+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Pintér Bence
2019. január 31. csütörtök, 10:49
Egy hétig sztrájkoltak a győri audisok, de a kormánypárti médiában csak az MTI híreire és két darab publicisztikára futotta. Máshol meg még ennyire sem.

Szerda este véget ért a rendszerváltás utáni történelem legnagyobb szabású sztrájkja a győri Audiban: a múlt csütörtök reggel az Audi Hungária Független Szakszervezet elkezdett sztrájk teljesen megbénította a győri gyár működését, ezzel összefüggésben pedig leállt az Audi ingolstadti üzeme is. A kormánypárthoz nem kötődő hazai sajtótermékekben (így az Azonnalinál is) kiemelt hírként szerepelt egész héten a téma,

 

de akadtak olyan magyar lapok, amelyek olvasói, ha csak onnan tájékozódnak, nem értesültek a sztrájkról.

 

Ennek a fő oka az lehet, hogy a rabszolgatörvény nyomán a szakszervezetek és az ellenzéki szereplők is sokat beszéltek mostanában az általános sztrájkról, az ettől az ügytől független audis sztrájk így egy olyan környezetbe robbant be, ahol maga a sztrájk, mint olyan, veszélyes elemként tűnhetett fel a kormánypárti szerkesztőségek számára.

 

Nem volt szó azonban teljes, központi hírzárlatról: a kormánypárti sajtó egyik fele az MTI nyomán beszámolt a történésekről, a másik fele azonban legfeljebb a tárgyalások végéről adott tájékoztatást.

 

Ahol szó esett a sztrájkról

 

A Fidesz-közeli nyilvánosság jelenleg egy nagy központi mammutból (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány), illetve pár, az alapítványtól független szereplőből (Demokrata, Pesti Srácok, TV2, Magyar Hírlap), illetve az MTI-t is irányító közmédiából áll. 

 

Kezdjük is az MTI-vel, ami Magyarország egyetlen hírügynökségeként sok kormánypárttól egyébként független médium hírforrása is:

 

az MTI szerepének megfelelően beszámolt a sztrájk menetéről.

 

AZ MTI BESZÁMOLT AZ ÜGYRŐL

 

Ezeket az összefoglalókat és tudósításokat vette át aztán a kormánymédia nagyrésze is, például a Magyar Idők, a Mandinera közmédia (akik saját videós riportot egy darabot közöltek a helyszínről), a Demokrata, a Pesti Srácok, a Hír TV, az Echo TV és a Magyar Hírlap is

 

A KÖZTÉVÉ EGYETLEN VIDEÓS RIPORTJA A SZTRÁJKRÓL

 

Az MTI-s anyagokon felül a sztrájkkal a kormányközeli médiában a legrészletesebben érthető módon a helyi lap, a Kisalföld foglalkozott, ezen túl azonban csak két cikket találtunk, ahol az MTI-n túllépve saját szerkesztőségi tartalomként  jelent meg a sztrájk:

 

+ a Magyar Hírlapban Faggyas Sándor publicisztikában üdvözölte az audis szakszervezet lépését, valódi érdekvédelemként pozicionálva azt a rabszolgatörvény ellen fellépő szakszervezetekkel szemben;

 

+ illetve a sztrájk lezárulta után a Pesti Srácok közölt egy pozitív hangvételű összefoglalót, amelyben azért szó esett arról is, hogy: „Nem kellene túl tolni a biciklit! Nehogy a ló túl oldalára essünk, és addig követelőzünk, míg a multiknak elmegy a kedve Magyarországtól, mert sokallják a költségeiket.”

 

Véget ért a sztrájk ott is, ahol nem adtak róla hírt

 

Mint látjuk tehát, alapvetően még a kényes politikai vonatkozások miatt sem volt tabutéma a győri sztrájk a kormánypárti lapok jó részében: bár nem foglalkoztak vele kiemelten, és nem nagyon próbálták az egész ügyet narratívába helyezni, az eseményekről azért beszámoltak.

 

Éppen ezért érdekes, hogy egy sor kormánypárti médium viszont úgy csinált, mintha nem éppen a legnagyobb sztrájk történne a versenyszférában.

 

A KESMA-hoz tartozó 888-on egyetlen anyag sem jelent meg a győri dolgozók sztrájkjáról és a bértárgyalásokról, vagy azok lezárultáról (se az Audi, se a sztrájk címke alatt nem találtunk cikket), és amennyire meg tudjuk állapítani a műsorok átfutása után, a TV2 híradójában sem volt téma a sztrájk.

 

A 888 NEM TALÁLT SZTRÁJKHANGULATOT

 

Az Origo pedig mindössze egy, az MTI-s anyaghoz képest is rövidített hírben számolt be arról, hogy véget ért a sztrájk, amiről korábban egy sort sem írtak.

 

ENNYI LÁTSZOTT A SZTRÁJKBÓL AZ ORIGON

 

Ugyanígy járt el  egyébként a Lokál bulvárlap és a Figyelő hetilap is: mindkét helyen csak a sztrájk befejezéséről szóltak a hírek.

 

A kormánypárti szerkesztőségekre a következő hetekben is nehéz idők várhatnak sztrájkszempontból, hiszen három észak-magyarországi üzemben is sztrájkra készülnek a Mérce tájékoztatása szerint.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Három fertőzési gócpontot azonosítottak be, ebből egy bánsági, egy erdélyi.

A főváros már beszerezte az ehhez szükséges maszkokokat, de kell pár nap, míg ezek meg is érkeznek, tudtuk meg Karácsony Gergely főpolgármestertől.

Csütörtök tizenhárom EPP-tagpárt szólított fel a Fidesz kizárására a pártcsaládból, Orbán azt mondja, most a magyar embereket védi, ezért nincs ideje erről beszélni.

Az országos tisztifőorvos szerint ez nem segíti a járvány kezelését. Összefoglaltuk, mi hangzott el a pénteki koronatájékoztatón!

Míg Belaruszban szinte az élet változatlanul folyik tovább járvány idején, és az ország elnöke is inkább traktorozásra szólítja fel lakosait, Litvánia szerint Belarusz titkolózik és próbálja eltussolni a járvány valódi mértékét.

A halálos áldozatok mindegyike krónikus beteg volt, a regisztrált fertőzöttek száma pedig elhagyta a hatszáz főt.

A mikroblog-szolgáltató összesen öt ország kamuhálózatát törölte, de ebből Szerbiának nagyobb bázisa volt, mint a másik négynek összesen.

A hét kérdése

Vajon rászólt valaki a Fideszre, hogy ezt már tényleg nem kéne? Vagy erkölcsi okokból gondolták meg magukat? Vagy csak Semjén Zsoltot froclizzák vele?

Azért ide elnéznénk

Csatlakozz a csoportunkhoz, és vészeljük át együtt a karantént!

A járvány alatt a Lia Fit Facebook-oldalán viszonylag gyakran, esténként.

Minden este 8-kor az erkélyről vagy ablakból, amíg aktuális.

Minden hétköznap 14 órától az FM4-en. Hallgatható online!

Szeretnél komposztálni, kiskertben, netán a lakásodban vagy az erkélyen, de még nem mertél belevágni? Ápr. 6.

Ezt is szerettétek

Pszichológust kérdeztünk a családon belüli erőszakot elszenvedők menekülési lehetőségeiről, egy jogászt pedig arról, mennyire felkészült a szakma segíteni azoknak, akik életveszélybe is kerülnek otthon.

Milyen értelmét lehet találni a 21. században a böjtölésnek?

Pedig két nappal korábban kezdődött, mint a pesti, és még Kossuth Lajos is hatással volt rá.

„Szovjetológiának” tűnik Olaszországból a magyar kormány kommunikációja a koronavírusról – mondta a Helyzetben Stefano Bottoni magyar-olasz történész.

Hogyan hozta a sírból vissza esélyeit Joe Biden? Miért veszíthet akár tömegesen latinó szavazókat Bernie Sanders? Dörzsölheti-e a tenyerét Trump?

Meddig engedi elfajulni a bulit az MNB, és mikor szab gátat a gyenge forintnak? Lesz-e 350 forintos euró? Zsiday Viktor és Isztin Péter magyarázzák el.

A SME felvidéki magyar főszerkesztője, Balog Beáta a karrierjéről, a Kuciak-gyilkosság utáni szlovák médiáról és arról, milyen hatással volt a NER a határon túli magyarságra.

Twitter megosztás Google+ megosztás