+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Kardos Gábor
2019. szeptember 19. csütörtök, 10:41
A demokratikus kormányzás pont nem az uralkodást és a polgárok meg az önkormányzatiság totális leuralását jelenti. Akkor miért is gondolják a Fideszt az egyetlen kormányképes erőnek?

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Százszor hallottuk már a megsemmisítő ellenérvet, amivel minden új vagy kevésbé új kormányzati alternatíva alól eleve kirántják a bársonyszőnyeget: „nem kormányképes erő” az adott párt vagy mozgalom. Na és vajon melyik az egyetlen séróból kormányképesnek vélt párt? Hát persze, hogy a Fidesz.

 

Amilyen gyakran puffogtatják ezt a varázsformulát, olyan kevéssé szokás meghatározni, konkrétan mit is értünk kormányképes politikai erő alatt, és miért. Ezzel kapcsolatban még soha senkitől nem hallottam feltenni a leghalványabb kérdést sem. Ha most az önkormányzati választások kapcsán netán feltesszük az elmaradt kérdéseket, akkor a közvélekedésnek pont az ellenkezőjével kell szembenéznünk, a rossz varázs szertefoszlik, sőt: ellentétébe fordul.

 

Az bizonyul a demokratikus kormányzásra a leginkább alkalmatlannak, akiről folyton azt, mondják: az egyetlen, és akinek „nincs alternatívája”

 

– ami önmagában is jelezhetné, miért és mennyire antidemokratikus a formáció.

 

Amilyen általános nézet az országban, olyan megalapozatlan ostobaság nagyjából mindaz, amit olykor még ellenzéki értelmiségiek is elmantrázgatnak a kormányképesség mítoszaként. Önkéntelenül elárulják ezzel, mennyire nincsenek tisztában e hon polgárai a demokrácia legevidensebb alapjaival és játékszabályaival sem. Sokan nem is kormányt, hanem valamiféle uralkodót akarnak és nem felelős állampolgárokként nyilvánulnak meg, hanem alattvalókként.

 

Nem Orbán ül a kormányablakban

 

Kezdjük a pártpolitikában leginkább elárult tapasztalati evidenciákkal. Kedves olvasó, talán neked is feltűnt már, amikor ügyeidet intézted, hogy nem Orbán Viktor ül a kormányablakban, nem miniszterek adják ki a hatósági engedélyeket és (jobb esetben!) nem ők végzik a szakértői munkát. Mert nem ők az állam, és még fellazult demokratikus keretek közt sem engedhetnék meg maguknak, hogy a Napkirály mintájára azt állítsák, hogy ők lennének az állam.

 

A magyar kormánnyal az állampolgárok 99 százaléka gyakorlati életében sosem találkozik közvetlenül semmilyen formában, csak a hírekben. Az állam a gyakorlatban polgárai számára leginkább a közigazgatást és az önkormányzatokat jelenti, no meg az egészségügyet, a közoktatást, stb. 

 

Ezek pedig akkor működnek szakszerű és emberi (felhasználóbarát) módon, ha nem távirányítják őket homályos erők, hanem maximális kompetenciával és szakmai autonómiával rendelkeznek. Ha nem félnek méltányosan eljárni, ha nem kell akár állásukat is úgy félteniük, mint az átkosváltás előtt. Nagyon nem mindegy, hogy a közigazgatás ügyfélbarát vagy állambarát rendszerben működik, hogy az állam szolgáltató vagy kiszolgáltató.

 

Az önkormányzatiság és a kormányképesség, mint svájci bicska

 

Minél önállóbb, autonómabb módon működnek a régiók, települések, a tisztviselők és az egyes polgárok minden szinten, annál demokratikusabban működik egy  állam, aminek az iskolapéldája ugyebár Svájc. (Itt kell megjegyeznünk, hogy a legdemokratikusabb államok vezetik a versenyképességi ranglistákat is, tehát gazdaságilag sem utolsó szempont, hogy ne lopjanak szét egy országot a hatalmat gyakorlók!)

 

Az önkormányzatiság elve és gyakorlata lenne e modell alapján bármilyen valódi demokratikus államiság lényege, és épp ezért a „kormányképes párt” ma egyeduralkodó itthoni mítosza totális téveszmékre épül.

 

Érdekes ellentmondás, hogy a legáltalánosabb hiedelmeknek pont az ellenkezője igaz. A hiperautoriter kézivezérlők a legkevésbé alkalmasak kormányzásra – mivel minden jel szerint a demokratikus kormányzás műfaját se értik.

 

Napi tapasztalataink alapján sok állami tisztviselő nem a kormány jóvoltából, hanem épp ellenkezőleg: pártpolitikai agyrémeik és korruptságuk ellenére végzi jól a munkáját, napi szinten működtetve a magyar államot. (Mert az államot normális esetben nem a kormány működteti, hanem sok-sor ezer tisztviselő, illetve maguk a polgárok!)

 

A legjobb polgármesterek mindenhol pont azok, akik nem pártkatonák, hanem bármikor készek megvédeni városuk érdekeit a központi kormányzati akarattal szemben.

 

A tárgyilagosság kedvéért nem árt leszögezni, hogy ilyenek még akadnak a fideszes polgármesterek között is, bár egyre nehezebb a dolguk...

 

Mi a bánatnak migránsoznak az önkormányzati választás előtt?

 

Az ideológiai szempontok különösen abszurd módon jelennek meg a helyi politikában. Vajon mire jó egy óvoda vagy egy park felújításába kultúrharcot keverni? Semmire, nyilván nettó idiotizmus, ahogy a migráció szajkózása is aljas demagógia olyan települések százain, ahol senki még egy élő migránst sem látott és beláthatóan nem is fog. 

 

Az ötvenes évek óta nem hallottunk ilyen izzadságszagúan a helyi viszonyokra erőltetett propagandalózungokat, mint amilyenek újabban a NER megyei potentátjainak szájából elhangzanak.

 

A helyi politikában látszik leginkább testközelből, mennyire értelmetlen és destruktív ideológiai, pártpolitikai alapon nyilatkozni, illetve döntéseket hozni és – normális esetben – mennyire nem egy embernek kéne kézivezérléssel adminisztrálni egy egész országot a mindennapi gyakorlatban.

 

A világnézetileg megosztó pártpolitika országos szinten is rendkívül káros tud lenni, de helyi önkormányzati szinten végképp destruktív. Most az önkormányzati választás alkalmával kiváló alkalmunk van tehát testközelből tanulmányozni konkrét példák sokaságán keresztül az urambátyámkodó, kontraszelektált és rendszerszinten mindent korrumpáló politikát.

 

A kampányban helyi példák százait látjuk arra, hogy miért a legkevésbé azt a Pártot (mint újfajta pártállamot) kellene kormányképes erőnek tartanunk, amelyikről máig a legtöbben és a leginkább terjesztik ezt a demokráciaellenes vélelmet.

 

A demokratikus kormányzás ugyanis nem uralkodást jelent, és főleg nem a polgárok, illetve az önkormányzatiság totális leuralását,

 

hanem a maximális helyi és régiós, illetve állampolgári autonómia (szabadság) biztosítását minden szinten.

 

Vagyis a demokratikus kormányzás fő értékmérője és tesztje az önkormányzatiság érvényesülése… lenne. Ennek hiányában marad a becsicskulás, a balkanizálódó rendszerkorrupció, aminek egyik különös ismertetőjele, hogy a jogállamra, a jó kormányzásra és a civil társadalomra leginkább veszélyes erőt tekintik egyedül „kormányképesnek”.

 

Olvasnál még Kardos Gábortól? Ide kattints!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

New Yorkból nézve az évtized legfontosabb jelensége, hogy egyre több minden választ el minket egymástól, miközben a klímaválság ügye mégis nemzetközi tüntetéshullámot tudott kiváltani.

Elvileg Gyurcsány, majd a Pesti Srácok Youtube-csatornája letiltása miatt akár egy platformra is kerülhetnének, de a DK szóvivője eloszlatta a nagykoalíció reményét.

A magyar politikatörténetben először indul magyar párt politikusa külföldi választáson, külföldi pártszínekben – és rögtön kettő is!

Az új bevándorlási szabályok első részletei alapján egy egész magyar iparág fog megszűnni, a britek pontrendszert találtak ki ahhoz, kit engednek be magukhoz dolgozni.

Milanović elnöki beszédében az egységet hangsúlyozta, bár korábban Horvátország minden szomszédjával sikeresen összeveszett. Milyen elnök lesz?

Már nem arról beszél a magyar kormányfő, hogy milyen közel volt a Fidesz az EPP-ből való kilépéshez, inkább egy nagyszabású belső vitát kezdeményezne a jobbközép pártok európai családjában.

Írtak is egy nyílt levelet arról, hogy mennyire veszélyes a Fidesz-közeli háttéremberek szlovéniai médiaterjeszkedése, valamint Orbán legnagyobb szlovén szövetségesének hatalomra kerülése.

A hét kérdése

Az egykori playmate már sokszor és sokfélét nyilvánult meg a politikában, most pedig dönthetsz, melyik a kedvenc aranyköpésed tőle.

Azért ide elnéznénk

Február 20-án Szántó Rita filozófus tart előadást az Aurórában, hogyan is használható ma az ókori sztoikus filozófia.

Piac-e a világpiac? Magántulajdon-e a cégbirodalom? Fennmaradhat-e a demokrácia és a jogállam piacgazdaság nélkül? Létezik-e „harmadik út"? Február 21.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

Történelmi diarómák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás