Csak az elmúlt egy hét alatt húszmillió forintot költött Facebook-hirdetésekre a Fidesz

Szerző: Hutter Marianna
2019.05.24. 10:07

Míg a Fidesz hirdetett kimagaslóan a legtöbb pénzért Facebookon a központi oldalán a pártok közül, addig a KDNP éppen hogy a legkevesebbért. Melyik ellenzéki párt ölt még bele súlyos milliókat a közösségi oldalba, és melyiknek fut jelenleg is 95 hirdetése? Az Azonnali gyűjtéséből kiderül!

Csak az elmúlt egy hét alatt húszmillió forintot költött Facebook-hirdetésekre a Fidesz

Ahogy az a Fidesztől megszokható, az EP-kampányban is a legmagasabb szinten mozgósítják szavazótáborukat: csak május 16. és 22. között 19,8 millió forintot fordított Facebook-hirdetésekre a párt – vette észre az Azonnali.

Már csak azért is számít kimagaslónak az összeg, mert a párt márciustól számítva szerdáig költött összesen 39,7 millió forintot hirdetésekre, vagyis gyakorlatilag ennek az összegnek a felét nyomta bele a kampányba a véghajrában.

Péntek reggel egyébként nyolc aktív hirdetése volt a Fidesznek, melyben többek közt Orbán Viktor miniszterelnök mellett Kocsis Máté frakcióvezetőjüket, Novák Katalin államtitkárukat és Szájer Józsefet, a párt EP-frakciójának vezetőjét reklámozzák.

Persze nyilván 40 millió forintnál jóval több pénzt kampányolhatott el a Fidesz az elmúlt hónapokban, hiszen ez a költés csak és kizárólag a párt központi Facebook-oldalára vonatkozik, például politikusaik oldalaira nem.

És vajon mennyire mozgósít Facebookon az olykor elefántos videókkal kampányoló kisebbik kormánypárt?

A KDNP március óta mindössze 235 ezer forintot fordított reklámra közösségi oldalán, ebből 178 ezret az utolsó héten.

Jelenleg három aktív hirdetésük van, ebből kettő Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettest reklámozza.

Egyébként így az meglepő helyzet állt elő, hogy

míg a pártok közül a Fidesz fordította magasan a legtöbb pénzt a kampányra, addig a KDNP a legkevesebbet.

Az ellenzék töredékösszegekből kampányolt

Ami az ellenzéket illeti, ott is milliós költésekről beszélhetünk, ám nyilván a kormánypártok által felemésztett összegek töredékéért. A Jobbik az elmúlt héten 4,3 milliót kampányolt el Facebookon, míg március óta összesen 17,7 millió forintot.

Tehát a párt az elmúlt három hónapban összesen kevesebb pénzt fordított a közösségi oldalra, mint a Fidesz egy hét alatt.

Jelenleg egyébként tizenkét aktív hirdetésük fut, ezekben többek közt Jakab Péter jobbikos országgyűlési képviselőt reklámozzák, és azt, hogy mint a párt volt elnöke, Vona Gábor az Azonnalinak elsőként elárulta, ő is a Jobbikra fog szavazni.

Összesen annyit költött a Párbeszéd, mint az MSZP egy hét alatt

Ami a szocialistákat illeti, ők is hozzávetőlegesen 4,5 millió forintnyi összeget költöttek a közösségi oldalon az elmúlt héten, míg összesen március óta 11,1 millió forintot.

Jelenleg a pártnak 27 aktív hirdetése fut, amelyek többségében átlagembereket mutatnak be, akik a szocialisták valamelyik kampányígérete miatt állítják, rájuk szavaznak.

Ami a párt szövetségesét, a Párbeszédet illeti, jól látszanak a méret- és erőforrásbeli különbségek, ugyanis ők központi Facebook-oldalukon mindössze 4,3 milliót költöttek tavasz óta, ebből 2,3 milliót a kampányfinisben. Jelenleg nyolc aktív hirdetésük fut, melyek többsége nem meglepő módon Jávor Benedek EP-képviselőjüket promózza, akinek bejutása finoman szólva is kérdéses.

Messze a DK-é a legtöbb aktív hirdetés

A DK március óta csak 2,7 millió forintot költött hirdetésekre, ebből 1,9 milliót az utolsó héten.

Ugyanakkor jelenleg 95 (!) aktív hirdetésük fut, ezek többségében Dobrev Klára arcképével szólítanak fel egy-egy várost arra, szavazzanak a DK-ra.

A Momentum az utolsó héten is kétszer annyit költ, mint az LMP

A többi ellenzéki párthoz hasonlóan az LMP is viszonylag szerényebb büdzséből gazdálkodott: 4,3 milliót fordítottak facebookos reklámokra márciustól kezdve, az utolsó héten ebből 2,1 milliót költöttek. Náluk pénteken 11 aktív hirdetés futott, ezek többségében hétköznapi emberek magyarázzák, hogy miért szavaznak az LMP-re.

A Momentum 8,3 millió forintot fordított Facebook-hirdetésekre központi oldalán, ebből csak az utolsó hétre szánt közel 4,1 millió forintot,

vagyis kétszer annyi pénzt toltak a közösségi oldalba, mint a riválisuknak számító, szintén a bejutási küszöb szélén táncoló LMP.

Pénteken is több tucat hirdetésük volt aktív, szám szerint 48, melyekben korrupcióellenes üzenetük mellett ők is olyan átlagos embereket hirdetnek, akik a pártra fognak szavazni.

Egymilliót sem költöttek

Végezetül a Jobbikosokból kiváló Mi Hazánk Mozgalom is hirdetett a közösségi oldalon az elmúlt hónapokban, igaz, ők fordították erre a legkevesebb pénzt. Március óta ugyanis csak 890 ezer forint értékben hirdettek összesen, ebből 32 ezer forintnyit az elmúlt héten. Jelenleg egyébként négy aktív hirdetésük fut, többek közt egy „fehérek felakasztásáró rappelő” franciáról.

Mint az Azonnali megírta, a párt elnökének, Toroczkai Lászlónak az oldalát letiltotta a Facebook, aki emiatt felregisztrált a Vlagyimir Putyin befolyása alatt álló ellen-Facebookra.

Azzal kapcsolatban, hogy az ellenzéki pártok milyen célcsoportokra hirdetnek rá – és hogy hogyan próbálják egymás szavazóit elszipkázni – itt és itt írt az Azonnali.

FOTÓ: Orbán Viktor / Facebook

Hutter Marianna
Hutter Marianna az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek