Több mint tizenkétszer veszélyesebb lett tavaly repülőn utazni

Szerző: Illés Gergő
2019.01.02. 09:17

44-ről 556-ra emelkedett a légikatasztrófákban elhunytak száma tavaly. Aggódni viszont továbbra sem érdemes: repülni még mindig biztonságos.

Több mint tizenkétszer veszélyesebb lett tavaly repülőn utazni

A tavalyelőtti adatokhoz képest meredeken növekedett a repülőgép-katasztrófákban elhunytak száma 2018 során – írja a BBC az Aviation Safety Network (ASN) adatai alapján. 2017 a repülés eddigi legbiztonságosabb éveként vonult be a történelembe – utasszállító repülőgépek tavaly előtt csupán 44 ember halálát okozták, míg 2018-ban ez a szám több mint tizenkétszeresére, 556-ra emelkedett.

Nagyon aggódni mondjuk nem kell, ezzel még mindig a repülés történetének kilencedik legbiztonságosabb éve volt a tavalyi.

A Hollandiában székelő ASN összesen 15 halálos repülőgép-katasztrófáról számolt be 2018 során:

  • A Lion Air októberben, Indonéziában lezuhant Boeing 737 Max repülőgépe önmagában 189 áldozatért felelős. A gépről a szerencsétlenségről készült jelentést követően aztán kiderült: már nagyon felszállnia sem szabadott volna, nem jól működött ugyanis a gépbe épített átesésgátló, a rendszer pedig lefelé nyomta a repülőgép orrát.
  • Júliusban viszont már emberi hiba vezetett a Kuba fölötti légikatasztrófa 112 áldozatához: a Damojh Airlines beszámolója szerint a személyzet túlságosan meredek szögben szállt fel a géppel, mielőtt az lezuhant volna.
  • Februárban 66 ember halálát követelte az iráni Zagros-hegységben történt katasztrófa: itt a mentést ráadásul az is nehezítette, hogy a hegység maga rendkívül nehezen elérhető.
  • Egy sikertelen leszállást követően 51 ember veszítette életét Nepálban, a Kathmandu repülőtér mellett: a helyi légiirányítás szerint a gép rossz irányból érkezett, és lefutott a kifutópályáról.

Az ASN ugyanakkor a több mint tizenkétszeres növekedés ellenére is nyugalomra inti a repülőgépen utazókat: a szervezetet vezető Harro Ranter szerint „ha a baleseti ráta annyi lett volna, mint tíz éve, csak 39 halálos baleset történt volna”, míg a 2000-es adatokkal számolva 64 haláleset történt volna. „Ez óriási biztonsági fejlődést jelez az elmúlt két évtizedben” – tette hozzá.

Az ASN az irányítás elvesztését jelöli meg az elmúlt évek legjelentősebb baleseti okaként a légikatasztrófák esetében: az elmúlt 5 év legrosszabb 25 katasztrófája közül legalább 10 is ennek tudható be. Az irányítás elvesztése alatt azt értjük, mikor a repülőgép műszaki hiba miatt, vagy emberi és természeti tényezők okán letér a kijelölt légifolyosóról.

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek