Közösen építenek hatodik generációs vadászgépet a németek és a franciák

Szerző: Bakodi Péter
2019.02.11. 16:23

A koncepció kidolgozása csak a napokban kezdődött, de a fejlesztőknek már most olyan kérdésekkel kell foglalkozniuk, mint a még a tervezőasztalon sem létező fegyverrendszer exportjának lehetőségei.

Közösen építenek hatodik generációs vadászgépet a németek és a franciák

Egy elég ambiciózus együttműködés keretében, közösen fogja megalkotni a jövő vadászgépét a francia Dassault és a francia-német-spanyol konzorciumban működő Airbus – jelentette be a napokban közös sajtótájékoztatón Florence Parly francia védelmi miniszter és német kollégája, Ursula von der Leyen. A tervek szerint a 2040 környékén hadrendbe állítandó, jelenleg csak FCAS kódnévvel illetett harcirepülő váltaná a francia légierő Rafale-jait és a németek Eurofightereit, melyek egyaránt a vadászrepülőgépek negyedik generációjához tartoznak.

Ez már egy hatodik generációs vadászgép lenne, mely az elképzelések szerint a jelenleg ismert technológiáknál még fejlettebb lopakodó képességekkel, rendkívül érzékeny szenzorokkal, és irányított energiafegyverekkel is rendelkezik majd. A németek és a franciák átugranák ezzel a jelenleg legmodernebbnek számító ötödik generációt, melyet az alig négy évvel ezelőtt hadrendbe állt F-35-ös képvisel. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság, valamint kilenc másik állam összefogása keretében megvalósult vadászrepülő fejlesztésében Németország és Franciaország nem vett részt.

JELENLEG AZ F-35 A LEGMODERNEBB VADÁSZGÉP, AZ FCAS MÉG ENNÉL IS FEJLETEBB LESZ

A formálódó FCAS-koncepcióval ugyanakkor

Párizs és Berlin jelzi, hogy nem kívánnak kimaradni a technológiai versenyből a hadiipar terén sem.

A mérnököknek nem lesz könnyű dolguk, hiszen a hatodik generációs vadászgépeknek a 21. század második felében jelentkező katonai kihívásokra kell majd választ adniuk a gyakorlatban. A jelenleg elérhető információk szerint ezt elsősorban a hálózat alapú hadviselés, azaz a különböző eszközök és személyek közötti valós idejű kommunikáció tökélyre fejlesztésével próbálják majd megoldani.

A biztonságunknak és az iparunknak egyaránt szüksége van erre a fejlesztésre

indokolta a kétoldalú együttműködést a Defense Newsnak a francia légierő parancsnoka. Philippe Lavigne tábornok hozzátette azt is, hogy Spanyolország megfigyelőként vesz részt az FCAS-programban, és arra számítanak, hogy más nemzetek is csatlakoznak majd.

Már most a fegyverexporton kell gondolkodni

A forradalmi kezdeményezés iránt a német és a francia kormány is elég elkötelezettnek tűnik, de előzetesen még választ kell adniuk azokra a francia hadiipari félelmekre is, miszerint a fegyverexport tekintetében túlságosan szigorúnak tartott németek blokkolhatják majd a készülőben lévő vadászgép jövőbeli értékesítését harmadik partnereknek. A nemzetközi szabályok szerint a fegyvergyártó vállalatok csak állami jóváhagyással exportálhatják termékeiket.

A közös kooperációban épülő vadászgép így mindkét kormánynak vétójogot hagyna a fegyverüzletek tekintetében.

Az exportkérdés mellett több alapvető koncepcionális különbség is felmerült előzetesen. Franciaországnak atomhatalomként olyan vadászgépre van szüksége, amellyel szükség esetén nukleáris robbanófejjel ellátott rakétákat is célba tud juttatni, a német légierőnek viszont nem hiányozna ez a képesség. Csakúgy, mint a repülőgép-hordozón való landolás sem, mely a franciáknak elengedhetetlen az erőkivetítési ambícióik szempontjából. A francia haditengerészeti flotta zászlóshajója, a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó legutóbb az Iszlám Állam elleni harcokban vett részt. A szíriai partok közelében állomásozó hadihajó fedélzetéről felszálló Rafale-vadászgépek hónapokon keresztül bombázták a terrorszervezet állásait.

PÁRIZS SZÁMÁRA STRATÉGIAI FONTOSSÁGÚ CSAPATAIK BEVETHETŐSÉGÉNEK FENNTARTÁSA

A különböző felhasználásból adódó kívánalmaknak persze eleget lehet tenni módosított verziókkal. A vadászgép vezérlése terén ugyanakkor nehezen elképzelhető, hogy érdemi különbségek legyenek az altípusok között. Jelenleg még nem született döntés arról, hogy hagyományos, pilóta által vezetett, vagy pilóta nélküli konstrukcióban fog megvalósulni a hatodik generációs vadászgép. Utóbbi mellett szól a költséghatékonyság, de jelenleg még túlságosan sci-fibe illő lenne egy ilyen verzió, így elképzelhető, hogy a műveleti igényekre szabottan mindkét opciót beépítik majd az új repülőbe.

Bakodi Péter
Bakodi Péter az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek