+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2019. augusztus 8. csütörtök, 14:32
Azonban jegyet venni csak külföldi úti cél felé lehet majd: a Budapest és Győr között ingázóknak maradniuk kell az államvasutaknál.

Ahogy arról már korábban is írtunk, 2020 júniusától új célállomása lesz a RegioJet magánvasúti társaság vonatainak Budapesten – minderről a cég magyar partnere sajtóközleményben tájékoztatta csütörtök délután az Azonnalit.

 

Kényelmes lesz, de vajon olcsóbb is?

 

A sárga vonatok Budapestről Győrön, Mosonmagyaróváron, Bécs Meidling, illetve Bécs főpályaudvaron keresztül Brünnbe (Brno), majd Prágába haladnak tovább.

 

Ezzel a RegioJet nem csak a MÁV és az osztrák ÖBB által üzemeltetett Budapest-Bécs Railjeteknek, illetve EuroCity-knek állít majd konkurenciát, hanem a prágai közvetlen vonatoknak is: igaz, a cseh államvasutak (ČD) és a MÁV közösen üzemeltetett járatán most napi nyolcszor, Pozsonyon keresztül lehet a cseh fővárosba jutni, míg a RegioJet ugyanezt Bécsen keresztül, Pozsony érintése nélkül, napi két vonatpárral oldja majd meg.

 

Kérdés, hogy melyik a gyorsabb megoldás: az EuroCity-vonatok jelenleg hat és fél óra alatt küzdik le a Budapest-Prága távot. A RegioJet már meglévő vonalán négy óra alatt lehet eljutni Prágából Bécsbe, míg a Railjetek menetidejéből kiindulva a Bécs-Budapest táv (Bécs Meidling pályaudvaron keresztül) sem lesz több három óránál. Vagyis, ha egy fél órával lassabb is lesz a magánvasúti megoldás, akár az áraival, akár a kényelmi szolgáltatásaival még kompenzálhat.

 

Az árakról egyelőre még nincsenek információink – erről a RegioJet sajtószóvivője is csak annyit árult el az Azonnaliniak, hogy

 

„a legjobb ár-érték arányt fogják nyújtani”, és magasabb minőséget szeretnének elérni „sokkal alacsonyabb árakon”, mint a hagyományos társaságok.

 

A menetrendről is csak a hírt eredetileg közlő Regionalbahn vasúti szaklap alapján találgathatunk: szerintük Budapestről 07:45-kor és 15:35-kor indulnak majd Prága felé a szerelvények, Prága felől pedig 10:48-kor, illetve 18:48-kor futnak be Budapestre a szerelvények. A RegioJet-vonatokon rögtön három kocsiosztály is lesz Standard, Relax és Business szinteken. Ezen felül minden osztályon ingyenesen lesz elérhető víz, tea, kávé és narancslé is a fedélzeten, az ülésekhez szórakoztatóelektronikai rendszer is tartozik majd, ingyenesek lesznek a napilapok és a Wi-Fi is, és a közlemény szerint széles étel- és italkínálat is elérhető lesz.

 

A vonatokat a cseh szakaszon a RegioJet üzemelteti majd, az osztrák szakaszon a WestBahn magánvasút lesz a partner, míg a magyar szakaszt a Continental Railway Solution Kft. (CRS) privát vasúttársaság viheti majd. Ez azt jelenti, hogy a cég felel majd a magyar szakaszon a forgalmi és vasútbiztonsági kötelezettségek betartásáért, valamint a jegyvizsgálatért is, ugyanakkor a menetjegyek értékesítését és a fedélzeti szolgáltatásokat végig a RegioJet adja majd.

 

Csak külföldre megy

 

A Győr és Budapest között ingázóknak viszont rossz hír lehet, hogy belföldről belföldre nem lehet majd utazni a RegioJet vonatain.

 

Ez nem elsősorban a privát társaság hibája: a probléma inkább az, hogy a belföldi vasúti személyszállítás állami monopólium Magyarországon. Így bár az uniós rendelkezések szerint a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítást már liberalizálták, ez azt is jelenti, hogy a RegioJet Magyarországon belül nem nyújthat szolgáltatást, csupán Magyarországról külföldre, vagy visszafelé utazva. A RegioJet sajtószóvivője ezt is megerősítette az Azonnalinak: kiemelte, a járatra semmilyen kormánytól nem kapnak támogatást, azt saját piaci kockázatukon üzemeltetik. Hozzátette: az összes, ebben a modellben futó RegioJet távolsági vonat nyereséget termelt eddig.

 

Ahogyan Szigeti András, a RegioJet magyar partnere, a CRS ügyvezetője az Azonnalinak ki is fejtette: „mivel a járatok nem utaztatnak »belföldön«, ezért csak külföldi utazásra vehetők igénybe”, továbbá,

 

a RegioJet „nem tervezi belföldi személyszállítás bevezetését”.

 

Ha még nem hallottál volna a RegioJetről: a céget 2009-ben alapították, és 2011 óta, vagyis a cseh vasúti piacnyitást követően megjelent Csehország és Szlovákia számos viszonylatán. Így a sárga vonatok már járnak Prágából Brünnbe, Ostravába, Buhumínba, Kassába, Pozsonyba és Bécsbe is – valamint jövő nyártól Budapesten is megjelenhetnek majd.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Nagyobb baja is van Győrnek a polgármester szexbotrányánál: csúcsidőben folyamatosan maradnak ki a buszok, megoldás egyelőre nem látszik.

A hatóságok nem örültek neki különösebben, hogy elkezdene rendesen bánni felhasználói adataival a közösségi oldal, de Zuckerbergék őket is megpróbálják segíteni.

A honvédelmi államtitkár szerint a szocialista Bangóné úgy viselkedik, mint aki megőrült. Mindezt azért, mert az ellenzék új választást akar Csepelen, miközben a Fidesz is több helyen számoltat újra.

Szerintük legalább annyit érdemelnének a nyugat-balkáni régió népei, hogy az Európai Unió világosan mondja meg, mi a helyzet pontosan.

„Ez itt a finn-svéd határ. Negyven éve nem történt itt semmi.” Miért is jó az, hogy az EU dögunalmas?

Éjfélig vitatkoztak, de nem jutottak egyezségre az EU-s vezetők a nyugat-balkáni bővítés ügyében, még csak ígérgető dokumentumra sem futotta.

Bangóné Borbély Ildikó szerint annyira egyértelmű, hogy elcsalta a választást a helyi Fidesz, hogy az újraszámlálással sem elégednének meg.

A hét kérdése

Egy kormányközeli lap népszavazást akar arról, hogy a konzervatív Debrecen legyen Magyarország új fővárosa a liberális Budapest helyett. Mit szólsz hozzá? Ez a kérdés!

Azért ide elnéznénk

Kömlődi Ferenc kiállításmegnyitója Barcs Miklóssal, október 18-án a Jurányi Suterene-ben!

Piactúra, szitabuli, térbeéneklés, séta és számháború a 8-ban. Október 18-19-én!

Pest felől csúnyán néz ki a Vác fölötti, leharapott hegy, de most egy túrán megmutatják a másik, szebbik oldalát. Október 20.

Bécsben, október 28-án!

Áldokumentumok, fiktív bizonyítékok, emlékkollázsok, időutazó tárgyak december 1-ig!

Ezt is szerettétek

Minek folyton inspirálódni? – kérdez vissza Tarlós István, mikor arról kérdezzük, melyik kelet-európai város példájából inspirálódhatna Budapest. Nagyinterjű a főpolgival!

Elfogadna-e Tarlóstól tanácsot, és lesz-e Kálmán Olga az alpolgármestere? Azonnali-nagyinterjú Karácsony Gergellyel, az ellenzék főpolgármester-jelöltjével!

A főpolgármester-jelölt elmondja, miért foglalkozik ennyit Berki Krisztiánnal, és mit szól a Fidelitas cirkuszos plakátjaihoz, vagy Tarlós megafonozásához. Nagyinterjú!

Bécsben a lakások csaknem egyharmada önkormányzati tulajdonban van, és a város a magáncégek bérházépítési programjait is támogatja, hogy kordában tartsa az albérletárakat. Videó!

Twitter megosztás Google+ megosztás