Ezért veszélyes elvonni a pénzt a társadalomtudományoktól

Ésik Sándor

Szerző:
Ésik Sándor

2019.02.11. 15:57

A „nem innováló” tudományok kiszelektálása azt jelenti, hogy maradnak azok a tudományok, amelyeknek közvetlen köze van a féktárcsához. A végén már csak egy rakás szakbarbár alak lesz ott, aki addigra eljut oda, hogy a Föld is féktárcsa alakú, és a német ipar körül kering.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Azt többé-kevésbé el lehet magyarázni embereknek, hogy például a matematikai kutatóintézetet azért nem szabad bezárni, mert a számítógép matematikával megy, és aki több matematikát csinál, az jobban be tudja fűteni a számítógépet. Sajnálatos módon Palkovics László miniszter úr is kb. ezen a szinten van. Az a mondata ütött szíven, hogy őt nem érdeklik azok a kutatóintézetek, amelyek „nem innoválnak”. Ez a mondata megmutatja, miért őrült veszélyes dolog a szakbarbárság.

Innoválás alatt Palkovics jól láthatóan az újabb és jobb féktárcsák feltalálását érti. Esetleg lézerrel kivágott féktárcsákat.

Féktárcsákat kerámiából, karbonszál-erősítésű műanyagból. Lézerrel kivágott kerámiából és karbonszálból. De lényeg, hogy legyen benne féktárcsa. Ha nincs benne féktárcsa, akkor nincs benne innováció.

És itt kellene nekem elmagyarázni, hogy mégis mire jó az összes többi kutatóintézet. Nehéz ügy.

De induljunk ki abból, hogy Palkovics miniszter úr a féktárcsát érti. Dolgozott is féktárcsagyárnak, így azt hiszem, a féktárcsára felépíthetjük ezt a magyarázatot. Képzeletbeli féktárcsánkat (karbon-kerámia, lézervágott) szereljük fel egy középkategóriás BMW-re! A BMW ugye sokáig abból élt, hogy Vokuhila frizurát, barkót viselő, echte német férfiak sportos autója volt. Driver’s car, ahogy az angol autós sajtó hívta. A fékei pedig olyanok voltak, hogy határozott (akár bal lábbal) fékezéshez voltak méretezve, olyan sofőrnek, aki pontosan tud fékezni, és csak akkor blokkolja meg a kereket, ha épp el kell keresztbe tenni az autót egy sodrós balosban.

A BMW és a beszállítók reszelgették csendben a féktárcsákat, szerelték legendás kocsik még legendásabb futóműveibe. Ám történt közben valami. Egy csomó hippi lázadást csinált. A lányok beszedtek egy tablettát, amitől nem lettek terhesek, és elkezdték ennek előnyeit élvezni. A hátrányaira nem gondoltak, dehát aki népesedési problémákon és hasonlókon gondolkozik, miközben dugni is lehet, az megérdemli. Néhány fiatalember, aki előnytelen külseje és hiányos gitártudása miatt ebből a dologból kimaradt, behúzódott a fater garázsába Amerika nyugati parti városaiban, amíg Chad és Stacy szörfözni volt. Találmányaik miatt megjelent egy csomó olyan állás, ami marha jól fizet, és egy székben ülve kell csinálni.

Mi köze ennek a féktárcsához? Semmi.

Ahhoz viszont van köze, hogy azt a féktárcsát rászerelik egy autóra és az autót megpróbálják eladni. És arra jutnak, hogy eleinte csak kis létszámban, majd tömegesen a nők is kezdenek vezetni. És a legtöbbjük nem az autót keresztbe csapva akar driftelni, hanem a gyerekeket épségben az oviból el akarja vinni balett- és karateórára.

Más neki a fontos, mint a pornóbajszos Günthernek. Nem atomjó féktárcsát akar, hanem biztonságosat, családbarátot, környezetkímélőt. Gendersemlegest.

A féktárcsagyár mérnökei meg néznek, amikor elviszik a BMW igazgatótanácsa elé a 34 százalékkal javított hőeloszlású féktárcsát, és a hozzá a legjobb vegyészek által kifejlesztett, buborékosodásra még extrém hőmérsékleten sem hajlamos, ezért kisebb nyomáson is használható fékfolyadékot... és azt kérdik tőlük, hogy akkor ezt el lehet-e adni, mint „biztonságos” féket.

Szegény mérnök meg hiába mondja, hogy a féktárcsa a biztonságos fékezés ezer feltétele közül az egyik, amelyik speciel semmit sem ér, ha időben nem nyomják be a kellő mélységig a fékpedált. Ekkor felnéz az egyik, addig az ún. stupor állapotában levő marketinges és azt mondja: ez az! Fejlesszenek hozzá a mérnökök egy fékpedál-pontjóllenyomó rendszert, mert ez kell a félve vezető családanyának! Miközben a mérnökök pornóbajszuk alatt káromkodva távoznak, gondolkozzunk el azon, hogy vajon honnan jött a marketinges pasasnak ez az ötlete.

Hát onnan, hogy ismeri a társadalomtudományok friss eredményeit.

+ Pszichológusok elemezték, hogy mitől fél a kedves vásárló, melyek a vágyai.

+ Szociológusok mondták meg, hogy ki ő. Hány iskolája van, hány évesen veszi az autót, milyen egyéb fogyasztási döntéseket hoz meg azelőtt és azután, hogy autót vett? Kire szavaz? 

Történészek tudják, hogy melyik tartományban laknak nyakas, takarékos protestánsok és melyikben az életigenlő, papíron katolikus, valójában inkább a római patrícius hedonizmust továbbvivő vásárlók.

+ Nyelvészek kutatják a nyelv legújabb fejlődését és segítenek meghatározni azt a regisztert, amelyben a célközönség az autóreklámot hallani szeretné.

+ Politológusok elemzik, mikor jön egy olyan párt, amelyik valamelyik fontos anyagot, amelyet a féktárcsában használunk, majd be akarja tiltatni.

Az a gyár, amelyik figyelt a társadalomtudomány eredményeire, tudta, milyen féket kell rendelni.

Ez nem jelenti azt, hogy a társadalomtudomány felsőbbrendű volna. Azt jelenti, hogy a természettudomány eredményei társadalomban léteznek és társadalom pedig a természetben. Ez egy bonyolult egyensúly, amellyel kapcsolatban ha bizonytalanok vagyunk, forduljunk bizalommal azokhoz a tudósainkhoz, akik ökológiával foglalkoznak, az ember és a természet kapcsolatával. Ha bizonytalanok vagyunk, hogy vajon mi volt előbb, a vágy az új feltalálására vagy az új jelenségekre adott válaszok, irány a filozófia.

A tudomány egy és oszthatatlan.

Nincs innováló és nem innováló tudomány. Nincs értékes természettudomány és nála kevésbé értékes társadalomtudomány. A „nem innováló” tudományok kiszelektálása azt jelenti, hogy maradnak azok a tudományok, amelyeknek közvetlen köze van a féktárcsához. Egyre újabb és újabb féktárcsákat fognak feltalálni. Majd akkor is, amikor az embereknek már nem lesz szüksége a féktárcsákra.

Akkor majd késő lesz elmenni oda, ahol elmondják a pedagógiai kutatásokat végzők, hogyan kéne a gyerekeket újabb dolgok gyártására megtanítani. Nem lesznek ott a pszichológusok, szociológusok, történészek, jogászok, akik segítenének innoválni. Csak egy rakás szakbarbár alak lesz ott, aki addigra eljut oda, hogy a Föld is féktárcsa alakú, és a német ipar körül kering.

Ésik Sándor írása megjelent a Diétás Magyar Múzsán is!

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek