Szerző: Bakó Bea
2017. szeptember 7. csütörtök, 09:21
Muttiból lassan Großmuttiba vedlik át Angela Merkel, mikor arról kesereg a kampányhakniján összegyűlt nyugdíjasoknak: a mai gyerekek a telefonjukat nyomkodják vacsora közben. Heidelbergben a kancellár azt is elárulta, mitől erős Németország: nem az autóipartól, hanem a sokféleségtől. Juhász Pétert megszégyenítő füttykoncert és paradicsomdobálás lett a vége.

 

Alig lehetett beférni a heidelbergi Universitätsplatzra kedd délután, akkora érdeklődés övezte Angela Merkel kampánybeszédét. A tömeg nagyobb volt, mint egy átlagos sörfesztiválon, a zene pedig legalább annyira rossz (aki szeretne róla meggyőződni, ne hagyja ki a fenti videót). A teret jórészt idősebbek töltötték meg, de hátrébb tömeg szélein fiatalok is összezsúfolódtak: többségében a kancellárra voltak kíváncsiak, de több külön tüntető csoport is megjelent.

 

 

Tucatnyian olyan kitartóan füttyögték végig a kampánybulit, hogy Juhász Péter labdába se rúghatna mellettük. A Die Partei nevű viccpárt pedig következetesen Merkel kampányfellépéseire szervezi a saját „kampányrendezvényeit”. Most épp a berlini fal mögül kikukucskáló merkeles transzparenseikkel jöttek.

 

 

A kereszténydemokrata kancellár német pontossággal befutott délután ötre, SPD-vörös blézerben. A pátoszos felkonferálások alatt nem igazán ragadt át rá a közönség bulihangulata, inkább úgy tűnt, mintha a beszédére készülne magában. Ezt mondjuk nem ártott volna inkább a Martin Schulzcal folytatott vitája előtt megtennie, ahol Merkel asszony eléggé gyengén muzsikált. Most viszont nem igazán volt oka az aggodalmas arckifejezésre, hiszen baráti terepre jött szimpatizánsok közé, és az újságírókat is olyan biztos távolságra elbarikádozták tőle, hogy biztos lehetett benne: nem kell nehéz kérdésekre válaszolnia. 

 

 

A délnyugati Baden-Württembergben található Heidelberg egyébként tíz éve masszívan CDU-s körzet, a Bundestagban a fotón Merkel jobbján látható Prof. h. c. Dr. Karl A. Lamers képviseli, aki a választási plakátjain leginkább egy joviális hódra emlékeztet a Neckar-völgyi panorámával a háta mögött. Korábban is viszonylag kevés alkalommal nyerte meg egyébként az SPD az egyetemi várost, valamiért azonban most úgy érezhetik a CDU-ban, hogy rezeg a léc: mi másért jött volna ide személyesen Merkel? 

 

Made in Germany = autóipar

 

A kancellár direkt az egyetemi értelmiségre és a más pártok felé kacsintgatókra szabta mondandóját. Tett néhány ígéretet adózási és szociális téren, hogy túltegyen a szocdemeken, majd megdicsérte a nagy múltú heidelbergi egyetemet, és rátért arra a célra, hogy a régió digitális téren mintarégió legyen. A digitalizáció kapcsán hangzott el az a már nem is annyira anyáskodó, de inkább nagyanyáskodó mondat, hogy sajnos hozzá kell szokni, hogy a gyerek vacsora közben a telefonját nyomkodja. Ez egyetértő tapsvihart váltott ki a tér első felében összegyűlt nyugdíjas korú hallgatóság körében. 

 

A német kampányban egy másik technológiával kapcsolatos téma is hangsúlyos: a Zöldek ugyanis azzal kampányolnak, hogy kivezetnék a benzinnel és dízellel működő autókat 2030-ig. Autóügyben Merkel annyit mondott:

 

A Made in Germany nagyon erősen kötődik az autóiparhoz. Ezt ki kell mondani, nyolcszázezer ember dolgozik a szektorban.

 

A dízelbotrányra utalva azt mondta: tiszta dízelautókat szeretne, de ugyanígy az elektromos autók gyártásában is a legjobbnak kell majd lenni, miközben igen erős a konkurencia. Közben a tér túlsó végében a Greenpeace a fenntartható közlekedést követelte egy molinón.

 

 

Terrorizmus és migráció: egymás után, de külön lapon

 

Ami magyar füllel a legfeltűnőbb volt az az, hogy a terrorizmus és a migráció csak egészen a végén került elő, a kettő közti összefüggés pedig csak leheletfinom utalás formájában. Merkel szerint a terrorizmus ellen nemzetközi együttműködéssel és a hatóságok közti adatcserével kell küzdeni, akinek pedig nincs Németországban tartózkodási joga, vagy bűncselekményt követ el, azt haza kell küldeni. Az okfejtésnek több különlegessége is van:

 

Sem a migráns, sem a menekült, sem a menedékkérő szó nem hangzott el. És a beszéd során először és utoljára ezen a ponton ejtette ki Merkel a száján a „CDU/CSU” szóösszetételt.

 

– utalva a pártjával pártszövetségben lévő, de migrációügyben karcosabb álláspontot képviselő bajor keresztényszociális unióra, akiket a beszéde többi részéből nagyvonalúan mellőzött.

 

A menekülthelyzetet csak abban a kontextusban említette Merkel, hogy köszönetet mondott mindenkinek, aki segített a menekültválság kezelésében. A kancellár szerint ha valamiben hibáztak, akkor az nem a határok megnyitása volt, hanem az, hogy a menedékkérők olyan helyzetbe kerültek, hogy el kellett jönniük. Ebből Merkel azt a tanulságot vonta le, hogy a migráció okai ellen kell felvenni a harcot, vagyis még több fejlesztési pénzt kell küldeni a válságzónákba. Igen, ez pénzbe kerül, de ez jól befektetett pénz – mondta a kancellár.

 

Az ígérgetés és a migráció után pedig elérkezett ahhoz a kampánytémává avanzsált témához is, hogy mitől németek a németek, mik a gyökereik és mire lehetnek büszkék. Erről beszél Merkel a fenti videóban. Annyit elárulunk belőle, hogy

 

ehhez nem csak a Brüsszel, de a Berlin elleni „lázadás” is hozzá tartozik.

 

Lehet, hogy épp ez utóbbinak a jegyében próbálta valaki a rendezvény végén megdobni a kancellárt paradicsommal?

 

comments powered by Disqus
Twitter megosztás Google+ megosztás