november 30-án!

Jávor Benedekkel, Stumpf Andrással és Bajomi-Lázár Péterrel december 12-ig.

Ezt is szerettétek

Miért nézik le egymást az értelmiségiek és a melósok? Három pályakezdő: egy büszke gázszerelő, egy egyetemista és egy self made man mondja el.

Romániának is valamiről illene szólnia. Most arról szól, hogy nagy, és még nagyobb akar lenni. Így nehéz lesz bármiféle autonómia, mert az nem mennyiségi, hanem inkább minőségi cél. Véleménycikk!

Az EU leendő éléskamrája lehetne a zöldségek tömegét termelő Észak-Macedónia, aminek az új nevét a lakói nagy része rühelli, de elviselik az olyannyira vágyott EU-tagság áraként. De lesz-e ebből valami?

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás