+++ Eltűntünk a facebookon? Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig tudj arról, amiről írunk! +++
Pintér Bence
2018. szeptember 7. péntek, 15:32
A fair trade kávé, a biopamut póló, az állatkísérlet-mentes púder után most a rasszizmusellenes cipő miatt érezhetjük magunkat jobb embernek.

„Úgy tűnt, szörnyű fáradtságával és céltalan dühével Cobain hangot ad a történelem után született generáció reménytelenségének, akiknek minden lépését kiszámították, követték, megvették és eladták – még az előtt, hogy megtörtént volna. Cobain tudta, hogy ő csak egy újabb spektákulum, hogy semmi nem fut jobban az MTV-n, mint az MTV elleni lázadás; tudta, hogy minden lépése egy klisé, amit előre megírtak, hogy még az is klisé, hogy rájön, hogy ez egy klisé.”

(Mark Fisher: Capitalist Realism)

 

Mi lehetne bátrabb dolog egy multinacionális, több tízmilliárd dollárt érő cég részéről, mint hogy két évig csendben titkolják, hogy szerződésük van a rasszizmus elleni látványos kiállásával óriási botrányt kiváltó Colin Kaepernick amerikaifocistával, majd amikor már a botrány elült, előállnak egy kampánnyal, aminek az a szlogenje, hogy

 

„Hinni valamiben. Akkor is, ha ez azt jelenti, hogy mindent fel kell áldoznod.”

 

Marketinghúzásnak remek, ja. Ráugrik a konzervatív média, akiknek a sportoló neve vörös posztó, bólogatnak mellé a lattéjuk mellől a liberálisok, Donald Trump szívrohamot kap, az egészhez pedig kellemes háttérfényt biztosít a dühöngő hazaffyak által felgyújtott Nike-cipők tüze.

 

A Nike reklámosai talán elolvasták Andrea Phillips tavalyi novelláját, ahol egy rendkívül hasonló tartalmú kampányról írt pont a Nike főszereplésével, lehet megtetszett nekik, aztán kimérték, lemérték, megnézték a demográfiát, a fókuszcsoportot, megvárták, amire a Kaepernick-ügy már nem annyira forró téma, csak éppen egy picit, és akkor jöttek a reklámmal.

 

„A Nike a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalata, és a semleges óvatoskodás helyett felrobbanthatja az amerikai közéletet, ha úgy akarja. Megteheti, meg is teszi, és helyesen is teszi. Mert hisznek valamiben” – írja a magyarországi Index főszerkesztő-helyettese a szerinte zseniális reklámról, ami kiakasztotta az USA – ahogy ő írja – „primitívebb részét”. 

 

De vajon miben hisz a Nike?

 

A Nike részéről megszólaló menedzserek egy szóval sem fejtették ki, hogy itt most a rasszizmusról, a feketék elleni rendőri erőszakról, vagy mi a fenéről van szó, hiszen nyilván a profitról van szó. Abban hisznek. Ez teljesen racionális egy multicég részéről, ahogy teljesen racionális mindenféle kampányokkal rátelepedni arra a hangulatra, ami a méréseik szerint a fiatal, diverz vásárlóközönségüket jellemzi. A Pepsinek nem sikerült jól, nekik meg igen.

 

Nincs ezzel semmi baj, térdre borulni viszont azért nem kéne előtte.

 

Bizonyára jobb érzés lesz ettől Nike-cipőt hordani egyeseknek. Pont annyira, mint mikor környezettudatos ruhadarabot, vagy a csinos brossúra tájékoztatása szerint nem éhbérért dolgoztatott szerencsétlenekkel leszüretelt fair trade kávéból főzött kávét veszel a Starbucksban, és megnyugodhatsz: ma is tettél valamit a világért, ma is jobb ember voltál, mint a „primitívebb” emberek.

 

Mindeközben a fair trade csak egy matrica, a biopamutos tájékoztatás egy tájékoztató tábla, a Kaepernick-kampány pedig csupán ennyi:

 

egy jól kiszámolt kampány, amiért az égvilágon semmit sem kellett feláldoznia a Nike-nak.

 

Ez pedig mindössze arra jó, hogy a társadalomkritika és a változás ígéretének marketingesítésével és brandesítésével, az ideák beárazásával elfedjék a valós problémákat. 

 

Hírszolgáltatás

A jövő évi EP-választásokra készülődvén pedig „kampány-főhadiszállásokat” is telepítene.

Brutális mianmari visszaélések, véres polgárháború Szíriában és a koreai rendezés ügye – ezeket a témákat sem kerülik meg.

Aaron Paul fogja alakítani a a Westworld harmadik évadának egyik központi karakterét.

Pozsonyban, Kassán és Besztercebányán is megmozdulások lesznek.

De még mennyire, hogy létezik. Mutatunk pár példát!

A hét kérdése

Maroš Šefčovič szlovák EU-biztos az európai szocialisták csúcsjelöltje akar lenni. De mi lenne, ha 2019-től egy szlovák vezetné az EU-t? Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Premier előtt vetítik a cannes-i filmfesztiválon díjat nyerő magyar alkotást szeptember
24-től a Puskin moziban.

Krasznahorkai László új könyvét mutatják be szeptember 25-én.

A folk metálé lesz a főszerep szeptember 28-án a Barba Negrában: az orosz Arkona és a magyar Dalriada lép színpadra.

Az ellenzékiség három arca, illetve a zene és a politikai vezetés kapcsolata is szóba fog kerülni szeptember 28-án.

Hivatalos előzményregényt kapott Bram Stoker Drakulája! Bemutató szeptember 29-én.

Ezt is szerettétek

Deutsch Tamás az Azonnalinak mindent megmagyaráz!

Eddig fel sem tűnt, de most már mindenhol ezt fogod látni!

Esély a helyzet tisztázására? Nagy katyvasz? Ideológiailag motivált vádak? EP-képviselők a Sargentini-jelentésről.

Mi lenne, ha megtámadnának minket nyugatról? Az Azonnali játékelméleti kalandozása.

comments powered by Disqus
Twitter megosztás Google+ megosztás