Egymás szavazóira mennek rá Facebookon az ellenzéki pártok

Szerző: Hutter Marianna
2019.05.08. 08:04

Milyen választói csoportokra hajtanak a pártok az EP-választáson? A pártok Facebook-hirdetéseinek targetálásából sok minden kiderül. A DK-s Dobrev Klára a szocialisták és a Párbeszéd szimpatizánsait célozza Facebookon, az LMP-s Demeter Márta pedig a – Mi Hazánk Mozgalomhoz hasonlóan – a jobbikosokat. Az MSZP és a Momentum pedig a HVG és a Forbes olvasóinak is hirdet.

Egymás szavazóira mennek rá Facebookon az ellenzéki pártok
Gyakorlatilag semelyik ellenzéki párt nem próbálkozik elhódítani a Fidesz szavazóit.

Ha éppen nem a saját szimpatizánsaikat próbálják aktivizálni, akkor van, hogy a rivális pártok szavazóinak reklámozzák magukat.

A Facebook az átláthatóság jegyében nemcsak azt tette nyilvánossá, hogy a pártok mennyi pénzt költenek a hirdetésekre, de már egy ideje az is tudható, hogy mégis kiket céloznak meg reklámjaikkal, ami különösen érdekes kérdés az EP-kampány kellős közepén. Az Azonnali így nemcsak arra volt kíváncsi, a pártok maguktól mennyire hajlandóak vallani facebookos hirdetési szokásaikról, de mi is figyelemmel kísértük a pártok és politikusaik hirdetéseit az elmúlt hetekben. 

Migránsokat beengedő Orbán Viktort hirdetnek sok pénzért

Ami közös az ellenzéki pártok facebookos kampányában, hogy általában a főbb üzeneteiket közvetítő hirdetésekre tíz- és ötvezener forint közötti összeget költenek. 

„Eddig nagyjából 3 millió forintot költött a Jobbik Facebook-hirdetésekre, további néhány millió forintot fogunk a kampány további szakaszában elkölteni a platformon”

– válaszolta az Azonnalinak a Jobbik, amelynek Facebook-oldalát közel 514 ezren lájkolják. Mint írták, a közel egymilliárd forintos ÁSZ-bírság miatt nagyon takarékos kampányt folytatnak, mely során a személyes találkozásokra, utcafórumokra koncentrálnak.

„A Jobbik elsődleges célcsoportja a Fidesz és Orbán Viktor felelőtlen és hazug kormányzásával szemben elégedetlen magyar emberek” – írták. Ugyanakkor az elmúlt hetek hirdetéseiból az látszik: a Jobbik és politikusai főleg 18 éves vagy annál idősebb, Magyarországon élő vagy ott járt embereket szeretett volna elérni, nem hirdettek kifejezetten a Fidesz iránt érdeklődő facebookozókra.

A BUDAPESTI JOBBIK-ELNÖK A TÖRTÉNELEM IRÁNT ÉRDEKLŐDŐKRE LŐ

A párt egyébként több alkalommal is ötszázezer és egymillió forint közötti összegért hirdetett, például akkor, egy videójuk bemutatja, álláspontjuk szerint miért óriási az EP-választás tétje, vagy mikor egy kartonból készült életnagyságú Orbán Viktor azt mutatja, „86 ezer migránst engedtem be”.

ÍGY NÉZ KI A LEGTIPIKUSABB JOBBIKOS HIRDETÉS INFORMÁCIÓS OLDALA: AMIKOR A SAJÁT FACEBOOKOS BÁZISUKKAL PRÓBÁLJÁK FELVENNI A KAPCSOLATOT

Nincs kőbe vésett hirdetési célközönség​

„Az MSZP hozzávetőleg 50 millió forintot tud kampányra fordítani, ennek csak töredékét költjük közösségi médiahirdetésekre”

– válaszolta az MSZP. Mint írták, a hirdetéseket erre szakosodott kollégáik targetálják, vagyis választják ki azok célcsoportját. „Elsősorban fővárosi és vidéki eseményeket hirdetünk, célzottan azokba a régiókba, ahol az események szerveződnek. Nincs kőbe vésett hirdetési célközönség, minden tartalmat oda targetálunk, ahol az érdekes lehet.”

A párt egyébként többnyire főleg a 18 évesnél idősebb, Európa iránt érdeklődő emberekre hirdet, de van, hogy kifejezetten az 534 ezer lájkolóval rendelkező HVG olvasóit kívánják elérni. Az MSZP az egyik legnagyobb összeget – ötszázezer- és egymillió forint közöttit – a Párbeszéddel közös EP-listájuk reklámozására költötte.

AZ MSZP A HVG OLVASÓIBAN IS POTENCIÁLT LÁT

A Párbeszéd titkolózna, de nem teheti

„Köszönjük az érdeklődést, ezeket az információkat a Párbeszéd-kommunikáció nem kívánja nyilvánossá tenni”

– válaszolta az Azonnali megkeresésére az MSZP-vel közös listán induló párt. Ugyanakkor elég érthetetlen a titkolózásuk, miután nyilvánosan hozzáférhető adatokról van szó. Ezek szerint a Párbeszéd 122 ezer ember által kedvelt hivatalos Facebook-oldala március óta 23 darab hirdetést adott fel, ezekre általában tíz- és ötvenezer forintot költöttek, de például arra már ötven- és százezer forint közötti összeget szántak, mikor Bajnai Gordon volt miniszterelnök kampányolt a párt EP-képviselője, Jávor Benedek mellett.

A párt közelmúltbeli hirdetései alapján a legalább 18 éves, magyar nyelven beszélő budapestieket kívánta elérni, de például Karácsony Gergely, a párt társelnöke, egyben a baloldal budapesti főpolgármester-jelöltje volt, hogy a DK-s Gyurcsány Ferenc vagy a szocialista Mesterházy Attila iránt érdeklődő facebookozókat célozta, volt, hogy a baloldali politika iránt érdeklődőket,

máskor pedig a HVG vagy a Forbes lájkolóit.

KARÁCSONY GERGELY A GYURCSÁNY FERENC, A BALOLDALI POLITIKA, VALAMINT A HVG IRÁNT ÉRDEKLŐDŐ FACEBOOKOZÓKKAL SZERETNÉ FELVENNI A KAPCSOLATOT.

Kedveled a Wizz Airt? Bármikor szembe jöhet egy momentumos hirdetés

„A Momentum maximum nagyságrendileg 10-20 millió forintos összeget tervez Facebook-hirdetésekre fordítani, és ennek nagyobb részét májusban költjük el” – válaszolta a több mint 95 ezer Facebook-kedvelővel rendelkező párt. „A Facebookon a Momentum törzsbázisa mellett az idősebb korosztályt és a kisebb településeken élőket is célozzuk. Fontosnak tartjuk, hogy a korrupcióról és az uniós pénzek ellopásáról, elherdálásáról a kisebb településeken élők is kapjanak információt.” Hozzátették: az országjárást végző plakátautójuk mellett szinte ez az egyetlen módja annak, hogy ezt a választói kört is meg tudjuk szólítani.

A pártnak a hirdetésekre fordított összegek alapján a legfontosabb a május elsején tartott Európamenetről szóló videó lehetett, erre költötték a legnagyobbnak számító száz-kétszázezer forint közötti összeget. És hogy kiket kívántak megszólítani a párt a hirdetéseiben? Például a Momentum volt, hogy a Wizz Air vagy a Forbes iránt érdeklődő embereket célozta, de olyan hirdetésük is akadt, melyben a Momentum EP-listavezetője, Cseh Katalin is a HVG olvasóinak hirdetett, illetve a 18-45 év közötti budapestieknek.

Érdekesség, hogy ugyan a Momentum nem feltétlenül örül, ha liberálisnak nevezik őket, de pártalapítványuk, az Indítsuk Be Magyarországot Alapítvány kifejezetten a liberalizmus iránt érdeklődnek is hirdeti magát.

Demeter Mártának a jobbikosok is kellenek

„Minden rendelkezésre álló online eszközt és formát ki fogunk használni, hogy elmondjuk, olyan EU-ra van szükség, amelyik komolyan veszi a klímaváltozás problémáját és az emberek, nem pedig a multicégek érdekeit képviseli” – hangzott a 79 ezer Facebook-lájkolóval bíró LMP konkrétumokat nélkülöző válasza. Jelezték azt is: természetesen minden eddigi költésük elérhető, és az is lesz a Facebook új szabályzatának megfelelően.

AZ LMP A FACEBOOKON FŐLEG A ZÖLD SZAVAZÓKAT KUTATJA FEL

Többnyire az LMP is a 18 éves és az annál idősebb magyarországiaknak hirdet, de van, hogy kifejezetten a 26 és 50-55 év közötti nőkre céloz, sőt, arra is volt példa, hogy a vegán életmód, a klímaváltozás, vagy az emberi jogok iránt érdeklődőkre céloztak. A fontosabb hirdetésekre ők is ötven-százezer forint közötti összeget szánnak. A legmeglepőbb hirdetés az LMP-nél az volt, mikor a párt alapítványa egy szombathelyi rendezvényt budapesti lakosoknak hirdetetett meg:

SZOMBATHELYI KIRÁNDULÁST REKLÁMOZNAK BUDAPESTIEKNEK
Érdekesség, hogy úgy tűnik, az EP-választáson a párt társelnöke, Demeter Márta szívesen vinne szavazókat a Jobbiktól, legalábbis több alkalommal is a párt iránt érdeklődőket célozta reklámjaival.

DEMETER MÁRTA LMP-TÁRSELNÖK BALRÓL JÖN, DE A JOBBOLDALRA RABOLNA RÁ

A Jobbik követőinek egyébként az LMP-t otthagyó Hadházy Ákos is hirdet: körükben is hirdeti az Európai Ügyészséghez való csatlakozást követelő aláírásgyűjtést.

Dobrev Klára rárepül a rivális baloldali pártok szimpatizánsaira

A DK-t hiába kereste az Azonnali, nem sikerült választ kapnunk sajtóosztályuktól. Ugyanakkor jól látszik, hogy

a párt tudatosan igyekszik magához csatornázni az MSZP, illetve a Párbeszéd szimpatizánsait.

Ugyanis listavezetőjük, Dobrev Klára több alkalommal is ezen pártok szimaptizánsait célozta hirdetéseivel. Jellemzően egyébként a DK is tíz- és ötvenezer forint közötti összeget költ hirdetései jelentős részére, központi Facebook-oldalát pedig 125 ezren kedvelik.

DOBREV KLÁRA AZ MSZP SZAVAZÓIRA CÉLOZ

Gyurcsány Ferenc az utóbbi időszakban az egyetemi felvételi nyelvvizsgához kötését ellenző videóját reklámozta, ezt kifejezetten az egyetem iránt érdeklődő fiatalok számára.

A Fidesz már tiniknek is hirdet

Facebook-hirdetéseikkel kapcsolatban a Fidesz és a KDNP sem reagált az Azonnali megkeresésére. A Fidesznek jelenleg több mint 280 ezer lájkolója van, és általában száz-kétszázezer forint közti összeget költ egy-egy hirdetésre. Ezek közül kiemelkedett a szocialista Bangóné Borbély Ildikó Fidesz-szavazók patkányozásáról készült kijelentését ismertető hirdetés, erre ugyanis egymillió forint feletti összeget költöttek mindössze három nap alatt.

Míg a párt általában a 18 évnél idősebb, Magyarországon élő emberekre targetál általában, például a fideszes Bajkai István országgyűlési képviselő már a fiatalabbakra is ráhirdet: volt olyan reklámja, ahol már 13 éves kortól felfelé célozta a facebookozókat.

ORBÁNÉK ÜGYVÉDJE KOMOLYAN VESZI, HOGY ŐK FIATAL DEMOKRATÁK
A KDNP-t közel 99 ezren lájkolják, a párt oldala ugyanakkor saját politikusai helyett főleg Orbán Viktorral kapcsolatos hirdetéseket készít.

Például kedden hét aktív hirdetésük volt, ebből négyben azt hangsúlyozzák: ők is a miniszterelnök programját támogatják, míg a maradék háromban az alábbit írják: „Ki legyen Európa arca? Lájk, ha Orbán Viktor!”.

A Mi Hazánk is rámozdult a jobbikosokra

És hogy az 56 ezer lájkolóval rendelkező, Jobbikból kivált politikusok alapította Mi Hazánk mennyit költ? Mint írák, erre nehéz válaszolni, mert folyamatban lévő, változó kampányról beszélünk, és az adományok is hullámzóan érkeznek. „Volt olyan óriásplakátcég, mely nemrég biztosított volna még plusz felületet, majd mégsem merte nekünk adni...” – írták, megjegyezve, hogy emiatt nehéz tervezni is. Egyébként már több százezres nagyságrendben költöttek Facebook-hirdetésekre, de szerintük alapvetően politikusaik népszerűségének köszönhető, hogy ilyen sok követőjük van. Például a Toroczkai László elnökük Facebook-oldalát követők száma már kétszázezer felett jár.

Mint írták, alapvetően saját oldalak követőit szeretnénk aktivizálni (amelyek száma együttesen már önmagában több százezer embert jelent), illetve a pártokban csalódottakat.

Ehhez képest viszont hirdetései alapján úgy tűnik, a Mi Hazánk leginkább a jobbikosok támogatóit kívánja elcsábítani, ugyanis a párt központi oldala, illetve politikusai több alkalommal a Jobbik iránt érdeklődöket célozta hirdetéseivel.

Facebook-hirdetéseik közül eddig a legnagyobb összeget, amely kétszáz- és ötszázezer forint között mozgott, nemzeti majálisuk hirdetésére fordították.

MONTÁZS: Pintér Bence / Azonnali

Hutter Marianna
Hutter Marianna az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek