+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2018. december 5. szerda, 20:21
Kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül, de politikai kommunikációs szakemberek már mutatóban is alig. Akkor talán feltűnt volna valakinek, hogy a zöldpolitikus Karácsony Gergely éppen az olcsóbb autózásért tüntetők mellett állt ki a sárga mellénnyel.

Elemezzük a fenti képet szigorúan politikai kommunikációs szempontból nézve:

 

ezek szerint Karácsony Gergely zöldpárti politikus egyetért azokkal, akik ellenzik a benzin árába foglalt környezetvédelmi adó növelését és az olcsóbb autózást preferálják.

 

Ennek a fotónak az elkészülte is jól mutatja, hogy bár kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül (mert hát egy igazán trendi jelenséget lovagolnának meg a képpel), de politikai kommunikációs szakember már mutatóban is alig (olyanok, akik rámutathattak volna a fenti gondolatmenetre).

 

A probléma – a polkommosok hiánya – két okra vezethető vissza: az egyik egy tévhit, a másik az egó.

 

1. Egó

 

A jelenlegi ellenzéki pártokban azt gondolják, hogy csak a politikus csinálhat politikát. Természetesen nem arra a közhelyes mondásra akarok kilyukadni, hogy a politika túl fontos ahhoz, hogy politikusokra bízzuk. Mondjuk inkább úgy: van olyan helyzet, amikor a politikus is csinálhat politikát.

 

A sikeres politikacsinálás tervezőasztalnál készül, ami körül nem csak politikusoknak kellene ácsorognia.

 

Hanem szakértőknek! – vághatja rá mindenki. Szociológusoknak, orvosoknak, mérnököknek – egy szóval: tudósoknak kéne ott álldogálniuk, akik egy-egy szakterület értői és művelői. Olyanok, akik megírják a szakpolitikát, amit aztán a politikus elad.

 

A probléma az, hogy annak viszont már nincs nagyon szakértője a pártoknál, hogy mit és hogyan kellene eladni. Tartalom még úgy ahogy akad – rendre készülnek választási programok –, csak mint látjuk, a formát és a kontextust képtelenek jelenleg összerakni.

 

2. Tévhit

 

A politikusok azt hiszik, hogy marketingesek és politológusok alkalmazásával le van tudva a politikai kommunikáció kérdése, azaz a tartalom eladásának mikéntje és hogyanja. Az ellenzék sajtóközleményeit és a párt üzeneteit jellemzően politikaelmélettel és közvélemény-kutatással foglalkozó politológusok, illetve céges kommunikációhoz értő szakemberek írják teljes káoszban, sokszor az, aki épp ráér.

 

Ezért is ingadozik egyrészt a közlemények minősége, másrészt a milyensége a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között.

 

De nem véletlen, hogy ezek a szakemberek (politológusok és reklámszakemberek) a keresettebbek a pártoknál, és kevésbé a polkommosok. Előbbiek azt írják le ugyanis, amit a politikus akar viszontlátni, míg utóbbiak arra törekednek, hogy az jelenjen meg, amit a választópolgár akar látni egy párttól vagy politikustól a szavazatáért cserébe.

 

Nem kérdés, hogy egy politikus számára melyik a vonzóbb.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Itt megteheted!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Napirend előtti felszólalás helyett kivonultak a parlamentből az ellenzéki képviselők. Esztergomba mennek tiltakozni.

II. János Pál menesztette 1983-ban a nicaraguai Ernesto Cardenalt, aki az akkori szélsőbalos kormány minisztere volt. Most Ferenc pápa rehabilitálta a 94 éves papot.

Ma elstartol a parlament tavaszi ülésszaka, és egészen június 14-ig tart. Briefing négy pontban.

Eredetileg a migrációs rész nem tetszett a magyaroknak, de most változtatás nélkül ment át.

Bár fizikailag lassan vége lesz a kalifátusnak, a mögöttük lévő hálózatokat is el kell vágni.

A hét kérdése

Újabb intézkedéseket jelentett be Orbán Viktor annak érdekében, hogy ne fogyjon tovább a magyar. De elég ez bármire is? Mondjátok meg ti!

Azért ide elnéznénk

Hogy végzi a munkáját a Magyar Filmalap? A Revizor folyóirat kivesézi február 18-án.

Tölgyessy Péter jogász-expolitikus a rendszerváltásról ad elő február 20-án.

Milyen a furmint, ha balaton-felvidéki? Kóstold végig őket a február 22-23-i hétvégén!

Kóstold végig a legjobb badacsonyi borokat Budapesten, március 9-én, szombaton!

A branding hatásait járják körül magyar alkotók Pozsony egyik legmenőbb kiállítóterében, a Kunsthalléban, április 14-ig!

Ezt is szerettétek

Egy tangóharmonika, egy ember, egy dal, hat nép. Melyik a legjobb? A bosnyák? A horvát?

Milyen lesz a kontinens, amikor százéves lesz a világ legsikeresebb utópisztikus projektje? Mondjátok el ti az Azonnali novellapályázatán!

Hiába ugyanis a rengeteg adat, ha nem tudjuk őket kutatható módon megőrizni; márpedig jelenleg még ötlet sincs erre.

És vajon mit keresett a Jobbik évadnyitóján az LMP társelnöke vagy éppen Márki-Zay Péter?

Twitter megosztás Google+ megosztás