A pofátlanság csúcsa: az EU-s adatvédelemmel reklámozza magát a Facebook

Szerző: Bakó Bea
2018.04.16. 10:03

Az új EU-s jogszabályok több adatvédelmet jelentenek majd neked – ígéri egész oldalas hirdetésben a hétfői Die Weltben a Facebook, amely épp most vizsgázik adatvédelemből a Cambridge Analytica botrányban.

A pofátlanság csúcsa: az EU-s adatvédelemmel reklámozza magát a Facebook

Május 25-én lép hatályba az EU új adatvédelmi rendelete, ami fontos fejlemény az uniós adatvédelemben. Eddig csak irányelv szabályozta a területet, aminek a keretein belül a tagállamok többé-kevésbé szabadon alakíthatták a szabályokat, az új rendeletet viszont közvetlenül alkalmazni kell majd az összes tagállamban. 

Mivel a digitális világban, a közösségi oldalak és személyre szabott reklámok korában az adat már-már olyan, mint a pénz, hatalmas lobbiáradat és viták sora előzte meg a rendelet elfogadását. Erről a rendeletet kidolgozó német zöldpárti EP-képviselő, Jan Philip Albrecht főszereplésével készült is egy jó dokumentumfilm

A németek általában véve jóval érzékenyebbek adatvédelmi kérdésekre, mint mondjuk a magyarok. Tudja ezt a Facebook is, amely

egész oldalas hirdetésben zengi világgá a Die Weltben és több más napilap hétvégi és hétfői print kiadásában, hogy az új EU-s rendelet majd több adatvédelmet fog jelenteni a felhasználóinak.

Alatta részletezik is, hogy május 25-én lép életbe az új rendelet, ami a személyes adatokat kezelő vállalkozásokat magasabb szintű adatvédelemre kötelezi majd. Ezen vállalatok közé tartozik a Facebook is – szól a hirdetés. 

Ezután felülvizsgálhatod, hogy hogyan és milyen adataidat kezeljük, hozzáférhetsz az adataidhoz, letöltheted és törölheted őket –

ígérik a jövőre nézve az olyan legalapvetőbb adatvédelmi normák betartását, amik Európában, és főleg Németországban évtizedek óta alapnak számítanak. Zuckerbergéknél nyilván nem.

Ha alapnak számítanának, akkor nem fordulhatott volna elő, hogy felhasználók millióinak adatait használják fel illetéktelenül választási kampányokban, amint arra a Cambdridge Analytica-botrány rámutatott. És amivel kapcsolatban Mark Zuckerberg is elismerte, hogy hibáztak.

Ezek után a cinizmus teteje, hogy a cég az adatvédelemmel reklámozza magát a német piacon. Ráadásul úgy, hogy azt az Európai Unió kényszerítette rá.

Egyébként érdemes felidézni, hogy Európában a Facebook által biztosított adatvédelem már a Cambridge Analytica-ügy kirobbanása előtt is vita tárgya volt, főleg azután, hogy Edward Snowden színre lépése óta egyértelmű, hogy az amerikai szolgálatok hozzáférhetnek az amerikai szolgáltatók által kezelt adatokhoz.

Ennek kapcsán egy osztrák jogász, Maximilian Schrems pert is indított az Európai Bíróságon, aminek az lett a vége, hogy érvénytelenítették az EU és az USA között fennálló úgynevezett „biztonságos kikötő-egyezményt”, amely azon a nyilvánvalóan hamis előfeltevésen alapult, hogy Amerikában az EU-val egyenértékű az adatvédelem szintje. Sokra mondjuk nem ment vele, mert azóta kötöttek egy új megállapodást, amiben az Európai Bíróság által kifogásolt legfőbb hibákat továbbra sem sikerült kiküszöbölni. 

Furdal a kíváncsiság, hogy május 25. után hogyan fogja gyakorlatilag garantálni bármi is, hogy az európai polgárok adatait kezelő amerikai techcégektől nem fognak illetéktelenekhez szivárogni ezek az adatok.

FOTÓ: Bukovics Martin / Azonnali

Bakó Bea
Bakó Bea az Azonnali alapító-főszerkesztője

EU-jogász. 2021 márciusa óta anyasági szabadságon.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek