Az első lépés: Tarlósnak mennie kell

Techet Péter

Szerző:
Techet Péter

2019.06.27. 16:09

Az elmúlt kilenc évben még koszosabb, még elhanyagoltabb lett a főváros. Nem kell Bécsbe, elég Zágrábba menni, hogy ezt belássuk.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Tegnap megszületett az ellenzéki előválasztás győztese: Karácsony Gergely két kispárt, az MSZP és a Párbeszéd jelöltjeként tudta két középpárt, a Demokratikus Koalíció és a Momentum jelöltjeit maga mögé utasítani. Hogy önmagában Karácsony győzelme mit jelent, azt Böcskei Balázs már megvizsgálta.

Azonban az előválasztás értelme éppen az volt, hogy bárki is győz, ő lesz az a jelölt, aki Tarlós Istvánt majd leváltja. Ez a jelölt akkor most Karácsony Gergely lett.

A tét egyértelmű: Tarlósnak mennie kell.

Nem csak azért, mert így Budapest visszaszerezhető a bugris konzervativizmustól, amely e várostól amúgy is mindig idegenkedett (a magyar konzervativizmus szellemi horizontja a poros-lapos Debrecen, nem a nagyvilági Budapest), hanem azért is, mert Tarlós még Demszky Gábort is alulmúlta:

az elmúlt kilenc évben még koszosabb, még elhanyagoltabb lett a főváros.

Tarlós kirúgta azon egyetlen Vitézy Dávidot, akinek köszönhetően a budapesti tömegközlekedés kicsit megérkezett legalább az 1990-es évekbe.

Bécs méginkább elénk került

És közben látszik, hogy a mindennapi adminisztráción kívül Tarlósnak semmi víziója, gondolata nincs a városról. Bár Tarlósnak vélhetően a világon semmiről sincs gondolata, a szót magát se ismeri. Eligazgatni, tódozgatni-fódozgatni, tűzoltani – ennyihez ért. Beton van az agya helyett is.

Tessék megnézni, mi történt Bécsben és Budapesten az elmúlt kilenc évben.

Bécsben 2010 óta megépült egy teljesen új főpályaudvar (Hauptbahnhof), kiépült egy teljesen új városnegyed halom szociális lakással (Seestadt), több metróvonalat is meghosszabbítottak, és az új metróvonalak építése csak folytatódni fog még, a belvárosban növelték az autómentes utcák számát. És ötvenhárom százalékra nőtt a zöldterületek száma, pedig az már 2010-ben is meghaladta a város összterületének több, mint felét.

Ezalatt Budapesten mi történt? Semmi. Ami a városban jó, azt vagy az épített és természeti környezetének köszönhetjtük (azaz a Habsburgoknak és a Jóistennek), vagy az itt lakóknak, akik ilyen-olyan helyi kezdeményezéssel próbálják oldani a koszt, a szürkeséget, a kilátástalanságot.

De ne menjünk Bécsig, mert azt már Demszky alatt is elvesztettük.

Aki csak a velejéig korrupt Milan Bandić vezette Zágrábban gyakorta megfordul, pontosan tudhatja, láthatja, mennyire szétesett, lerohadt, koszos, büdös a magyar főváros. Pedig minden adottsága meglenne ahhoz, hogy

ne csak az olcsó repülőkkel egy-egy hétvégére lerészegedni ideérkező nyugat-európai ifjúság és underclass élvezhesse – hanem a lakói is.

Budapest azonban egyetlen adottságát se használja ki, ez a Dunához való viszonyán mutatkozik meg leginkább. Miközben nincs európai város, pláne főváros, amely ennyire szépen a Duna körül épült volna ki, a folyó Budapesten egy kvázi-autópálya szegélyeként jelenik csak meg, a városlakóknak – legalábbis a belvároson belül – semmi direkt kapcsolódásuk nincs a folyóhoz.

És ez csak egyetlen példa arra, hogy Budapest mennyire nem bánik megfelelően a kiváló adottságaival.

Tarlós István, a fantáziátlan, buta mérnök mintaképe, kilenc éve uralja úgy a várost, hogy érdemileg semmiben nem javult a városlakók élete. Attól ugyanis

nem lesz jobb egy városban élni, mert a parlament előtt új a térkövezet, vagy a miniszterelnöknek szebb lett a kilátása az erkélyéről.

Azaz egyértelmű: Budapestet meg kell szabadítani Tarlóstól. Még jobban Tarlóstól, mint magától Orbántól.

És ez lehet a pozitív üzenet: elmondani, hogy itt nem pusztán valamiféle hatalmi játszma zajlik, hanem Budapest lakóiról van szó. Arról például, hogy

miért nem helyben marad a megtermelt adó nagy része? Miért a dél- vagy kelet-magyarországiak élősködnek a budapestiek pénzén?

És miként lehetne tisztábbá, rendezettebbé, lakhatóbbá, zöldebbé tenni Budapestet. Ha elmegy Tarlós, akár politikai utcanyomással sikerülhet visszavenni Budapest tényleges önkormányzatiságát. De akár az autonómiáját is.

Budapest ist anders

Bécsnek az a jelszava, hogy Wien ist anders – Bécs más. Persze az osztrák főváros ugyanolyan szép, tiszta, rendezett, mint az ország bármely más része. Amiben más Bécs, az a politikai hagyománya és az ebből fakadó társadalomképe.

Bécs immáron száz éve vörös város: a rotes Wien centenáriumát idén ünneplik. A rotes Wien talán a 20. századi Európa – egészen a 21. századig tartó – megvalósult csodája.

Száz évvel ezelőtt a bécsi ausztromarxisták egy gazdaságilag szegény, eladósodott városban is – hitelekkel – belevágtak egy óriási lakásépítési programba, amelynek köszönhetően Bécs ma is a világ legnagyobb ingatlankezelője: a bécsi lakások több, mint harmada a város tulajdonában van. A még mindig kétmillió alatti lakosú Bécsben félmillió ember lakik bécsi közösségi lakásban, ún. Gemeindebauwohnungban. És ezen felül vannak még a szociális bérlakások!

Bécs nem kommunista, nem vesz el senkitől semmit, de azzal, hogy beszáll a piacba, sikeresen tudja azt a kapitalizmus törvényei alapján szabályozni, az árakat lenyomni.

Leginkább a Momentum budapesti programja állt a rotes Wien lakáspolitikájához legközelebb,

de talán a legbaloldalibb induló, Karácsony Gergely is megfogadja a bécsi példát.

Bécs mássága kihat azonban a város egész önképére. Akár arra is, hogy például a Seestadt nevű új városnegyedben a szocdemek és zöldek javaslatára

csak nőkről lehet már utcákat elnevezni. Miért ne lehetne ez Budapesten is így?

Bécs lakói büszkék különállásukra. Budapest lakói is tudják, hogy mások, mint a vidékiek. Ezért is vidékiznek, és tesznek egyértelmű különbséget maguk és a vidékiek között.

Ez nem a vidékiek ellen szól. Találják meg ők is az erős identitásukat, kérjenek ők is több autonómiát, szabadságot. Budapest nem a vidék ellenében, hanem önmagáért akar szabadabb, autonómabb, tisztább, zöldebb lenni.

A város mai katasztrofális állapotában ez persze nem lesz egyszerű és könnyű feladat. De Tarlós elzavarása nélkül el se lehet indulni.

Olvasnál még Techet Pétertől? Ide kell kattintani!

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől
Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek