Kitört a pécsi politikusok szelfibotháborúja!

Szerző: Bukovics Martin
2018.03.23. 09:20

Az idei választási kampány eddigi legabszurdabb jelenete zajlott le a pécsi Konzum áruház előtt. Fidelitasos aktivisták ütköztek meg az Együtt képviselőivel. Szavak és érvek helyett leginkább szelfibotokkal.

Kitört a pécsi politikusok szelfibotháborúja!

A Szabad Pécs sorra szállítja a viccesebbnél viccesebb jeleneteket az idei választási kampányból. Ha csak az elmúlt napokat nézzük, ők filmezték le, ahogy Kósa Lajos inkább megkarcoltatja szolgálati autóját, mintsemhogy kiszálljon belőle és újságírókkal találkozzon. Ők filmezték le, ahogy Szita Károly egykori kommunista ügynök, jelenlegi kaposvári polgármester pécsi fórumán megígéri, hogy mond pár szót a sajtónak, aztán inkább magánbeszélget tíz percig.

És most ők közölték az Együtt-alelnök Berkecz Balázs Pécsről élőben közvetített videóját, amiben az ellenzéki politikus szelfibotjával hadakozik a fidelitasos aktivisták szelfibotjával, miközben egy néni a maga szelfibotjával nagytotálban veszi őket.

Hogy Pécs lett-e az abszurd humor magyarországi központja az elmúlt időszakban, vagy csak a sajtója ilyen jó, nehéz eldönteni.

Valahogy így kezdődik a Mű. Berkecz Balázs kompozíciója olyan, mint az ember, aki az all inclusive svédasztalos vacsoránál rögtön a steakre megy rá. Három szelfibot a vásznon, egy pedig veszi. A figyelmes, szakavatott néző azonnal egyfajta művészi önreflexióként éli meg a többi készülék jelenlétét az alkotásban.

Aztán a főszereplők is megmutatják magukat.

Majd rögtön el is fordulnak egymástól. Hiszen ez már nem az emberek, hanem a gépek világa. A Kossuth-díjas művész, Kovács Ákos pontos leírását adja a jelenségnek Gépszabadság című balladájában: „A kép-gép ontja a képeket / És vezérli velük a gépeket / Hogy fel ne fogják, hogy ne tudhassák / Micsoda rabság / A Gépszabadság!”

A néző persze tudja: az emberek szerepeltetése a felvételen csali. A hangsúly egyre inkább eltolódik – az ember helyét a gép veszi át. Az, hogy a rendező filmjében a szelfibottal még összekapcsolja az embert a géppel, udvarias tisztelgés a Kraftwerk The Man Machine című száma előtt. De semmi több: a mű az ember búcsúja a világtól.

A videó dramaturgiai csúcspontja kétségtelenül az a jelenet, amikor a fidelitasos Deli Eszter bedugja szelfibotját Berkecz botja elé,

és kijelenti, hogy kép a képben veszi a jelenetet. Totális önfeladás, az emberi akarat bukása. Ezzel a rendező egyértelműsíti: az emberek fölött végleg átvették a hatalmat a gépek. Kép a képben, gép a gépért. 

Micsoda elpazarolt művészi tehetségek, micsoda pályatévesztések! Bele se merek abba gondolni, hogy esetleg azon múlhatott sorozatban a harmadik magyar Oscar, hogy Deli Eszter és Berkecz Balázs inkább politikusnak álltak!

Nem beszélve a néniről, aki végig a fal előtt áll transzparensként magasba tartott szelfibotjával. Ki tudja, mit vesz a gép, és ki tudja, ki figyeli, mit vesz. Fontos-e még ez egyátalán?

A néni szimbólum: a gépek korában értetlenül, értelmetlenül továbbélő emberi faj jelképe. 

Berkecz Balázs rövidfilmje itt nézhető végig:

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek