+++ MIBEN FEJLŐDJÜNK, MIRŐL ÍRJUNK? MONDD EL A VÉLEMÉNYEDET AZ AZONNALIRÓL! +++
Szakács András
2018. december 5. szerda, 20:21
Kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül, de politikai kommunikációs szakemberek már mutatóban is alig. Akkor talán feltűnt volna valakinek, hogy a zöldpolitikus Karácsony Gergely éppen az olcsóbb autózásért tüntetők mellett állt ki a sárga mellénnyel.

Elemezzük a fenti képet szigorúan politikai kommunikációs szempontból nézve:

 

ezek szerint Karácsony Gergely zöldpárti politikus egyetért azokkal, akik ellenzik a benzin árába foglalt környezetvédelmi adó növelését és az olcsóbb autózást preferálják.

 

Ennek a fotónak az elkészülte is jól mutatja, hogy bár kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül (mert hát egy igazán trendi jelenséget lovagolnának meg a képpel), de politikai kommunikációs szakember már mutatóban is alig (olyanok, akik rámutathattak volna a fenti gondolatmenetre).

 

A probléma – a polkommosok hiánya – két okra vezethető vissza: az egyik egy tévhit, a másik az egó.

 

1. Egó

 

A jelenlegi ellenzéki pártokban azt gondolják, hogy csak a politikus csinálhat politikát. Természetesen nem arra a közhelyes mondásra akarok kilyukadni, hogy a politika túl fontos ahhoz, hogy politikusokra bízzuk. Mondjuk inkább úgy: van olyan helyzet, amikor a politikus is csinálhat politikát.

 

A sikeres politikacsinálás tervezőasztalnál készül, ami körül nem csak politikusoknak kellene ácsorognia.

 

Hanem szakértőknek! – vághatja rá mindenki. Szociológusoknak, orvosoknak, mérnököknek – egy szóval: tudósoknak kéne ott álldogálniuk, akik egy-egy szakterület értői és művelői. Olyanok, akik megírják a szakpolitikát, amit aztán a politikus elad.

 

A probléma az, hogy annak viszont már nincs nagyon szakértője a pártoknál, hogy mit és hogyan kellene eladni. Tartalom még úgy ahogy akad – rendre készülnek választási programok –, csak mint látjuk, a formát és a kontextust képtelenek jelenleg összerakni.

 

2. Tévhit

 

A politikusok azt hiszik, hogy marketingesek és politológusok alkalmazásával le van tudva a politikai kommunikáció kérdése, azaz a tartalom eladásának mikéntje és hogyanja. Az ellenzék sajtóközleményeit és a párt üzeneteit jellemzően politikaelmélettel és közvélemény-kutatással foglalkozó politológusok, illetve céges kommunikációhoz értő szakemberek írják teljes káoszban, sokszor az, aki épp ráér.

 

Ezért is ingadozik egyrészt a közlemények minősége, másrészt a milyensége a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között.

 

De nem véletlen, hogy ezek a szakemberek (politológusok és reklámszakemberek) a keresettebbek a pártoknál, és kevésbé a polkommosok. Előbbiek azt írják le ugyanis, amit a politikus akar viszontlátni, míg utóbbiak arra törekednek, hogy az jelenjen meg, amit a választópolgár akar látni egy párttól vagy politikustól a szavazatáért cserébe.

 

Nem kérdés, hogy egy politikus számára melyik a vonzóbb.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Itt megteheted!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Nem áll jól a közvélemény-kutatásokban a hivatalosan vasárnap elnökjelöltnek választott PSD-s miniszterelnök.

Ez nem fenyegetőzés, hanem a valóság – mondta a brit miniszterelnök.

Nem politikai okokból takarították le, és tagadták, hogy hivatalos graffiti-eltávolító szakemberek lennének.

Nem a hagyományos könyvesbolti terjesztésbe kerülnek azok a romantikus könyvek, amelyek a KSH toplistáját vezetik.

Kik szavazhatnak az önkormányzati választáson? Mi kell ahhoz, hogy ajánlhasd a kedvenc polgármesterjelöltedet? Tudsz-e máshol szavazni, mint a lakóhelyed? Összeszedtük.

A hét kérdése

Miből néznéd ki, hogy valójában nem is létezik? Vagy mi az, amiről kifejezetten szeretnéd, hogy ne létezzen? Szavazz, és kiderül, mekkora a klubod!

Azért ide elnéznénk

Dumbledore wouldn't let this happen. Augusztus 31-én délután, Budapesten.

Gellért Ádám ad elő a Clio Intézet estjén szeptember 4-én.

Szeptember 7-én 15 órától Budapesten és minden megyeszékhelyen!

Kóstold végig Baranya legjobb ízeit egyetlen nap alatt, szeptember 8-án!

Tokaj-Hegyalja legszebb falujában szeptember 13-án végig lehet kóstolni a helyi borászatok legjobb borait.

Ezt is szerettétek

Mire elég, ha Zuzana Čaputová elnök azt mondja magyarul, hogy köszönöm? Jarábik Balázs felvidéki elemző elmagyarázza.

A Coca-Cola ugyanolyan politikai termék, mint a Fidesz. Kár, hogy az előbbinek a magyar ellenzék is bedőlt, írja Techet Péter.

A véleménybuborékok ártanak jobban a demokráciának, vagy pártízezer „hülye” szavazó?

Az Azonnali birtokába kerültek a 2018-as szerződéseik: volt, ahol a kutatási pénznek nevezett összegből focipályát újítottak fel. Hogy mi?! Tényfeltárás!

Twitter megosztás Google+ megosztás