Az Oscar legjobb filmjei közelében sincsenek az igazi kasszasikereknek bevétel szempontjából

Szerző: Kulcsár Árpád
2019.02.26. 18:08

A kritika és a bevétel nem jár kéz a kézben.

Az Oscar legjobb filmjei közelében sincsenek az igazi kasszasikereknek bevétel szempontjából

Az rendben van, hogy évente eldöntik a kritikusok Hollywoodban, hogy melyik az év legjobb filmje, de mennyit keresnek ezek a filmek pénzben? Egy újonnan összeállított statisztika szerint elég keveset, főleg ahhoz képest, hogy az év legjövedelmezőbb filmjei mennyit hoznak be.

Idén (némiképp meglepetésre) Peter Farrely rendezése, a Zöld köny lett a legjobb film, amely Don Shirley afro-amerikai zongorista és az olasz-amerikai sofőrje Tony Vallelonga utazását mutatja be az Egyesült Államok déli, erőteljesen szegregált részén 1962-ben.

A film 144 millió dollárt (40 milliárd forint) szedett be, ami viszonylag nagy sikernek számít, hiszen mindössze 25 millió dollárnyi (7 milliárd forint) volt a gyártási költsége.

Tehát szép szám a 144 milla, de nagyon kevés ahhoz képest, hogy bizonyos blockbusterek mennyit képesek összeszedni.

Ahogy az alábbi ábra be is mutatja, az elmúlt tíz évben ugyanígy voltak a legjobbnak mondott filmek, úgyhogy a kritikai fogadtatás és a bevétel nem mindig járnak kéz a kézben, íme:

Infographic: The 'Best Picture' Is Rarely the Most Lucrative One | Statista

Az utolsó igazán nagy bevételt hozó film, amit aztán a kritikusok is a legjobbnak jelöltek, az Peter Jackson A gyűrűk ura trilógiájának harmadik része volt 2004-ben, A király visszatér alcímet viselő film akkor 1,1 milliárd dollár (mai árfolyamon 306 milliárd forint) bevétel hozott.

Az elmúlt tíz évben a legkevesebb bevételt a Bombák földjén (The Hurt Locker) hozta, mindössze 44 millió dollárt (mai árfolyamon 12 milliárd forint), úgy, hogy abban az évben jelent meg, amikor az Avatar, amely minden idők legnyereségesebb filmje, és 2,7 milliárd dollárt (mai árfolyamon 751 milliárd forint) hozott be. A Bombák földjén ezzel szemben szerencsére csak 11 millióba (mai árfolyamon 3 milliárd forint) került, tehát így is bőven nyereséges lett.

Szembetűnően keveset hozott a konyhára a tavalyelőtti győztes, a külvárosi nyomornyedben szövődő meleg szerelmi szálat bemutató Holdfény (Moonlight) is, mondjuk nem is került sokba elkészíteni, maximum 4 millió dollárt (1 milliárd forint) fizettek ki érte. A jegypénztáraknál azonban 2017-ben az Amerika kapitány: Polgárháború lett a győztes, több, mint 1,1 milliárd dollárral (306 milliárd forint).

Az harmadik legkevesebb összeget hozó Oscar-legjobb az elmúlt 10 évben a Boston Globe újság legerősebb sztorijának elkészültét bemutató Spotlight – egy nyomozás részletei lett (angolul csak Spotlight), nem nagyon érdekelte a moziba járókat, hogyan döntötte meg néhány újságíró a világ egyik legerősebb vallási szervezetének alapjait azzal, hogy felfedték a katolikus egyházban tapasztalható pedofil-botrányokat, csak 88 millió dollár (24 milliárd forint) jött össze 20 milliós gyártási költség mellett, holott a Star Wars-sorozat Az ébredő erő című része két milliárd fölött termelt (több, mint 556 milliárd forint).

Az elmúlt tíz évben A király beszéde (The King’s Speech) volt a legsikeresebb Oscar-fődíjasa, viszonylag sokan voltak kíváncsiak arra, hogy VI. György angol király hogyan győzi le a dadogását a második világháború legnehezebb időszakában, a film 414 millió dollárt (mai árfolyamon 115 milliárd forint) szedett össze, igaz, ez sem közelíti meg túlságosan az ugyanabban az évben megjelent A Karib-tenger kalózai: Idegen vizeken című részét, a kalózok egy milliárd dollár (több, mint 276 milliárd forint) fölött hoztak az alkotóknak.  

FOTÓ: flickr.com

Kulcsár Árpád
Kulcsár Árpád az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek