+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Karóczkai Balázs
2019. július 19. péntek, 09:52
Te is jót röhögtél, hogy a HÉV átnevezésével varázsolnak gyorsan új metróvonalat Budapesten? Nem mindegy, hogy HÉV-nek vagy metrónak hívják ugyanazt? Utánajártunk!

Az Azonnalit is megihlette már egy szavazás erejéig az a hír, miszerint a budapesti Közgyűlés a héten elfogadta a 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseket összefogó Budapesti Mobilitási Tervet (BMT), aminek egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó projektje az M5-ös metró terve volt. A fővárosi közgyűlés által elfogadott dokumentum szerint a lényeg, hogy Békásmegyer és a belváros között metróvonallá alakítanák át a Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, amit már 2019 szeptemberétől M5-ös metróvonalnak fognak hívni, „tekintettel annak fontosságára és utasforgalmának nagyságára.”

 

A fővárosi közgyűlés célja ezzel az óbudai közlekedés – mind a közúti, mind a tömegközlekedés – gördülékenyebbé tétele, hiszen jelenleg a HÉV keresztülszeli a városrészt, és négy alkalommal is keresztezi a közutat, ezáltal lassítja a közúti forgalmat.

 

De miért kell ehhez már most metróvá átnevezni a HÉV-vonalat?

 

Kétségkívül megmosolyogtató, hogy szeptembertől M5-ös metrónak fogják nevezni a szentendrei HÉV-et, de ez tulajdonképpen

 

csak az előkészítése a már korábban is tervezett M5-ös metró megvalósításának, ami az északi (H5-ös szentendrei) és a déli (H6-os ráckevei és a H7-es csepeli) HÉV-vonalakat kötné össze

 

– mondta az Azonnali kérdéseire Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője.

 

Mint mondta, a megvalósítás pénz kérdése, de azt magának a koncepciónak kell először megelőznie. Jelenleg ugyanis két koncepció verseng egymással: a főváros az M5-ös metróvonal megvalósítását tűzte ki célul, míg a kormányzat ezzel ellentétes álláspontot képviselve a vonalra továbbra is HÉV-ként, azaz elővárosi vasútként tekint.

 

Az, hogy szeptembertől a M5-ös metróvonalnak fogják nevezni a jelenlegi, Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, az a főváros azon szándékát jelzi, hogy a továbbiakban metróként gondolják a vonal továbbfejlesztését.

 

Vasút vs. metró

 

Király szerint az elővárosi vasútkoncepció sokkal gyorsabban és olcsóbban megvalósítható, mivel a már rendelkezésre álló infrastruktúrára épülne, és azt fejlesztenék tovább a pálya felújításával, biztosítóberendezések cseréjével, vagy akár új járművek beszerzésével. Ez a koncepció rövidtávú célokat szolgál, mivel jóval hamarabb használatba vehetnék az utasok a felújított vonalat.

 

Ezzel szemben a metrókoncepció egy nagyságrendileg nagyobb beruházás lenne, mivel jóval összetettebb technikai problémákat kéne megoldani: a koncepcióban

 

a jelenlegi H5-ös HÉV-et a város külső részéig a föld alá ásnák, alagutakat építenének, és a Duna alatt kötnék össze a többi HÉV-vonallal.

 

Ennek azt is kellene jelentenie, hogy a jelenleg MÁV által üzemeltetett és a MÁV-on keresztül az állam által tulajdonolt szakaszok visszakerülnének a BKV-hoz. A szakértő szerint jelenleg nem tudhatjuk, hogy ez koncepció a déli, azaz a csepeli és ráckevei HÉV-vonalakat is érintené-e, mivel a városvezetők jelenleg csak az első lépéseket tették meg.

 

Ha mégis nyer a metrólobbi, mikor lesz újabb metrónk?

 

Mivel a MÁV nemcsak üzemeltetője a HÉV-vonalaknak (a jelenlegi szerződés 2023-ig szól), hanem azok az állam tulajdonában is állnak, ezért a legnagyobb befolyása a kormányzatnak van. A szakértő szerint az a koncepció fog majd nagyobb eséllyel megvalósulni, amit a kormány akar. Király Dávid szerint az őszi főpolgármester-választás vélhetően nem fogja megváltoztatni a főváros álláspontját, mivel a mindenkori városvezetésnek – pártállástól és személyi összetételtől függetlenül – az M5-ös metró az érdeke. 

 

A szakértő kérdésünkre elmondta, hogy ha végül a metrókoncepció győzne, és szánnának is pénzt a megvalósításra, akkor is

 

legalább tíz év, mire meg tudnák valósítani, de ez abban az esetben lenne így, ha már holnap kiírnák a közbeszerzést a megtervezésére.

 

Király szerint abban van a nagyobb ráció, hogy végül az elővárosi vasút koncepciója valósul meg, hiszen a kormányzat ezt szeretné, viszont ha azt nézzük, melyik lenne jobb a városnak, akkor a metrókoncepció hosszútávon jobb megoldás.

 

FOTÓ: Christo (Wikipédia

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az egyelőre kérdés, hogy Barcelonába vagy Moszkvába ment a miniszterelnök leggazdagabb bizalmasa. Közben arról is beszélt, a pénznek, vagy a szakértelemnek köszönhető-e a javuló foci.

Brazíliában ma már az emberektől kell kunyerálnod,
ha az LMBTQ-ról
akarsz filmet készíteni.

Ha a Fidesz nem ügyködik azon, hogy megszívassa az ellenzéki frakciókat, ma aligha bővült volna a DK padsora
a Liberálisok elnökével.

Úgy volt, hogy májusra tolják a tisztújítást a Jobbikban, de az elnökség most mégis inkább január 25-én megtartaná azt. Jakab Péter újraindul, de módosít a feltételein.

A Győri Audi ETO legendás kézilabdázója szerint a fideszes Dézsi Csaba András a garancia arra, hogy bővüljenek a lehetőségek a győri sportban.

Karácsonyi körkérdést indít az Azonnali: mit ajándékozna Gyurcsány Ferencnek és Orbán Viktornak Bugár Béla, a szlovákiai Híd párt elnöke?

A hét kérdése

Miközben Matolcsy György, a Párbeszéd, az LMP és a Momentum azon vitázik, jó vagy rossz lenne-e Magyarországnak az euró minél előbbi bevezetése, az Azonnali az olvasókhoz fordul: kell-e nektek magyar euró?

Azért ide elnéznénk

Hogyan amerikanizálódtak a hazai ideológiai viták, a kampánytechnikák, a politikai intézményrendszer? Dec. 10.

Van-e esélyük a törököknek az EU-tagságra, vagy végleg keleten ragadnak? Vitaest december 10-én.

December 11-én az NKE-n lehet honvédelemről trécselni a kormány bevándorlásellenes kabinetjének vezetőjével.

Kifejezetten érdekesnek tűnő konferencia a budapesti Goethe Intézetben december 12-én.

November 22-től egészen december 15-ig a PIM-ben!

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás