+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Fekő Ádám
2019. január 4. péntek, 18:09
Nicki Minaj kilenc év alatt hagyta, hogy az Instagramja érdekesebb legyen, mint a lemezei. A világ egyik legbefolyásosabb nője hamarosan Budapesten is próbálja visszaterelni a hangsúlyt oda, ahol eredetileg is helye van.

Hacsak nem lép színre idén egy új Nirvana,

 

a 2010-es évek már biztosan arról lesznek emlékezetesebbek, hogy ez volt az a tíz év, amikor a hiphop végleg átvette a hatalmat a világ felett:

 

2008-ban még óriási pampogás volt arról, hogy az alapvetően gitárzene köré épülő Glastonbury fesztiválon Jay-Z neve jelent meg főfellépőként, hét évvel később már azon sem háborodott fel igazán senki, amikor Kanye West minden idők egyik legszarabb feldolgozását adta elő a világ egyik legmenőbb fesztiválján.

 

A stílus uralkodása leginkább annak köszönhető, hogy az idők folyamán már rég nem csak a drogokról és kurvákról rappelnek benne fegyverrel hadonászó hülyegyerekek. Előkerül itt a legarcbamászóbb érzelemkitörésektől kezdve a szinte rockzenei ugráltatáson át egészen az akár külön kategóriának is mondható Drake-ig egy csomó dolog, egy apróságon kívül:

 

a műfajt továbbra is pont úgy uralták a férfiak, mint az 1990-es években.

 

Sőt, még az előző évtizedben valahogy felfutott nők is eljelentéktelenedtek közben, hiszen ameddig például Jay-Z átmentette magát a zeneipar legfontosabb emberei közé, addig a legsikeresebb nőnek számító Missy Elliott szinte teljesen eltűnt, a még említésre méltó Lil’ Kim pedig évekre börtönbe került.

 

Ebbe a légüres térbe érkezett meg a Trinidad és Tobagóban született Nicki Minaj, eredeti nevén Onika Tanya Maraj, aki gyakorlatilag vetélytárs nélkül lett 25 éves korára a hiphop királynője. Amellett, hogy szüksége volt rá a piacnak, Minaj különlegesen tehetséges is:

 

néha karikatúraszerű szövegelése, több, néha egymással is más hangokon és akcentusban beszélgető alteregója, és a sokszor r&b-be hajló énekhangja miatt még azoknak is érdekes tudott lenni, akik szerint a hiphop megállt a Hip Hop Boyznál.

 

Ötéves kora óta Bronxban élve eredetileg színész akart lenni, de a fiatal évei leginkább azzal mentek el, hogy mindenhonnan kirúgták pincérnői állásából, amiért túl bunkó volt a vendégekkel. Első dalait a szépemlékű MySpace-re töltötte fel, mindössze két éves próbálgatás után igazolta le az akkor épp a hiphop következő legnagyobb dolgának tűnő Lil Wayne saját kiadójához. 

 

 

A popzenéhez már rég nem elég a zene, szerencsére Nicki Minaj ebben is tökéletes volt: szinte patikamérlegen szállította az aktuális minibalhékat, jó exhibicionistaként pedig bármikor lelkesen rakta ki Instagramra azokat a képeit, amiken ruha is alig van rajta.

 

A zeitgeist is az ő oldalán állt, hiszen vele egy időben épp felfedezte magának a világ az irreálisan nagy és kerek seggeket mint új szépségideált, ezért Minaj képeivel abban az univerzumban is celebbé tudott válni, amit a tulajdonképpen csak ebből élő Kim Kardashian, Amber Rose és társai uraltak. 

 

 

A történet innen lesz igazán 21. századi: a 2010-ben még első lemezét kiadó Nicki Minaj egy évvel később már Prince-szel együtt mutatta be Donatella Versace új kollekcióját, 2012-ben pedig minden idők legsikeresebb női rappereként ült az American Idol (= a helyi X-Faktor) zsűrijében azzal a nála 10 évvel idősebb Mariah Careyvel, akit az adás egyik szünetében úgy leosztott, hogy az énekesnő külön biztonsági őröket kért magának miatta.

 

Nagyjából itt alakult át a karrier egyfajta folyamatos médiajelenlétté, ami nem csak a havi minimum egy (túlnyomó részt pénzért vállalt) vendégszereplésben nyilvánult meg valaki dalában.

 

Ha az ember rákeres a Nicki Minaj névre a fontosabb bulvárlapokban, nagyon jó eséllyel minimum egy hírt talál róla, viszont valahogy a zenéjéről elfelejtettek beszélni időközben az emberek. Modellként a Paper Magazine-nal simán meghódítja az internetet, az időközben trónkövetelőjévé vált Cardi B-vel összehozott balhéja is hozza a kattintást, a tavaly megjelent Queen című lemezének elég explicit borítójáról is beszéltek – csak a lényeg nem volt érdekes.

 

Arról ugyanis annyira sikerült elterelni a figyelmet, hogy már ugyan a Time szerint is a világ egyik legbefolyásosabb emberéről van szó, de arra már nem sikerült kihasználni a befolyását, hogy a lemezhez kapcsolódó megagigaturnéjára az emberek is kíváncsiak legyenek. Augusztusban hivatalosan a műsor tökéletesítése miatt mondta le a nagy névnek számító Future-rel közös észak-amerikai turnéját, de

 

a szervezők kiszivárogtatták, hogy tragikusan rosszul fogytak a húszezres csarnokokba ígért bulikra a jegyek,

 

novemberben pedig a hagyományosan zenebuzi briteknél is le tudott zavarni úgy egy egész turnét, hogy egyetlen sold outos estéje sem volt. 

 

A VISSZAFOGOTT BORÍTÓ

 

Ha már a koncertek nem jönnek be, lehetne kapaszkodni a lemeze teljesítményébe, de az sem meggyőző: bár a csapból is Nicki Minaj neve folyik, kiemelve, hogy már több Billboard-listás szereplése van, mint a Beatlesnek, a jelenleg az egész zeneiparnak diktáló Spotify-t például egészen konkrétan azzal gyanúsította, hogy szándékosan rontottak lemeze hallgatottságán azzal, hogy nem reklámozták eléggé, helyette pedig mást hoztak helyzetbe. Ez az érvelés pedig tényleg elég nevetséges abban a világban, ahol rajongói igényre nem hogy Nicki Minaj megmozdulásáról kap az ember új értesítést, de ha akarja, a kedvenc tanzániai zenekarát is elkezdheti követni. 

 

 

A jelenség innentől nem is az amúgy továbbra is csak különösen jól rappelő Nicki Minajról szól, hanem arról, hogy az interneten látott világ már a popzenében is sokszor úgy aránylik a valósághoz, mint a magyar politikában: az erőteljes jelenlét, sok lájk és tévés szereplések egyáltalán nem járnak kézzelfogható érdeklődéssel akkor, ha már ki is kéne mozdulnunk a lakásból miatta, vagy esetleg megvenni egy koncertjegyet.

 

Lehet, hogy a Nicki Minaj nevével ellátott cipők, ruhák vagy parfümök jól mennek, viszont a saját karrierjében is legfontosabbnak ítélt lemezéről egyszerűen nem beszélnek az emberek.

 

Azt senki ne higgye, hogy kisebben nincs jelen nálunk is ugyanez a jelenség: elég csak ránézni az Indexen egy őrült jó videóban is feltűnő Lil G és Nemazalány nyár óta tartó szárnyalását, akik a YouTube-on mutatott számok alapján az ország egyik legnépszerűbb emberei, de fellépésekben mégis csak a vidéki diszkóhaknik szintjén érdekesek. 

 

 

De azért van egy jó hírem is a sok siránkozás mellett: Nicki Minaj február 25-én Budapesten is fellép. Egy budapesti koncert nem dönti el, mennyire népszerű ténylegesen egy előadó, de arról például kiválóan képet kaphatunk, hol tart 2019-ben a legfelső ligába tartozó popzene.

 

Ráadásul arról sem érdemes elfeledkezni, hogy Nicki Minaj-nak minden válsága ellenére is van egy csomó jó dala, amiket valószínűleg el is fog énekelni élőben. Hogy ez a hiphop egykori királynőjének búcsúja, vagy egy korszakos előadó legendás magyar jelenése-e, majd eldöntődik valamikor 2023 körül. 

 

FORRÁSOK: Forbes, Page Six, People, Hypebot

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Alexander Dobrindt annyit azonban elismert, a CEU Budapesten tartása ügyében még nem született pozitív döntés a magyar kormány részéről.

Miután Matteo Salvini is kikelt az opera működtetésébe való szaúdi beavatkozás terve ellen, a La Scala igazgatótanácsa inkább visszautalja a szaúdi milliókat.

Egy kínai nő kipróbálta, mert azt hitte, a friss gyümölcsök semmi kárt nem okozhatnak. Tévedett.

A román miniszterelnöknek sikerült olyan magyarázatot adnia az eltűnő pénzekre, ami mellett a magyarok teljesítménye a fasorban sincs.

A sorozatsztár Volodimir Zelenszkij támogatói #ZeFake hashtaggel osztják meg, hogy Zelenszkij valójában Angela Merkel szeretője, sőt, nő.

A hét kérdése

A miniszterelnök beígérte a térség újjászületését, de mi elképzelni sem tudjuk, mire gondolhatott. Szerintetek?

Azért ide elnéznénk

Az interaktív kiállítás Da Vinci halálának 500. évfordulóján érkezik, március 16-tól látogatható az Élményüzemben.

Előadás a szovjetek innovatív megoldásairól Budapesten március 22-én.

Na jó, ennél valamivel fancy-bb névvel fut a kolozsvári, március 29-31. közötti kóstoló.

Művészeti est március 30-án több, mint százötven slammer, költő és zenész társaságában. Helyszín: Négyszoba Galéria.

A branding hatásait járják körül magyar alkotók Pozsony egyik legmenőbb kiállítóterében, a Kunsthalléban, április 14-ig!

Ezt is szerettétek

Leginkább a még hezitáló német, spanyol és lengyel pártokon fog múlni a Fidesz sorsa az Európai Néppártban, de a kormánypártnak is vannak erős szövetségesei.

Alexisz Ciprasznak elég volt az első vörös vonalat átlépnie, hogy Berlin alig fél év alatt padlóra küldje. Ciprasz ugyanis, ellentétben Orbánnal, egy tényleges vörös vonalt érintett: a német bankok érdekeit.

Először az európai zöldpolitikában válhatna természetessé Európa újraegyesítése és az európai politika dekolonizálása.

Az AB az igazságügyi miniszter kérésére olvasott az igazságügyi miniszter korábbi gondolataiban! Sci-finek hangzik? Elmagyarázzuk!

Twitter megosztás Google+ megosztás