Magyarországon is van azért gond a kétnyelvű táblákkal

Szerző: Bukovics Martin
2019.07.22. 11:10

A csehországi Zlínt a szlovákiai Zsolnaként tüntették fel a négysávosra bővülő M15-ös autóúton, így rossz országot és kilométerszámot is írtak hozzá.

Magyarországon is van azért gond a kétnyelvű táblákkal

Gyakran jelennek meg a magyarországi sajtóban is azok a bosszús-vicces hírek, amikor Romániában bár kiírnák magyarul is az adott utcanevet, de valamiért egy teljesen téves fordítással helyeződik ki az a tábla. Ilyesmit produkálni azonban nem csak a hazai sajtóban gyakran lesajnált románok, de bizony a magyarok is simán tudnak, ráadásul sokkal nagyobb potenciális közönség előtt.

A Kisalföld hétfői számában jelent meg az a fotó, amin az épp négysávosra bővülő M15-ös autóút melletti egyik táblát örökítette meg a Győr-Moson-Sopron megyei újság olvasója. A hiba ezzel az – mint erre a fotót beküldő olvasó fel is hívja a figyelmet –, hogy az észak-szlovákiai Zsolna szlovákul egészen biztosan nem Zlín, hanem Žilina.

Zlín ugyanis egy kelet-morvaországi (tehát csehországi) funkcionalista iparváros, ami többek között arról híres, hogy ott alapította meg cipőgyárát Tomáš Baťa – Bata-cipőket ma is sok helyütt kapni szerte a világba, Zlínben egyetemet is elneveztek az alapítóról. És itt született Ivana Trump, Donald Trump amerikai elnök első felesége is.

Zsolnában az 1910-es népszámlálás szerint 25 százalényi magyar élt (2336 fő), a 2011-es számok szerint már csak 93 magyar nemzetiségű lakosa volt a városnak. Bár magyar neve Morvaország központjának, Brnonak (németül Brünn, magyarul Berén) is van, azt nem tüntették fel a táblán. Ennek oka valószínűleg abban keresendő, hogy míg Zsolna a történelmi Nagy-Magyarország területén volt, Brno nem.

BONYOLULT DOLOG A SZLOVÁK NYELV, NA

Zlín az M15-ös út kezdetétől 180 kilométerre, Zsolna pedig 230 kilométerre található. Zlín és Zsolna egyébként nagyjából másfélórás autóútra található egymástól. Mutatjuk a térképen:

Az M1-es autópályát Pozsonnyal (pontosabban a rajkai magyar-szlovák határátkelőig) összekötő 14,5 kilométeres útszakaszon a Strabag dolgozik épp, a tervek szerint 2020 tavaszán adják majd át a forgalomnak a nettó 19,5 milliárd forintba kerülő új M15-öst.

Az Azonnali megkereste a beruházó NIF Zrt-t is, hogy mi lesz a félrevezető, fals információkat tartalmazó tábla sorsa, és eleve hogyan kerülhetett ki az autóút mellé. Jelentkezünk majd a részletekkel.

FRISSÍTÉS (18:15): A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya az Azonnalival következőket tudatta: „A szóban forgó új útirány-megerősítő táblát az M15-ös autóút fejlesztése keretében helyezte ki a kivitelező cég. A tévedés a kihelyezést követően azonnal tudomásunkra jutott, a felirat korrekciójáról intézkedtünk, a javításig a közlekedők türelmét és megértését kérjük.”

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek