+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Illés Gergő
2019. augusztus 6. kedd, 10:21
Bécs érintésével Budapest és Prága között közlekedhetnek jövő nyártól cseh RegioJet sárga vonatai.

A 2020-as nyári menetrend június 1-jei életbe lépésétől a magyar vasúti személyszállítást domináló állami vasúttársaság járatain kívül megjelenhetnek a magyar síneken egy privát szolgáltató vonatai is: a cseh RegioJet jövő nyártól ugyanis a már jelenleg is rendkívül zsúfolt, Bécs-Budapest viszonylaton jelenik meg a magyar piacon, mindezt mindennemű állami támogatás nélkül teszi – a hírről kedden a RegionalBahn vasúti szaklap tudósított.

 

Egy reggel, egy este

 

Budapestre napi két pár sárga RegioJet vonat közlekedhet majd: a magyar fővárosból 07:45-kor és 15:35-kor indulnak majd a privát társaság szerelvényei, melyek

 

Kelenföld, Győr, Mosonmagyaróvár, Hegyeshalom, majd Bécs Meidling pályaudvara érintésével jutnak el a bécsi főpályaudvarra.

 

Bécstől Győrig körülbelül másfél óra lesz az út, a kisalföldi városba visszafelé 10:48-kor és 18:48-kor indulnak majd a sárga szerelvények, hogy aztán 12:14-re, illetve 20:14-re fussanak be a Déli pályaudvarra az előzetes tervek szerint.

 

Támogatás nélkül támadnak

 

A RegioJet-vonatok azonban nem állnak meg Bécsnél, innen Prága felé folytatják majd útjukat, ahonnan a nagy sikerű vállalat számos, további viszonylata is elérhető lesz majd. Az utaskísérőket a teljes Prága-Budapest szakaszon a RegioJet adja majd. A vasutat értelemszerűen a cseh magáncég üzemelteti annak csehországi szakaszán, az osztrák szakaszon az ÖBB-vetélytárs WestBahn privátcég lesz a cseh vasúti vállalat partnere, a magyar pályákon pedig egy újabb magánvasúttal társulhat majd a vállalat. A vasúti szaklap hangsúlyozza: a RegioJet

 

piaci alapon jelenhet meg Magyarországon, vagyis nem kap állami támogatást működésére, ezáltal az állami kedvezmények sem lesznek érvényesek a vonaton.

 

Az árakkal a cseh cég nem lőhet túlságosan magasra: ha a bécsi ÖBB RailJetekre, vagy a MÁV-os üzemeltetésű EuroCity-vonatokra a magyar vasúttársaságtól veszünk jegyet, az minimum 13 euróba kerül, míg az osztrák társaságtól vásárolva 19 euró a jegyek alsó ára. A vasút mellett pedig ott van a buszos konkurencia is, ahol akár 9 euró is lehet egy bécsi út, tehát ezekkel az árakkal kéne felvennie a versenyt a RegioJetnek is.

 

De mi az a RegioJet?

 

Egy 2009-ben alapított cseh magánvasút, mely a csehországi vasúti liberalizáció és piacnyitás után állami támogatás nélkül, a saját piaci kockázatán jelent meg a cseh vasúti személyszállítás gerincét adó Prága-Ostrava vonalon, ezzel megtörve a Cseh Vasutak (ČD) monopóliumát. A piacra a hagyományos kocsikkal közlekedő RegioJeten kívül beszállt még a Stadler FLIRT távolsági motorvonataival közlekedő, szintén cseh LeoExpress is, a verseny pedig jót tett a cseh vasútnak: a ČD a versenytársak megjelenésével

 

jelentősen emelte a szolgáltatásai színvonalát (fedélzeti éttermük például azóta díjnyertes színvonalú), a közlekedés kényelmesebb lett, az utasszámok is emelkedtek.

 

Azóta a RegioJet vonatai a Bécs-Prága vonalon is üzemeltek, sőt, betörtek a szlovák piacra is, a sárga vonatok közvetlen kapcsolatot biztosítanak Kassa és Prága között is, de Pozsonyba is lehetséges a magánvasút szerelvényein utazni. Ám úgy látszik, a cseh és szlovák piac telítődésével a RegioJet és a LeoExpress másképp képzelték el a terjeszkedést: míg utóbbi Lengyelországban kezd el távolsági járatokat üzemeltetni, előbbi a WestBahnnal társulva, és budapesti terveivel együtt dél felé terjeszkedne.

 

Arról, hogy a liberalizáció miért is tehet jót a magyar vasúti személyszállításnak, már tavaly decemberi MÁV-ügyi háborgásomban is írtam a cseh példán keresztül. Tény, hogy az azóta eltelt fél évben a magyar vasút részéről is láthattunk próbálkozásokat, hogy eddig nem tapasztalt módon minőségi szolgáltatást kezdjenek nyújtani – például: étkezőkocsik üzemeltetése a Balatonon, egyre több vonalon jelennek meg a fejújított távolsági, vagy épp az új IC+ kocsik –, kérdés ugyanakkor, hogy ez elég lesz-e az igencsak agresszíven terjeszkedő RegioJet ellenében.

 

BORÍTÓKÉP: Janusz Jakubowski / Flickr

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

New Yorkból nézve az évtized legfontosabb jelensége, hogy egyre több minden választ el minket egymástól, miközben a klímaválság ügye mégis nemzetközi tüntetéshullámot tudott kiváltani.

Elvileg Gyurcsány, majd a Pesti Srácok Youtube-csatornája letiltása miatt akár egy platformra is kerülhetnének, de a DK szóvivője eloszlatta a nagykoalíció reményét.

A magyar politikatörténetben először indul magyar párt politikusa külföldi választáson, külföldi pártszínekben – és rögtön kettő is!

Az új bevándorlási szabályok első részletei alapján egy egész magyar iparág fog megszűnni, a britek pontrendszert találtak ki ahhoz, kit engednek be magukhoz dolgozni.

Milanović elnöki beszédében az egységet hangsúlyozta, bár korábban Horvátország minden szomszédjával sikeresen összeveszett. Milyen elnök lesz?

Már nem arról beszél a magyar kormányfő, hogy milyen közel volt a Fidesz az EPP-ből való kilépéshez, inkább egy nagyszabású belső vitát kezdeményezne a jobbközép pártok európai családjában.

Írtak is egy nyílt levelet arról, hogy mennyire veszélyes a Fidesz-közeli háttéremberek szlovéniai médiaterjeszkedése, valamint Orbán legnagyobb szlovén szövetségesének hatalomra kerülése.

A hét kérdése

Az egykori playmate már sokszor és sokfélét nyilvánult meg a politikában, most pedig dönthetsz, melyik a kedvenc aranyköpésed tőle.

Azért ide elnéznénk

Február 20-án Szántó Rita filozófus tart előadást az Aurórában, hogyan is használható ma az ókori sztoikus filozófia.

Piac-e a világpiac? Magántulajdon-e a cégbirodalom? Fennmaradhat-e a demokrácia és a jogállam piacgazdaság nélkül? Létezik-e „harmadik út"? Február 21.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

Történelmi diarómák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás