A Stranger Things és a popkultúra, mint önmaga seggébe vezető spirál

Szerző: Fekő Ádám
2019.07.13. 17:55

A Stranger Things harmadik évada nagyon érdekes és izgalmas sorozat, de az az őrület, ami kialakult körülötte, nagyon sok érdekes kérdést vet fel arról, hogy néz ki 2019 szórakoztatóipara.

A Stranger Things és a popkultúra, mint önmaga seggébe vezető spirál

Mostanra annyira el van kényeztetve Magyarország, hogy a Stranger Things című sorozat harmadik évadánál már nem csak magára a termékre nem kellett várni egy percet sem, de az angolul kevéssé tudóknak és egyéb lustáknak is azonnal meglett a hétvégi program azzal, hogy a felirat is elérhető hozzá Netflixen. Ez annak a biztos jele, hogy ha nem is túl gyorsan, de végre mi is csatlakoztunk a 21. századhoz, ráadásul azt nézve, hogy hamarosan legalább Budapesten tényleg bárhol lehet rendelni a Mekiből, elég csak behúzni a függönyöket ahhoz, hogy a fejlett nyugaton érezhessük magunkat!

Mármint nem abban az Amerikában, ahol néha nácik ütnek el ellentüntetőket, lelőhetnek az utcákon vagy nincs egészségbiztosításod, hanem abban, amit mi az 1990-es években képzeltünk el magunknak. Tudjátok, amikor elég volt Dévényi Tibi bácsinak bemondani a Három kívánságban, hogy amerikai terméket lehet nyerni, és máris azt hittük, űrtechnológiát kapunk majd.

Ha ezt akarjuk, akkor a Stranger Things harmadik évada is a mi sorozatunk, de érdemes eldönteni, hogy nézzük.

1. Just for fun

Ha csak úgy, sima sorozatként nézzük, elsőrangú szórakozás, és talán az eddigi legerősebb évad. A szuperképességgel megáldott/átkozott lány és barátai fejlődéstörténete elért oda, hogy már nem idegesítőek, a szüleik sem tűnnek szellemi fogyatékosnak, ráadásul minden szereplő rettenetesen szerethető valamiért. A nyolc rész alatt minden szál nagyszerűen építkezik, katartikusan futnak egymásba. 

Külön szórakoztató, hogy az első évadhoz képest nem csak a főszereplő gyerekek nőttek fel, hanem a zeitgeist változását is követi a sorozat: a bemutatkozás még a minden tekintetben naiv 1983-ban játszódott, a harmadik pedig azt mutatja be, mennyit változott az USA 1985-re. A hurráhangulat után előkerültek a kapitalizmus árnyoldalai is, munkák szűnnek meg a közelben nyílt bevásárlóközpont miatt, ráadásul a szereplőket is elkezdte sokkal jobban érdekelni a szex a szerepjátékok helyett.

Már nem csak Tótágas jelenti a rosszat, hanem a való életben is ott a korrupt polgármester, az elhanyagolt feleség, vagy a suli legmenőbb arca, akit nem vettek fel egyik főiskolára sem. És ugyebár már nem csak túlvilági gonosz került elő, hanem az oroszok is.

Ezektől sokkal emberibb lett a Stranger Things, és már jóval könnyebb a megidézni kívánt kortól függetlenül a történet miatt is nézni.

2. Nosztalgiaként

Nézhetjük ettől függetlenül a megidézni kívánt kor miatt is, hiszen annak ellenére, hogy végre önállóan is megállja a helyét, óriási popkulturális utaláshalmaz van benne. Az Indie Wire összeszedte részről részre, hogy melyik jelenet mire utal vissza. Feltűnik a Vissza a jövőbével kezdve az Atarin vagy a Végtelen történeten át egészem az R.E.M. zenekarig, és tényleg szinte minden sarokból visszaköszön az, amit popkultúrának szokás hívni.

Tényleg bravúros, mennyire tudatosan idéz vissza úgy klasszikussá vált dolgokat a sorozat úgy, hogy nem öncélúan lógnak ki a történetből.

Egyszerűen csak lehet ezzel foglalkozni, ráadásul több tanulmány is bizonyította, hogy a nosztalgia egyáltalán nem tesz rosszat.

Visszagondolhatunk azokra az időkre, amikor még minden rendben volt, épp győzedelmeskedett a világon az egyetemes jóság, amiből ha nem is minden, de azért jópár dolog átjutott még a nyomorultnak tűnő Kelet-Európába is. A Stranger Things harmadik epizódjának nézésére eszünkbe jutnak a hangalámondásos filmek, az, hogy mi is láthattunk végre Dallast, és ugye megjelentek a nyugati autók is az utcán. Szóval tényleg jól csinálták.

3. Kritikusan

Nézhetjük kritikusan, és objektíven nézve nem olyan baromi nehéz belekötni a Stranger Thingsbe. Egyrészt az a nosztalgia, amire épít, pontosan akkora hazugság, mint amire manapság egy hétköznapi hazafi is építi a világnézetét. Az a tiszta és őszinte múlt pontosan úgy nem létezett soha, mint az a hagyománytisztelő magyaros értékrend, aminek mentén országunk vezetői épp lerombolják az elmúlt 30 év legfontosabb értékeit.

Pedig az az igazság, hogy az 1985-ös USA sem volt tökéletes, elég erről megkérdezni az ország fekete lakosságát vagy azokat, akik még akkortájt is reálisan féltek attól, hogy a Szovjetunió egyszer csak tényleg csinál valami nagyon durvát. (Egy évvel később mondjuk tényleg csinált is.)

Ha innen nézzük, akkor ez a köldöknézegetős múltba révedés az, ami végleg elgáncsolja a saját identitás kialakulását, hiszen például a nyugatot jelentő Netflixet is arra kezdtük használni, hogy 1985-öset játsszunk vele kicsit.

4. Hogy gondolkodjunk

Nézhetjük viszont úgy is, hogy helyet adunk a kérdésnek, hogy vajon miért van legalább tíz éve ekkora szükségünk arra, hogy generációnk gyerekkorának a dolgaival foglalkozzunk? Miért lett Magyarországon akkora sláger az 1990-es évek, hogy telerakta a Papp László Sportarénát a Backstreet Boys 2009-ben?

Miért nem tudtunk túllépni a Vissza a jövőbén, miért imádunk a műveltségünk kezdetétől kezdve olyan zenekarokat, amik már a születésünk előtt feloszlottak?

Miért tűnik ennyivel jobbnak minden zene, mint amit a Spotify bedob a felkapott zenék válogatásában?

Nos azért, mert az internet által adott korlátlan tudás a legkevésbé sem a kreativitást segítette elő, hanem azt, hogy a megfelelő tudás ismeretében mindenki csak elismételje, amit megtanult. Képregények, zenék, játékok, Stranger Things: szinte naponta kapunk valahonnan bizonyítékot arra,

mennyire önmaga seggébe vezető spirál lett a Nick Hornby vonatkozó könyve idején még a világ legmenőbb dolgának tűnő popkultúra, tulajdonképpen a kötelező lecke felmondása.

Annak az elismerése, hogy soha nem fogjuk meghaladni Woodstockot, soha nem lesz jobb játék a Donkey Kongnál, soha nem fognak már olyan király dolgot csinálni gitárokkal, mint a Slayer, tökmindegy. A lényeg, hogy a csúcson már túl vagyunk. A Stranger Things harmadik évada nézésekor csak még inkább ráeszmél a néző, hogy mennyire nem történik semmi érdekes a szórakoztatóiparban a 2010-es években.

Bármelyik szempontból nézzük, tanulmányok sokaságát lehetne írni a Stranger Things iszonyatos sikeréről: miért épp ez, mi a titka, és mit mond el ez a siker 2019-ről? Már ennek is épp elégnek kell lennie ahhoz, hogy megnézzük.

FOTÓK: Netflix

Fekő Ádám
Fekő Ádám Az Azonnali újságírója

Hétközben újságíró, hétvégén boldog ember. Akár ugyanabban a mondatban is szívesen okoskodik a magyar futball izgalmairól és a populizmus veszélyeiről, emellett nagyon szereti a szovjet jellegű épületeket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek