+++ MIBEN FEJLŐDJÜNK, MIRŐL ÍRJUNK? MONDD EL A VÉLEMÉNYEDET AZ AZONNALIRÓL! +++
Karóczkai Balázs
2019. július 19. péntek, 09:52
Te is jót röhögtél, hogy a HÉV átnevezésével varázsolnak gyorsan új metróvonalat Budapesten? Nem mindegy, hogy HÉV-nek vagy metrónak hívják ugyanazt? Utánajártunk!

Az Azonnalit is megihlette már egy szavazás erejéig az a hír, miszerint a budapesti Közgyűlés a héten elfogadta a 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseket összefogó Budapesti Mobilitási Tervet (BMT), aminek egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó projektje az M5-ös metró terve volt. A fővárosi közgyűlés által elfogadott dokumentum szerint a lényeg, hogy Békásmegyer és a belváros között metróvonallá alakítanák át a Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, amit már 2019 szeptemberétől M5-ös metróvonalnak fognak hívni, „tekintettel annak fontosságára és utasforgalmának nagyságára.”

 

A fővárosi közgyűlés célja ezzel az óbudai közlekedés – mind a közúti, mind a tömegközlekedés – gördülékenyebbé tétele, hiszen jelenleg a HÉV keresztülszeli a városrészt, és négy alkalommal is keresztezi a közutat, ezáltal lassítja a közúti forgalmat.

 

De miért kell ehhez már most metróvá átnevezni a HÉV-vonalat?

 

Kétségkívül megmosolyogtató, hogy szeptembertől M5-ös metrónak fogják nevezni a szentendrei HÉV-et, de ez tulajdonképpen

 

csak az előkészítése a már korábban is tervezett M5-ös metró megvalósításának, ami az északi (H5-ös szentendrei) és a déli (H6-os ráckevei és a H7-es csepeli) HÉV-vonalakat kötné össze

 

– mondta az Azonnali kérdéseire Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője.

 

Mint mondta, a megvalósítás pénz kérdése, de azt magának a koncepciónak kell először megelőznie. Jelenleg ugyanis két koncepció verseng egymással: a főváros az M5-ös metróvonal megvalósítását tűzte ki célul, míg a kormányzat ezzel ellentétes álláspontot képviselve a vonalra továbbra is HÉV-ként, azaz elővárosi vasútként tekint.

 

Az, hogy szeptembertől a M5-ös metróvonalnak fogják nevezni a jelenlegi, Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, az a főváros azon szándékát jelzi, hogy a továbbiakban metróként gondolják a vonal továbbfejlesztését.

 

Vasút vs. metró

 

Király szerint az elővárosi vasútkoncepció sokkal gyorsabban és olcsóbban megvalósítható, mivel a már rendelkezésre álló infrastruktúrára épülne, és azt fejlesztenék tovább a pálya felújításával, biztosítóberendezések cseréjével, vagy akár új járművek beszerzésével. Ez a koncepció rövidtávú célokat szolgál, mivel jóval hamarabb használatba vehetnék az utasok a felújított vonalat.

 

Ezzel szemben a metrókoncepció egy nagyságrendileg nagyobb beruházás lenne, mivel jóval összetettebb technikai problémákat kéne megoldani: a koncepcióban

 

a jelenlegi H5-ös HÉV-et a város külső részéig a föld alá ásnák, alagutakat építenének, és a Duna alatt kötnék össze a többi HÉV-vonallal.

 

Ennek azt is kellene jelentenie, hogy a jelenleg MÁV által üzemeltetett és a MÁV-on keresztül az állam által tulajdonolt szakaszok visszakerülnének a BKV-hoz. A szakértő szerint jelenleg nem tudhatjuk, hogy ez koncepció a déli, azaz a csepeli és ráckevei HÉV-vonalakat is érintené-e, mivel a városvezetők jelenleg csak az első lépéseket tették meg.

 

Ha mégis nyer a metrólobbi, mikor lesz újabb metrónk?

 

Mivel a MÁV nemcsak üzemeltetője a HÉV-vonalaknak (a jelenlegi szerződés 2023-ig szól), hanem azok az állam tulajdonában is állnak, ezért a legnagyobb befolyása a kormányzatnak van. A szakértő szerint az a koncepció fog majd nagyobb eséllyel megvalósulni, amit a kormány akar. Király Dávid szerint az őszi főpolgármester-választás vélhetően nem fogja megváltoztatni a főváros álláspontját, mivel a mindenkori városvezetésnek – pártállástól és személyi összetételtől függetlenül – az M5-ös metró az érdeke. 

 

A szakértő kérdésünkre elmondta, hogy ha végül a metrókoncepció győzne, és szánnának is pénzt a megvalósításra, akkor is

 

legalább tíz év, mire meg tudnák valósítani, de ez abban az esetben lenne így, ha már holnap kiírnák a közbeszerzést a megtervezésére.

 

Király szerint abban van a nagyobb ráció, hogy végül az elővárosi vasút koncepciója valósul meg, hiszen a kormányzat ezt szeretné, viszont ha azt nézzük, melyik lenne jobb a városnak, akkor a metrókoncepció hosszútávon jobb megoldás.

 

FOTÓ: Christo (Wikipédia

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az Azonnali úgy tudja: a Márki-Zay Péter mozgalmát erősítő Lukácsi Katalin még csak egyéni választókerületben sem fog indulni Szolnokon.

Egy új felmérés szerint az Egyesült Királyságban élő kelet-európai származású diákok többsége bizonytalanságot érez a brexit miatt.

Aki „vitathatatlan” bizonyítékkal áll elő arról, hogy Bielefeld nem létezik, megkapja a pénzt.

2020-tól kezdve három éven át segítenék Marokkót, Etiópiát és Malit, hogy helyi fejlesztésekkel előzzék meg a migrációt.

Csomagolásmentes sarok, kevesebb műanyagszemét, több friss termék, szép célok, de vajon megvalósíthatóak?

A hét kérdése

Egy 34 millió forintos adakozás még bőven nem elég, de nekünk van pár ötletünk arra, hogy mivel lágyíthatná meg Tiborcz szeretett nemzetünk szívét!

Azért ide elnéznénk

Figyelemfelhívó bringatúra Budapestről Szentendrére augusztus 24-én délelőtt.

Beszéddel is készül. Augusztus 24-én, a pesti Jelen bisztróban.

Dumbledore wouldn't let this happen. Augusztus 31-én délután, Budapesten.

Gellért Ádám ad elő a Clio Intézet estjén szeptember 4-én.

Tokaj-Hegyalja legszebb falujában szeptember 13-án végig lehet kóstolni a helyi borászatok legjobb borait.

Ezt is szerettétek

Mire elég, ha Zuzana Čaputová elnök azt mondja magyarul, hogy köszönöm? Jarábik Balázs felvidéki elemző elmagyarázza.

A Coca-Cola ugyanolyan politikai termék, mint a Fidesz. Kár, hogy az előbbinek a magyar ellenzék is bedőlt, írja Techet Péter.

A véleménybuborékok ártanak jobban a demokráciának, vagy pártízezer „hülye” szavazó?

Az Azonnali birtokába kerültek a 2018-as szerződéseik: volt, ahol a kutatási pénznek nevezett összegből focipályát újítottak fel. Hogy mi?! Tényfeltárás!

Twitter megosztás Google+ megosztás