Ezért vonul ki Facebookról és a Twitterről a német Zöldek vezére

Szerző: Bukovics Martin
2019.01.07. 15:41

Miután többször is magyarázkodnia kellett a posztjai miatt, Robert Habeck úgy döntött, törli magát Facebookról és Twitterről. Szerinte ezek dekoncentrálttá és dezorientálttá teszik őt.

Ezért vonul ki Facebookról és a Twitterről a német Zöldek vezére

Mint arról az Azonnalin már beszámoltunk, több száz német politikus privát adatai szivárogtak ki nemrég az interneten. A privát mobilszámok és bankkártya-adatok mellett a parlamenti pártok belső dokumentumai is kiszivárogtak. Az elkövetők egyedül a szélsőjobboldali AfD-t kímélték – az adatokat kiszivárogtató, kevés követővel rendelkező twitteres felhasználói profil orosz propagandaoldalakat követett.

Robert Habeck, a német Zöldek férfi társelnöke ennek apropóján most úgy döntött: megszünteti facebookos és twitteres felhasználói fiókjait.

A politikus ezt egy blogbejegyzésben jelentette be. Mint írja, 2019 neki duplán rosszul kezdődött a digitális térben: először is a twitteres adatlopás miatt, melynek során számos, a családját is érintő privát adat szivárgott neki, másrészt pedig pár alapvető politikai-kommunikációs hiba miatt, amit a Facebookon elkövetett.

Alapvető kommunikációs hibák

Habeck ugyanis arról beszélt egy Twitterre posztolt, onnan azóta eltávolított kampányvideóban, hogy Türingia a 2019. októberi tartományi választást követően egy „nyitott, szabad, liberális, demokratikus tartomány lesz” – miközben igazából azt akarta mondani, hogy egy ilyen tartomány marad. A videó miatt Habecket rengeteg Twitter-felhasználó tűz alá vette, és jogosan: az általa a „bleibt” (marad) helyett használt „wird” (lesz) ige ugyanis arra utal, hogy az egyébként a baloldali populista Linkspartei, a szociáldemokrata SPD és a Zöldek (azaz Habeck pártja) vezette keletnémet tartomány most valami elmaradott porfészek lenne. A balhé akkora lett, hogy a Zöldek türingiai szervezete külön elnézést kért a türingiaiaktól.

Habeck erről blogjában így ír: 

„A Twitter agresszívabb minden más digitális médiumnál – nincs más olyan felület, amin ennyi utálat, rosszindulat és heccelés lenne. Nyilvánvalóan triggerel engem a Twitter:

arra sarkall, hogy agresszívabb, hangosabb, vitázóbb legyek, és élesebben fogalmazzak – olyan tempót diktálva eközben, amely nehezen enged teret arra, hogy átgondoljam a dolgokat.” Holott Habeck úgy látja, a Zöldek és az ő személyes politikai irányvonala pont ennek ellentéte: átgondolni, komolyan venni minden véleményt és érdeket, úgy, hogy a vita során véletlenül se tűnjön kioktatónak vagy fölényeskedőnek.

Habeck a türingiai hibát már korábban is elkövette. A pártja második helyét, azaz óriási előretörését hozó tavaly őszi bajor tartományi választást követően arról beszélt egy kampányvideójában, hogy azért kell megtörni a tartományt 1957 óta kormányzü keresztényszociális CSU egyeduralmát, hogy „végre demokrácia legyen Bajorországban”. Ezért utólag szintén elnézést kért a politikus.

Ahol nem annyira fontos a Facebook

„A Twitter dezorientálttá és dekoncentrálttá tesz engem, pláne mikor egy megbeszélés alatt lopva ránézek a telefonomra. De alapjában is: talkshow-k vagy pártkongresszusok után rendre mohón figyelem, hogyan reagál rám a Twitter-világ. És pont ez a lényeg: ez olyan, mintha a politika önmagát beteljesítő jóslatokból állna. Hogy úgy beszéljek, ahogy a médium szeretné. Ismét koncentráltabb, fókuszáltabb szeretnék lenni, nem a rövidtávú győzelmekre, hanem a hosszútávra figyelve” – írja blogposztjában Habeck, aki foglalkozását tekintve eredetileg amúgy író. Szerinte elképzelhető, hogy a Facebookról és a Twiterről való lelépéssel politikai hibát követ el, de szerinte sokkal nagyobb hibát követne el, ha nem tenné meg.

A cikk írásakor, azaz hétfőn 15.40-kor még Habeck 46 ezer lájkolóval rendelkező Facebook-oldala és 48 ezer követővel rendelkező Twitter-profilja is aktív volt. Németországban a Facebooknak egyébként jelentősen kisebb a szerepe, mint Magyarországon, a Twitteré viszont nagyobb – nálunk azt újságírókon kívül alig használja valaki. Egy 2017-es németországi felmérés során kiderült, hogy a németek 33 százalékának van felhasználói fiókja a Facebookon, ám azt napi rendszerességgel 21 százalék használja csak. A Facebookból a legtöbbet a szélsőjobboldali AfD profitál: a német pártok közül nekik van a legtöbb lájkolójuk ott, ami annak köszönhető, hogy a tudatosan építik magukat az amerikai közösségi oldalon, és előszeretettel használnak különböző zárt csoportokban terjedő álhíreket is.

FRISSÍTÉS (16:30): Sem Habeck Facebook-, sem Twitter-oldala nem elérhető már. Aki követné, már csak Instagramon teheti meg.

Robert Habeckkel az Azonnali egyébként készített már egy interjút migrációról, Macronról, EU-ról – ezt itt el is olvashatod.

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek